Ej längre gratis startavgift på Hässlö/Västerås/ESOW

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Larscho, 27 Januari 2016.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 8 medlemmar.
  1. Larscho

    Larscho Moderator

    Meddelande från flygföreningen:

    "Hej!

    Igår hade vi flygplatsens VD Anders Gärdström på besök. Det var runt 30 medlemmar som hade kommit för att lyssna. Anders berättade på ett öppenhjärtigt sätt om de problem som ligger framför honom och flygplatsen de närmaste fyra åren. Det förekommer en hel del verksamheter på flygplatsen, men de största är det kommersiella flyget med 4%, skolflyget med 56% och vi med 40% av antalet starter. Strävan är att öka intäkterna genom att starta fler flyglinjer och öka fraktflyget från Hässlö. Allmänflyget och skolflyget kommer också att få se en höjning av kostnaderna för att flyga från Hässlö. Det första steget på den vägen är att införa ett lokalt landningskort. Detta är främst tänkt för de flygplan som är baserade på Hässlö. Vi har ju också på klubben haft en lista där gästande flygplan har kunnat skriva upp sig och sluppit landningsavgiften. Denna tas bort från den 1 februari och alla gäster måste betala ordinarie landningsavgift. Denna är SEK 300 + moms, dvs SEK 375. Förmodligen kommer antalet gästande flygplan att kraftigt minska. På den positiva sidan kunde Anders berätta att bokningarna på den nya linjen till USA/Canada via Island har startat väldigt bra. Ska du till USA, så stöd flygplatsen och gör ditt resande bekvämt genom att åka från Hässlö!

    [......]

    Efter att ha läst allt detta kan du vara värd en våffla! Det kan man få varje lördag och söndag på klubben mellan 11 och 15. En våffla och flygtur i det varma vädret. Vad kan vara bättre!


    Harald Jochnick
    harald@jochnicks.pp.se"
     
  2. FarewellFire

    FarewellFire Aktiv medlem

    Suck, vad är nästa steg? Obligatorisk handling a´la Arlanda och Bromma?
     
  3. control

    control Välkänd medlem

    Tragiskt, undrar vad det lokala landningskortet kommer att kosta, tur att jag inte kommit längre i mina planer att flytta till Stockholms nordvästra delar :(
     
  4. Larscho

    Larscho Moderator

    Jag tror inte riktigt att de är där än. Jag tror att de inser att allmänflyget är en stor del av Hässlö och de på något sätt vill profitera på dem. Hade jag varit dem så hade jag infört en landningsavgift på kanske 100 kr istället, det skulle inte avskräcka så många.

    Jag har hört det pratas om ca 3500 kr/år. Inte jättemycket om man tänker sig använda flygplatsen mycket. Jag tror dock att detta kan leda till att de utökar skolningen på fältet ytterligare och därmed får ännu fler "onödiga" rörelser. Flygskolor i närheten lär inte tveka på att betala den summan för att kunna få fria landningar året runt med så fina faciliteter. Det är synd för de hade ett fint system och jag tror att det hade varit bättre för dem att ha ett system där man istället bara sänkte ladningsavgiften till ca 100 kr om man skrev in sig på HFF.

    Den lilla ökade inkomsten som detta kan ge kan knappast synas mer än i marginalen av resultatet.
     
  5. control

    control Välkänd medlem

    Nej, intäkterna från besökande GA kommer inte synas, bara politiskt "Alla har fått bidra". Att sedan kafeets försäljning går mer mot noll, att jobbträningsplatsen därför försvinner osv. syns på annan budget.

    100kr avgift vore än mer vansinne, då försvinner hela intäkten i faktureringsadministration :(
     
  6. Larscho

    Larscho Moderator

    Måste finnas något sätt att lösa det smidigt på. E-faktura, Swish eller vad som.
     
  7. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Enligt mötet i tisdags kostar det från o med 1,feb 375 kr i landningsavgift alternativt 3500 kr /år för privat flyget, flyg skolor måste ha egen uppgörelse med flygplatsen
     
  8. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Kan man lösa landningkort även om man inte är baserad? Och kan "gästande" skolor teckna avtal?
     
