Nekat medicinskt intyg

Diskussion i 'Flygmedicin' startad av Sjukihuvet, 24 September 2015.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 23 medlemmar.
  1. Sjukihuvet

    Sjukihuvet Ny medlem

    Hej,
    Anonymt konto här, läs vidare så förstår ni varför.

    Jag använde tidigare ett antidepressiv. Efter råd från flygläkare slutade jag med det några månader innan jag sökte om medicinskt intyg. Jag genomförde min flygmedicinska undersökning kort tid efter germanwings-kraschen.

    Nu, alltså långt senare, fick jag veta att jag inte får något medicinskt intyg på grund av min tidigare depressionen.

    Jag är nästan helt klar med min PPL.

    Med till historien hör också att jag för över fem år sedan var så deprimerad att jag led av självmordstankar, vilket också står i min journal. Sedan dess har min livssituation ändrats avsevärt, jag har nu bland annat barn och skulle aldrig drömma om att göra något sånt.


    Mina frågor är alltså:
    Vad kan jag göra? Går det att överklaga? Är en flygläkare kvalificerad till att göra en psykologisk bedömning?
    Är man diskvalificerad från flygning för alltid för att man haft självmordstankar en enda gång? Behöver jag kontakta en advokat, eller få en bedömning av en psykiatriker?
     
  2. Tomcaten

    Tomcaten Aktiv medlem

    Oj då. Tråkigt att höra. Jag vet att Luftis(Transp.styr) är extra hårda när det handlar om folk i facket "luftfart"

    Men om du konsulterade med flygläkaren innan och därmed slutade din medicinering så är ju det bra. Då är du tillbaka på banan! Troligen beslutade de akut-snabbt efter germanwings-händelsen att alla på sådan medecinering alt. har haft sådan medecinering ska ej få ha flygcert.

    I första hand hade jag gått till det juridiska och börjat lyfta upp ärendet med ngn. på den nivån.

    Saken är ju att allt sånt här är så oerhört känsligt efter just germanwings-olyckan men den stackarn/dåren hade sina problem. Ja läste att han kollade synen 30ggr under ett år för han var nojjig att få sämre syn eftersom han då inte skulle få fortsätta med att flyga.

    Jag tror inte du skulle ha problem med att flyga och må bra bara för att du har det där i bagaget. Men nu för tiden så ska de va så jävla modernt och snacka om psykisk ohälsa.

    Ja själv har med haft en riktigt tuff pärs i livet eftersom ett arbets-gäng på Arlanda betedde sig som odjur med mig, bakom min rygg. Det tog hårt på mig det gjorde det.

    Så fortsätt med att kämpa för att få rätt för dig jag tycker att du är grym som skriver om detta.

    /T-cat
     
  3. Tomcaten

    Tomcaten Aktiv medlem

    5 år sedan är ju en lång tid men om du slutade med antidepp-m. för inte så länge sedan, mindre än 12/6 mån. Kanske de resonerar annorlunda när du haft antidepp-medicinering för inte så länge sedan.
     
  4. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Jag skulle börja med att fråga Transportstyrelsen om deras syn på detta. Vad krävs för att få beslutet omprövat? Som jag ser det har du inget att förlora på att ta dialogen med dem.
     
    • Håller med Håller med x 1
  5. FarewellFire

    FarewellFire Aktiv medlem

    Modigt av dig att ta upp detta, det är som som sagt en het potatis i synnerhet efter Germanwings-incidenten. En fråga som väcks - var det samma läkare som först uppmanade dig att upphöra med medicinering och sedan gav dig underkänt på din Medical?

    Jag tänker spontant som @BosseB säger att du bör kontakta Transportstyrelsen för att få svar i frågan om vad som krävs för en omprövning. Någonstans kan jag tycka att det är märkligt att man i din situation straffas om man spelat med öppna kort och redogjort för sin medicinska historik.

    Lycka till och ge inte upp.
     
  6. Cry

    Cry Ny medlem

    Med de uppgifter du lämnar ut, så är det något som inte stämmer. En utläkt depression för 5 år sedan ska inte ge indraget class 2:a idag. Mitt förslag är 1. Prata med flygläkaren. 2. Prata med TS. Det kan hända att de kan begära att du får träffa en psykiater för bedömning.

    Lycka till!
    //flygläkaren
     
  7. Tomcaten

    Tomcaten Aktiv medlem

    Alla förtjänar en andra chans även!

    Såvida man inte med dåliga avsikter avsiktligt försökt skada ngt/ngn. som rör inom luftfarten.
     
  8. Tomcaten

    Tomcaten Aktiv medlem

    Exempelvis som såna som skjuter grön laser, hände senast i fredags på inflygning till ESSB. Inte mig men annat plan 2-3 nm ifrån. De stod vid solvalla-parkeringen
     
  9. Tomcaten

    Tomcaten Aktiv medlem

    Hur har det gått för dig? Update us!
     
  10. Sjukihuvet

    Sjukihuvet Ny medlem

    Hej!
    Uppdateringsdags. Jag har överklagat till Transportstyrelsen.

