"Pilot response to equipment malfunction led to Air Asia QZ8501 crash"

Diskussion i 'Nyhetstips' startad av FarewellFire, 1 December 2015.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. FarewellFire

    FarewellFire Aktiv medlem

  2. stellann

    stellann Aktiv medlem

  3. FarewellFire

    FarewellFire Aktiv medlem

    Saxade detta från Guardian (http://www.theguardian.com/world/20...d-jet-to-lose-control-say-crash-investigators):

    "According to information gleaned from two black boxes and a cockpit recording, the pilot instructed the co-pilot to “pull down”, an order that was taken literally, sending the plane soaring up to 38,000 feet.

    “[The pilot] said, ‘Pull down, pull down.’ But when you pull down [the gear controls] the plane goes up. To make the plane go down you need to push, so this order was confusing,” said accident investigator Nurcahyo Utomo."


    Det verkar alltså som att språkförbistring ska ha spelat in och styrmannen ordagrannt valde att "pull down" spaken istället för nosen. Styrmannen hade 6000 timmar i bagaget. Det vore närmast komiskt om det inte samtidigt vore så förbaskat, otroligt tragiskt. Det här får ju bara inte hända.
     
  4. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Jo, men enligt den fullständiga haverirapporten så tycks både kaptenen och styrman ha varit desorienterade och omedvetna om den väldiga anfallsvinkeln som man hade (45 grader om jag minns rätt). Den var t o m utanför scoopet för instrumenten. Kaptenen hojtade mest om level (på grund av en stark bankning till vänster i början av förloppet) i stället för pitch och styrman som flög, koncentrerade sig på att hålla planet rätt på vingarna men med spaken (=joy-sticken) helt tillbaka. Kaptenen gav från sin sida en svag push down men den var alldeles för svag för att kompensera för högersidans pull up. Man satt alltså och gav helt olika roder-input, och tydligen summerar då datorn inputen vilket alltså resulterade i den extrema anfallsvinkeln. (Samtidigt gick motorerna på normaleffekt eftersom automatiken var urkopplad).

    Under hela senare delen av förloppet tjöt som sagt stallvarnarn vilket ignorerades eftersom man inte begrep det extrema flygläget.

    Vet inte om det går att länka efterom det är en pdf-fil
    kemhubri.dephub.go.id/.../Final%20Report%20PK.

    men annars går rapporten (ca 200 sidor att googla fram)
     
    Senast redigerad: 1 December 2015
  5. FarewellFire

    FarewellFire Aktiv medlem

    Mein gott, vilken soppa... Och tack för länken, blir nog lite förkovran när man vill varva ATPL:n. =)
     
    Senast redigerad: 2 December 2015
  6. Fredan

    Fredan Medlem

    Undrar om man borde ha en dator som tar över om piloterna håller på att göra något fuck-up och som i sin tur piloterna kan bypassa om de anser att datorn gör fel.
     
  7. control

    control Välkänd medlem

    Förutom piloternas agerande/utbildning så har den här och de andra liknande olyckorna fått mig att bli mycket skeptisk till möjligheten för piloterna att ge olika roderutslag utan att den ena märker vad den andra ger för utslag.
     
  8. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Ja det tycks ju vara så att kaptenen inte riktigt förstod vad styrman gjorde. Det verkar vara en följd av att man inte längre har en gammal hederlig kringla framför sig utan i stället en joy-stick ute mot väggen + fly by wire-systemet som verkar ge större möjlighet till kraftiga roderutslag och med sämre känsla/låga spakkrafter.
     
  9. control

    control Välkänd medlem

    Har absolut ingen mot vare sig fly-by-wire eller joysticks men jag skulle vilja att det antingen fanns en väljare så att endast en pilot kan ge input samtidigt eller att systemet har servon som ser till att spakarna synkroniseras, så att båda piloterna alltid är medvetna om vilket roderutslag som ges.
     
Laddar...

Dela sidan