Flyga IFR på "höga" FL utan syrgas

Diskussion i 'Flygsäkerhet' startad av joma, 8 Januari 2016.

Taggar:
Bevakare:
Den här tråden bevakas av 12 medlemmar.
  1. joma

    joma Medlem

    Är helt novis på hur instrumentflygning går till, men flyger man i Europa så har jag förstått att man behöver flyga på FL100 och uppåt för att flyga in kontrollerad luft i många fall. Det kan väl även behövas lite höjd för att komma fri från moln översida ibland gissar jag.

    När man tittar på t.ex. på Youtube-filmer där de flyger högt så är det många som flyger utan syrgas.
    Det kan ju finnas risker från FL100 och uppåt att man blir trött osv och att det skulle påverka säkerheten, men var är erfarenheten här på forumet? Använder man syrgas? Finns det tillgång till det på klubbarna, eller hur löser ni det i så fall?

    Vilka höjder flyger man på när man flyger IFR?

    (Ni som kan det här får gärna rätta mig kring höjder osv i inledningen. Det är antagande utifrån min minimala erfarenhet i ämnet)
     
  2. magnusl

    magnusl Medlem

    Man kan väl i princip flyga på vilka höjder man vill. Lägsta höjd för IFR är 1000 ft över högsta hindret (enkelt utryckt). Det är lite skillnad på länder med om man får lov att flyga IFR i G-luft eller inte. I Tyskland har man tidigare inte fått göra det men vet inte om det ändrats i och med SERA.

    Över flygnivå 95 hamnar man ofta över alla TMA och flyger princip alltid i kontrollerad luft. Rent juridiskt (vad jag minns) så krävs det syrgas över flygnivå 100 för varje period över 30 minuter upp till flygnivå 130, där det krävs det syrgas hela tiden. Så, just flygnivå 100 är bra på många sätt.

    Ett litet bekymmer i Europa med IFR-flygning är att det inte alltid är så lätt att få igenom en bra rutt i vissa länder. Att bara titta på en enroute-karta och hitta bra flygvägar är näst intill omöjligt så det finns lite verktyg som kan hitta en rutt åt en. I dessa verktyg kan man skriva in önskad flygnivå. Flygnivå 100 brukar fungera bra men man får tillgång till fler rutter om man har möjlighet att gå högre, när man planerar. Den flygnivå och rutt man sedan flyger kan vara något helt annat. Det är sällan man flyger exakt den rutt som är planerad.


    [Edit "därför" -> "där" vilket fick en helt annan innebörd]
     
    Senast redigerad: 8 Januari 2016
    • Gillar Gillar x 1
  3. control

    control Välkänd medlem

    ? Jag har flugit IFR i tysk G-luft flera ggr mellan 2006-2010. Jag har nästan aldrig varit över FL090.
     
    • Gillar Gillar x 1
  4. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Senast redigerad: 8 Januari 2016
  5. joma

    joma Medlem

    Intressant. Tycker själv att det låter halvskakigt att flyga IFR i G-luft, men man separeras kanske från VFR då? (har inte kollat reglerna för luftrum, där det borde stå...lite lat så här på fredagen ;-) )
     
  6. magnusl

    magnusl Medlem

    @control: nog jag som hade lite otur när jag tänkte här. Det är att starta IFR i G-luft som man t ex får i Sverige men inte Tyskland.

    @Jonas: köpte en motsvarande sådan på Aliexpress för ett tag sedan för 8 dollar. Har bara testat på marken och där fungerade den. I luften återstår att se.

    @joma: nej, man blir ju inte separerad i G-luft så är man i VMC blir det som vilken VFR-flygning som helst och i IMC får man hoppas på lite trafik + andra flygplan har transponder + flygledarna + ev TCAS eller motsvarande.
     
  7. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Mm, som sagt okontrollerat luftrum så kan man ju inte vara helt säker på vad som dyker upp. Kan ju dyka upp trafik utan vare sig transponder eller radio.

    Förhoppningsvis så har man någon form av trafikinfo från tex Sweden Control. Man får hoppas att trafik i området följer regler om avstånd till moln samt följer halvcirkelregeln så att tex IFR och VFR-trafik inte ligger på samma level.

    Ligger man inte i IMC så får man hålla ögonen öppna :)
     
  8. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Aha, det var klart billigare där! Verkar vara gratis frakt också :)
     
