Vad kostar det egentligen landa på Bromma med tvåmotor-kärra?

Diskussion i '060 Navigation' startad av Adam Frisch, 29 December 2015.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 6 medlemmar.
  1. Adam Frisch

    Adam Frisch Aktiv medlem

    Ny medlem. Sedan länge boende i USA, men lärde mig flyga på Bromma och Barkarby tidigt 90-tal. Fantastiska minnen - alla samsades fint mellan småplan och reguljär. Men nu är alla utkörda och Swedavia behandlar privatflyget som loppätna hundar har jag förstått. Och Barkarby är ju borta sen länge. Stockholm måste vara den enda huvudstaden i världen utan allmänflygplats...

    Hursomhelst, längre drömt om att flyga min kärra från Kalifornien till Sverige nån sommar. Vore kul att kunna parka på Bromma i några dagar och hälsa på morsan och hänga i min barndoms stad, men det beror ju på vad dom tar betalt. Nån som vet?

    Privatkärra under 5700kg (men inte mkt).
     
    Senast redigerad: 29 December 2015
  2. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Kontakta flygplatsföreningen på Skå-Edeby. De kanske kan ordna parkering där
     
  3. Larscho

    Larscho Moderator

    Hej Adam!

    Jag brukar följa dina inlägg på andra forum och tycker alltid att de är intressanta. Roligt med någon som verkligen satsar på tvåmotorflygandet! Att flyga hem med sitt egna flygplan är nog en riktig upplevelse, du har säkert träffat Thomas(?), killen med den mexikanske Aerostaren som gjort resan tur och retur nästan 40 gånger! Han brukar parkera på Skavsta över somrarna eftersom han bor i närheten.

    Det är alltid svårt att reda ut vad det kostar att landa och parkera på Bromma men följande hittar jag:
    http://www.swedavia.com/PageFiles/6069098/2015-705_Airport_Charges_Less_than_5700kg_Jan 2016.pdf

    Räknat på att kärran väger exakt 5000 kg.
    Landning: 250 kr + moms
    Parkering: 281 kr + moms/24hrs
    Om man parkerar vid Apron East så krävs ledsagning som kostar pengar. Ca 450 kr per gång. Det var det som var den stora snackisen(eller en av dem) när flygklubbarna var på väg ut. Om man kan parkera vid Linta, vilket det inte är något förbud mot, så står det inget om någon avgift.

    Detta är inte på något sätt skräcksiffror utan ganska rimligt. Man kan också använda Grafair men då kan man räkna med att kostar mycket mer.

    Från AIP:
    https://aro.lfv.se/Editorial/View/1078/ES_AD_2_ESSB_en
    • PPR: minst 24 h innan om man inte är baserad där eller har avtal med handlingagent, t.ex. Grafair.
    • Under 5700 kg är inte handling ett krav.

    Hojta till när du kommer så kanske man kan få bjuda på en bulle. ;)
     
  4. Adam Frisch

    Adam Frisch Aktiv medlem

    Jaha, det var ju inte så farligt alls. Det är ju inte värre än på många FBO's i USA, om jag ska vara ärlig. Men det är sån info som är så svår att få tag på: Finns det allmänparkering eller måste man parka hos FBO? Måste man ha handling? Det är dom två största kostnaderna vart man än kommer.

    Den Mexikanska Aerostaren har jag sett och hört talas om, men aldrig snackat med snubben. Jag var ju medlem på Aerostarklubben i flera år, men såg aldrig hans namn där. Hört att han sålt den nu, men det skulle vara kul att veta mer. Vet någon vad han hette i efternamn?

    Tar gärna bulle!

    Det är ett alternativ. Kärran kan komma ned där, men lite orolig om vikten skulle paja deras gräs etc. Har inte landat där på 20 år, så vet inte hur banan är idag. På den tiden blev den ofta lerig i mitten efter våta sommardagar.
     
    Senast redigerad: 29 December 2015
  5. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Hmm Det verkar ju inte så farligt. Trodde handling var ett krav..

    @Adam Frisch Har sett bilder på en PC12 från Skå-Edeby förra året om jag inte minns fel. Så kanske inte omöjligt med din kärra!

    Jag kommer gärna och hejar och inspekterar kärran om du kommer över :)

    Med vänlig hälsning,

    Jonas
     
    Senast redigerad: 30 December 2015
  6. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Själva landningsavgiften är ok. Problemet är kostnaden på 2*450:- för marktransporten om man inte anlitar Grafair.
     
  7. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Förstod av Larscho's inlägg att man slipper ledsagning om man parkerar vid Linta? Annars 2*450?

    Något som parkerat vid Linta som vet?

    Jonas
     
  8. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det låter ju lovande i så fall, men kommer man ut och in hur som helst vid Linta?
     
  9. Larscho

    Larscho Moderator

    Jag har inte mer aning än någon annan men det var det som stod i AIP. Om man lyckas få någon helikoptersnubbe på Linta att släppa ut och in så vore ju det enklast säkert. Tycker det låter märkligt att ledsagning från Linta skulle vara gratis, även om det mer eller mindre står så.

    @Adam Frisch Du behöver inte handling eftersom du understiger 5700 kg.

    Här kan du också läsa mer om Thomas:
    http://www.skavsta.se/bulletin/9/intervju.asp
    http://lae.blogg.se/2013/january/en-akta-mexikanare.html

    Jag träffade honom i somras, helt klart en trevlig gubbe med många intressanta historier!
     
  10. Adam Frisch

    Adam Frisch Aktiv medlem

    Vad kan det kosta anlita Grafair, tro? Kanske blir billigare i slutändan?
     
  11. Larscho

    Larscho Moderator

    Jag har fått en siffra därifrån på 1500 kr för handling och parkering i två timmar. Har ingen källa så du får behandla infon därefter.
    Men jag skulle säga att det garanterat är dyrare men säkerligen mycket bekvämare och enklare. Man får vad man betalar för helt enkelt. :)
     
  12. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Det har stått en Pilatus PC-12 (tror jag) på Skå i somras, och på Veterandagen har vi både DC-3 och de Havilland Heron på besök. Men visst får man vara aktsam om det är för blött.
     
  13. Tomcaten

    Tomcaten Aktiv medlem

    Ägaren till Aerostarn på ESKN heter ju Roland Hasselxxxx
     
  14. Adam Frisch

    Adam Frisch Aktiv medlem

    Var det han som köpte den Mexico-reggade Aerostaren?
     
  15. Tomcaten

    Tomcaten Aktiv medlem

    Det var honom som jag träffade i somras som flygit med den flera ggr till Mexicor för att se över sitt företag där.

    Den var till försäljning då vet jag. En sån vore ngt. att ha hemma på gården:D
     
  16. Larscho

    Larscho Moderator

    Nej, han heter Thomas Hesselman. Kolla mina länkar.
     
  17. Tomcaten

    Tomcaten Aktiv medlem

    aha. That´s the guys name
     
Laddar...

Dela sidan