    Jag skaffade utlåtande från två experter. En tyckte att det inte var tal om någon egentlig depression alls, utan en reaktion på en extremt stressande livssituation. Den andra menade att jag förvisso hade haft en depression, men jag nu var symptomfri.

    Jag skickade över bägge till TS och hörde inget mer på en lång stund. Till slut ringde jag och tjatade, och då fick jag veta att den vetenskapliga experten gjort ett utlåtande för över en vecka sen, men ingen hade brytt sig om att informera mig.

    Den vetenskapliga experten sade ( det här är vad jag fick höra i telefonen, har ej alla detaljer än) att det fanns risk för återfall.

    Samtidigt fick jag veta att ärendet överskickats till förvaltningsrätten, även detta utan min vetskap. Tydligtvis är detta en normal del av proceduren.

    Nu ser det ut som mitt nästa steg blir att anlita en advokat för att agera ombud - är det någon som kan rekommendera en advokat?

    Tacksam för allt stöd i den här tråden!
     
  11. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Tack för uppdateringen. Jag har ingen advokat som jag kan rekommendera men det brukar alltid finnas byråer i varje större stad som du kan kontakta. Lycka till!
     
  12. joflin

    joflin Medlem

    Jag föreslår du går med i pilotföreningen (gratis för nybörjare , som blivit "EK"-självdöpta bakom spakar i luften, ref illustration: )
    [​IMG]
    Sedan kan du säkert få kontakttips i Sverige /Europa, liknande amerikanska dito, länk:
    http://pilot-protection-services.aopa.org/Attorneys-and-Medical-Experts
    CITAT*...medical experts give you solid advice to avoid bureaucratic snafus in the first place. And if you do get tangled in red tape, we'll help you navigate the maze...SlutCITAT*
     
  13. Tomcaten

    Tomcaten Aktiv medlem

    Ja det finns tom. gratis juridisk rådgivning över telefon, slå upp ett nr o ring
     
  14. Sjukihuvet

    Sjukihuvet Ny medlem

    Tack för råd! Jag har nu anlitat en advokat och skickat en medlemsansökan till AOPA.
     
    Senast redigerad av en moderator: 16 November 2015
  15. Tjita1

    Tjita1 Ny medlem

    Va?! Oj! Det hade jag aldrig kunnat ana, att det var så hårt. Jag flög för vad som nu får anses vara ganska många år sedan, skrapade ihop 25 timmar mot mitt PPL, men tvingades sluta av ekonomiska skäl (jag var trots allt bara 17 när jag började). Mitt medical har förstås gått ut sedan flera år, men jag kunde inte tänka mig att det skulle vara något problem att förnya det. Jag gick dock in i väggen för ett antal år sedan, och har fortfarande en liten stöddos antidepressiva kvar efter den depression som därpå följde, eftersom man ju inte får minska för fort. Hade aldrig kunnat tro att det skulle vara ett problem, jag är ju friskförklarad av min läkare! Var helt inne på att fortsätta ta mitt PPL till våren när vädret (och ekonomin, jag har just fått nytt jobb) blir bättre, men nu känner jag mig riktigt modstulen när jag ser det här... Skit...
     
  16. J.Eriksson

    J.Eriksson Ny medlem

    Wow, vilken intressant tråd.

    Önskar dig stort lycka till med processen och att allt ordnar sig för dig. Tack så mycket för att du postar uppdateringar allt eftersom!
     
  17. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Jag tror att det finns en skala här. En bekant till mig var sjukskriven efter att ha gått in i väggen och blev då av med sitt Medical. När han var återställd fick han tillbaks det. Om han åt antidepressiva eller inte vet jag inte, men det finns ju grader i utbrändhetshelvetet. Frågan är om antidepressivt automatiskt leder till svårt att få tillbaka Medical, eller om det hänger ihop med graden av depression? Trådskaparen hade självmordstankar vilket kanske tyder på att han då befann sig i den svartare änden av skalan som gör det extra svårt att få tillbaka intyget.

    Lika lite som någon annan här sitter jag inne på det exakta svaret, så ovanstående är ren spekulation. Jag tror dock inte att man ska drabbas av panik bara för att man varit utbränd. Vi som är här och inte har utbrändhetsproblematik kan väl passa på att fråga våra respektive flygläkare nästa gång det är dags och hänvisa till forumet. Det skulle ju vara intressant att höra vad regelverket egentligen säger.
     
  18. Tjita1

    Tjita1 Ny medlem

    Jag kan berätta vad regelverket säger:

    Det var det hela.
    Under punkten Psychiatry finns det några punkter som inte är relevanta i sammanhanget.

    Frågan är vad TS säger, man kan ju misstänka att dom kanske har några egna idéer som inte nödvändigtvis har nån härledning till det formella regelverket från EASA Part-MED..
     
    • Gillar Gillar x 1
  19. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    "Opinion and advice" lämnar onekligen fältet vidöppet för tolkningar...
     
  20. Tjita1

    Tjita1 Ny medlem

    Ja, och även det otäcka ordet "may"...
     
Laddar...

Dela sidan