  9. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Jag vet inte vad som egentligen är rätt men jag har alltid uppfattat det som att syrgas krävs ÖVER nivå 100, inte PÅ nivån. Nivå 100 kan man alltså hålla hur länge som helst utan att bryta mot reglerna. (Sen är det förstås en annan sak att trafikledningen knappast sitter med stoppur och kollar hur länge man ligger t ex på nivå 120).
    Nivå 100 har varit väldig bekvämt vid långresor. Vi har i klubben gjort flera långflygningar bl a flera ggr till Friedrichshafen/Tyskland och andra mål t ex i Litauen och Frankrike och i princip alltid filat och använt nivå 100. Sen är erfarenheten som MagnusL säger att man väldigt ofta blir omdirigerad med stora avvikelser från färdplanen i Tyskland. (Ett elände att hitta alla punkter som kontrollen kommer dragandes med.) Vi har hela tiden där nere fått flygledning och har nog aldrig reflekterar särskilt mycket över vilken typ av luft vi egentligen legat i så länge vi gått IFR.
    Nån riktig fysisk påverkan av höjd upp till nivå 130 har jag aldrig känt av (kanske ett tecken på bristande omdöme). Däremot har jag en gång under en flygning Karlstad-Umeå successivt tvingats upp högre och högre av molnöversidan (med isbildning) tilll dess att inte ens 130 räckte. Jag vågade inte stiga högre trots kapacitet i maskinen för mycket högre, och gjorde i stället en "nödlandning" i Borlänge med en del is på maskinen. Vi har i klubben tillgång till syrgas men ingen verkar nånsin använda den. (Ganska bänglig apparatur!).
     
    Senast redigerad: 8 Januari 2016
    • Gillar Gillar x 2
  10. Yankee

    Yankee Medlem

    I sverige är det kontrollerad luft från F095 och upp, även utanför TMA. På kontinenten går kontrollerad luft ofta lägre än så. Tittar man på MEA (minimum enroute altitude) för de flygvägar som korsar Sverige, så ligger de allihopa på F100 eller högre. Däremot på kontinenten (Holland, Tyskland t.ex.) kan MEA vara ända ner till till 4000 ft. Jag har själv i dålig, isig väder sjunkit under ATC kontroll till 4000ft i närheten av Groningen. Det gäller att hålla koll på MEA om man inte vill falla ur systemet. Ibland påminner ATC att man snart måste välja en högre nivå för att vara kvar IFR, men inte alltid.

    Vad gäller syrgas så använder jag alltid det över 120, och det funkar bra. Om det är en längre resa, används det redan från 100, och det märks att man blir mindre trött. Däremot håller jag med Stellan att det är mycket mer behagligt att flyga på 100 och slippa syrgas, och jag försöker numera göra det när jag kan.
     
    • Gillar Gillar x 2
  11. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    MEA i de svenska flygvägarna är FL100 just därför att det är den lägsta flygnivån i kontrollerad luft - flygvägar finns (normalt) inte i okontrollerad luft. Eftersom Sverige tillåter IFR i okontrollerad luft utan restriktioner så betyder detta MEA väldigt lite i praktiken. Jag har t.ex. flugit Ängelholm-Sundbro IFR på minimhöjd (varierande mellan 2000 och 3500 fot). Den låga höjden berodde på mycket kraftig motvind på högre höjder.
     
  12. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    ÖVER FL100 är det ja. Flygledningen bryr sig inte ett dugg. Dels för att det inte är deras jobb, dels för att de inte har någon aning om ifall du har syrgas eller inte.
     
  13. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det är inget som helst problem eftersom det är mycket lite trafik som flyger i moln i okontrollerad luft. Flyger du utanför moln så får du se dig omkring precis som om du flög VFR. Dessutom kan du få trafikinformation från trafikledningen.

    I Storbritannien där okontrollerad IFR är mycket vanlig så har jag hört från britter att det inte inträffat någon kollision mellan okontrollerade IFR-flygningar i moln sedan andra världskriget...
     
  14. Yankee

    Yankee Medlem

    Ja, det var min poäng. Frågan som ställdes var huruvida det finns kontrollerad luft under F095 och mitt svar visade exempel på att det visst finns på kontinenten.
     
  15. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Jag har en billig oxymeter köpt från Kina. Jag jämförde värdena mot en ambulans utrustning och dom överensstämde. Jag upplever att vid längre flysning på FL100 eller mer så slarvar man med andningen och då sjunker syresättningen men efter tre djupa andetag så är den åter uppe på 98, 99%. Jag kollar bara lite till o från då har man något att göra och påminns att andas ordentligt
     
    • Gillar Gillar x 1
  16. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Tack för info. Ska beställa en billigare variant ganska omgående!
    Jonas
     
  17. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

  18. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    image.jpeg Igår kom den, 136kr totalt med frakt från Kina :)

    Ska testa på högre höjd längre fram!

    Jonas
     
    • Gillar Gillar x 2
  19. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Vid tillfäll kontrollera den mot vårdcentral eller ambulans, då vet man att den är okey vilket är skönt när man väl använder den
     
    • Gillar Gillar x 1
  20. magnusl

    magnusl Medlem

    Fick just reda på att Tyskland inte verkar ha så mycket G-luft över 2500 ft AGL. Det framgår inte så tydligt (eller inte alls) t ex i SkyDemon.

    https://aopa.de/ueber-uns/for-foreign-pilots/airspace/german-airspace.html

    Vet inte om det är nytt eller gammalt men det kan ju ha varit E-luft du flugit i? Isåfall har IFR varit tillåtet där men inte i G-luft. Så har jag tolkat det med den nya informationen.
     
Laddar...

Dela sidan