TMA-sektorer

Diskussion i '010 Luftfartsystemet och säkerhetsstandarder' startad av Fredrik, 1 Februari 2006.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    På flygkartan 1:500 000 finns det inom en del TMA-områden ytterligare en indelning i form av mindre sektorer.

    I Norrköping där jag för det mesta flyger finns det exempelvis en "sektor Norrköping" inom Östgöta TMA. Denna sektor sträcker sig från 1600 ft upp till ca 4500 ft. Är det kontrolltornet för flytplatsen i Norrköping som ansvarar för denna del av luftrummet (när ATS är aktivt vid flygplatsen)?

    Låt säga att jag lämnat in en färdplan och närmar mig Östögta TMA från norr. Jag ropar upp kontrollen och de ger mig klarering in på 4000 ft. Enligt min kurs och höjd kommer jag flyga genom "sektor Norrköping". Är klareringen från Östgötakontrollen den som gäller eller behöver jag kontakta Norrköpingstornet för att få passera deras sektor?

    Det sista alternativet. Om jag enbart ska göra en flygning i "sektor Norrköping", räcker det med att jag kontaktar tornet i Norrköping, erhåller klarering och passar den frekvensen upp till 4500 ft?
     
  2. Falling

    Falling Medlem

    Jag tycker du ska slå en signal till Kungsängen tornet och fråga eftersom de har koll på läget där...
    Du kan ju också ta en titt i AIP och se vad som står där gällande flygning i Östgöta TMA.

    Jag tror jag vet hur det fungerar där, men jag vill inte skriva något som jag inte är 100% säker på och riskera att du gör fel sedan (men ett tips är att det har med Östgötakontrolls öppettider att göra).
     
  3. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Nu har jag efter ett cirka halvtimmes långt, mycket trevligt samtal, med en person i Kungsängentornet i Norrköping, rätt ut hur det förhåller sig med luftrum och vem som är ansvarig över vad och när. Kan man få en bättre lärare än så i detta ämne!? :)

    Svaret om hur det förhåller sig med TMA-sektorer är i efterhand väldigt enkel. Om Östgötakontrollen har öppet så äger de hela luftrummet i Östgöta TMA från 1600 ft upp till 9500 ft. Respektive kontrolltorn äger under öppethållningstiderna endast luften i kontrollzonen och inget mer. Skulle Östgötakontrollen vara stängd, men kontrolltornet öppet, så äger Kungsängentornet kontrollzonen plus TMA-sektor Norrköping från 1600 ft upp till 4500 ft. Från 4500 ft är det Stockholm ACC (Area Control Center) som äger luften upp till 9500 ft.

    Är Östgöta TMA och Kungsängentornet stängt samtidigt så är det G-luft upp till 4500 ft. Därefter kontrollerad luft upp till 9500 ft.

    Flygledaren i tornet talade också om att TMA-sektorer ställer till det för en hel del som flyger då de inte vet exakt vad som gäller. Det är alltså väl värt att reda ut!
     
    • Gillar Gillar x 1
  4. Martin O

    Martin O Ny medlem

    Hej på er!

    Bra info! Hade inte helt koll på detta, trots att jag också är baserad på Kungsängen.

    Jag antar att det inte är särskilt vanligt förekommande dock att tornen under Östgöta TMA har öppet när TMC är stängt. Kanske bara om de håller öppet "on request" mitt i natten eller så. Jag har aldrig stött på det i alla fall. (Under hela min långa 1½-åriga flygarkarriär! :laugh )

    -Martin
     
  5. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Hej Martin! Välkommen till Flygfyren!

    Anledningen till att jag kände mig tvungen att ringa upp tornet var för att mitt teoriutbildningsmaterial inte har gett något bra svar på denna frågeställning. Nu finns det i och för sig fler frågor jag inte får fullständiga svar på i detta material :)

    Jag vill inte behöva sitta uppe i luften, särskilt inte när jag befinner mig i kontrollerat luftrum och känna att jag inte har fullständiga svar på mina frågor enbart för att utbildningsmaterialet berört området ytligt. Aldrig. Särskilt inte med tanke på flygolyckan som hände i San Diego i torsdags. Det är en flygsäkerhetsfråga anser jag!
     