  9. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Som jag förstod det kan vem som helst teckna landningskort. Jag förstod det som att man skiljer på privatflygare och komersiella skolor dessa måste teckna avtal
     
    • Gillar Gillar x 1
  10. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Jag har varit i kontakt med flygplatsledningen de säger att alla flygplan under 2000 kg MTOM - oavsett typ av ägare - kan teckna landningskort så länge flygplanet endast används för privatflyg eller klubbverksamhet. Kostnaden för landningskortet är förresten 4375:- (3500:- + moms).
     
    • Gillar Gillar x 1
  11. Larscho

    Larscho Moderator

    Tack för bra information! Helt klart något att fundera på för närliggande flygklubbar.
     
  12. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Låter som en ganska saftig avgift för landningskort på en enda flygplats. Kortet hos Swedavia för samtliga deras flygplatser utanför storstäderna var nu senast för en Piper PA28 4.979 kr. Då framstår 4.375 för en enda flygplats som ganska orimligt. Ganska oroande tendenser.
     
  13. Larscho

    Larscho Moderator

    Swedavias landningskort i den regionen är idag nästan helt meningslöst. Fler och fler flygplatser står utanför det. Därför blir det svårt att jämföra med det. Jag tycker också att det är tråkigt att det går åt det här hållet men vi får helt enkelt bli bättre på att lobba för vår sak.
     
  14. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Jo du har helt rätt Larscho. Jag insåg inte hur det ser ut i dom södra (mindre centrala :) ) delarna av landet. För oss förtappade här i norr gäller deras kort fortfarande på Östersund-Umeå-Luleå-Kiruna, men i övrigt verkar det vara tunt. Man kunde ju önska att dom inkluderade vår närmaste flygplats Vasa!
     
  15. Larscho

    Larscho Moderator

    Kanske kan ni för flygklubbens flygplan få till ett avtal med flygplatsen om en billigare landningsavgift?
     
  16. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Faktum är att det är billigare att landa i Vasa än i Västerås (om man inte står där i flera dagar)!
     
  17. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Swedavias kort gäller på Johannisberg om jag inte är felunderrättad, men annars har man i princip 0 nytta av det i Västerås och Stockholm med omnejd
     
  18. Larscho

    Larscho Moderator

    Alla landar väl gratis på Johannisberg? Jag har aldrig fått en faktura från dem trots att jag inte haft landningskort. Det finns ingen som kan kolla vem som flyger där på ett tillräckligt bra sätt för att utgöra underlag för fakturering så jag hoppas att ingen köper landningskort bara för att kunna åka till Johannisberg. :)
     
  19. FarewellFire

    FarewellFire Aktiv medlem

    HFF gick precis ut med the whole shebang angående avgifterna: http://xn--hssl-loa5i.se/wp-content/uploads/2016/02/AR_VST_1_2016.pdf

    Saxat:

    "Undantag

    Flygplan baserade på Johannisbergs flygplats är befriade från avgifter vid de tillfällen som flygplatsen tas i anspråk för icke flyganknutna evenemang."

    Vad innebär ovan, undrar vän av ordning? Att ESSX-plan kan landa utan avgifter när de vill så länge det inte är flygshow på Hässlö? Eller att de är befriade avgift vid ferry-flygning för service på Hässlö?
     
  20. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    "Flygplatsen" skall nog syfta på Johannisberg. Dvs om Johannisberg stängs som flygplats pga andra arrangemang så får Johannisbergsbaserade flygplan använda Hässlö utan avgift.

    Men hela föreskriften är illa skriven. Hur skall man t.ex. tolka "Kortet får och får inte nyttjas för skolflygning annat än om den som är elev är ägare till det flygplan som används vid skolningen." Läser man tidigare information som har skickats ut så förstår man att "får och" borde strykas.

    Formuleringen "...eller ideell förening som endast är ägnat åt samägande av flygplan..." är också märklig. De flesta flygklubbar syftar inte endast till samägande av flygplan - men återigen framgår det från annat håll att vanliga flygklubbar skall få använda landningskortet vid skolflygning.
     
Laddar...

Dela sidan