  6. Christoffer

    Christoffer Ny medlem

    Hej!
    Hittade den här gamla tråden så tänkte passa på att reda ut ett litet frågetecken..
    Planerar en flygning till Skå-edeby och kommer passera in i Stockholm TMA vid KOGAV (nordväst om uppsala).

    Behöver jag då endast ha kontakt med stockholm control fram tills det att jag sjunker igenom TMA gränsen mot skå-edeby även fast jag passerar genom sektor uppsala, sektor e,d samt f?

    Mvh!
     
    • Gillar Gillar x 1
  7. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Om du blir klarerad genom Stockholm TMA gäller den klareringen såvitt jag kan förstå. Däremot kan du nog bli anmodad att byta frekvens, alternativt att du blir anmodad att byta frekvens och begära ny klarering för just den sektorn.

    Jag har flera gånger flugit till Skå-Edeby eftersom det är där jag håller till och aldrig upplevt något problem med att råka vara på fel ställe med fel frekvens. Under min utbildning flög jag norrut mot Sundbro och blev av Stockholm kontroll uppmanad att skifta till Uppsala. Ingen ny klarering krävdes som jag minns det. Flög iofs på färdplan, men klarering måste man ju ha oavsett
     
    • Gillar Gillar x 1
  8. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Sektor Uppsala är en del av Stockholm TMA. Att den har ett speciellt namn är för att den är upprättad bara när tornet på Uppsala/Ärna är öppet. När väl kommit in i Stockholm TMA och alltså blivit en kontrollerad flygning så behöver du inte bekymra dig längre om vem du skall tala med - behöver du skifta till en annan trafikledare så får du instruktion om det.

    Om din rutt går från KOGAV till Skå så kan det beroende på din flyghöjd och annat bli aktuellt att tala med 2-3, eventuellt 4 olika trafikledare, men som sagt blir du instruerad att byta kanal när det behövs.
     
    • Gillar Gillar x 2
  9. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Jag säger inte att du har fel här, men i sektor Västerås är det G-luft när tornet inte är öppet. Så kan inte samma sak gälla i Sektor Uppsala?
     
  10. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Jo, precis. Båda de delar av Stockholm TMA som kallas sektor Uppsala resp. Västerås är upprättade bara när respektive torn är öppet. Annars är det G-luft.
     
    • Gillar Gillar x 1
  11. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Man måste ha koll på undersidorna i de olika sektorerna. TMAt är ju en tratt och om Uppsala Twr är stängt går undersidan av tratten högre upp
     
  12. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det är speciellt lurigt i Uppland eftersom det finns en (ständigt upprättad) kil i Stockholm TMA från Uppsala åt nordost, vilken går ned till 1200 MSL. När Uppsala TWR är stängt är det alltså högre TMA-undersidor på ömse sida om kilen. Mer än en pilot har åkt dit på det...

    Det ser väldigt konstigt ut, men jag gissar att situationen är att 1200 MSL krävs när Uppsala är öppet, medan Arlanda behöver endast obetydligt högre undersida (2000-2500 MSL) och att LFV inte tycker att det är meningsfullt att växla ett område som är så tunt i höjdled mellan klass C och G.
     
  13. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Det är väl lite som Rotebro-korridoren mellan Bromma och Arlanda CTR. Man måste ner till 1200 och kan sedan stiga upp igen när man kommit igenom
     
  14. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Nej, det kan man inte säga. Skillnaden är att du om du t.ex. går norrut från Arlanda så stiger först TMA-undersidan, sedan sjunker den igen.
     
  15. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Ah, då förstår jag :)
     

Dela sidan