Prisexempel på IR-Utbildning

Diskussion i 'Instrumentflygning' startad av Bushpilot67, 10 Augusti 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 10 medlemmar.
  1. Bushpilot67

    Bushpilot67 Medlem

    Jämför priser i Sverige, Europa, USA...
     
  2. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Var det allt i trådstarten?! ;)
     
  3. Bushpilot67

    Bushpilot67 Medlem

    Njaa haha det var länge sedan jag tog reda på priser typ 20 år sedan då,låg priset på ca: 30.000kr det gör det kanske inte idag ;-)
    Nej men det vore intressant att få en bra prisbild och sedan kunna jämföra fördelarna med att ta ett IR i olika länder.
    En följdfråga, går det att läsa in Instrumentbehörigheten på egen hand varpå man skriver upp direkt hos Luftis?
    Vad jag hört så går det inte. Så prisuppgifter från olika flygskolor + info om de olika bokförlagen och vilka böcker det är man sa köpa.
     
  4. Mats B

    Mats B Medlem

    • Gillar Gillar x 1
  5. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Här tog jag

    http://southsweden.se/prices.html

    Lfk och de har nog lägst priser, lägre än så kommer man inte.

    Ev vänta tills nästa år med de nya reglerna med ev enklare teori...?
    Mvh
    Jonas
     
    • Gillar Gillar x 1
  6. Bushpilot67

    Bushpilot67 Medlem

  7. litens

    litens Aktiv medlem

    Räkna med knappt 200 000kr så slipper du övertaxera din budget, tog mitt för 245 000kr för tvåmotor plus klassen tvåmotor för drygt 45 000kr ink uppflygning.

    Utan tvåmotor skulle det kostat 170 000kr ink allt på Airways, en mycket-mycket bra skola.
     
    • Gillar Gillar x 1
  8. bobo

    bobo Ny medlem

    • Gillar Gillar x 1
  9. Bushpilot67

    Bushpilot67 Medlem

    Tack för informationen! :)
     
  10. litens

    litens Aktiv medlem

    Företräder varken Airways eller SSSA men "95 000kr ink allt" kan inte vara inklusive allt.


    Endast uppflygnings kostnaden är över 5000kr, teoriproven över 5000kr, 200 timmar teorilektioner.

    Det tar rimligen 1,5 timmar utöver själva flygningen plus de ca 200 lärarledda teoritimmarna, lägg sedan på 50 flygtimmar, landningsavgifter, ovan nämnda avgifter. Jag tror inte det kostar 95 000kr...
     
  11. bobo

    bobo Ny medlem

    Riktigt litens,

    http://southsweden.se/prices.html
    "Complete Course" inkluderar teorin, böcker, flygtimmarna, landningsavgifter (i Sverige), men inte uppflygningen.
    Räknar man in Transportstyrelsens avgfter blir det runt 110,000.-.

    Bobo
     
  12. litens

    litens Aktiv medlem

    Samma räkne modell på Airways blir ca 135 000kr. Då är det en koppkvalitet på simulatorn förutom att den står stilla på marken är simuleringen nästan 100% realistisk i IMC. Jag svettades mycket i den och kände igen mig helt när samma övningar gjordes i riktig maskin.
     
  13. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Ingår teorikurs o böcker då?
     
  14. litens

    litens Aktiv medlem

    Ja då har jag lagt in 28 000kr för teori på flygteoriskolan, då ingår böcker och "transis" avgifter för proven.
     
    • Gillar Gillar x 1
  15. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

  16. joma

    joma Medlem

    Priset på SSSA är nu 69 000 kr för CBIR.
    Teori och flygning (Cessna 150 tror jag) 69 000 kr.
    Uppflygning 5000-6000 kr (egen gissning)
    Teoriprov 7x740kr=5200 kr
    Utlägg vid Europaflygning 5000kr (gissning. Avser landningsavgifter, diff i bränslekostnader, hotell osv)

    Totalt 85 200 kr
    Vill man flyga Rockwell Commander 112 finns det och då stiger nog priset 10-15 tkr.

    Givetvis bör man kolla med SSSA om man är intresserad, så att man får rätt pris...
    Man betalar efter hand som man flyger.
     
  17. Adam Frisch

    Adam Frisch Aktiv medlem

    Jag tog mitt FAA IR för $6000 för två år sedan i min egen tvåmotorkärra. Intensivkurs som tog 11 dagar hos PIC. Jag hade redan timkravet mött sedan tidigare, så dom ca 24 timmar vi flög i min maskin var intensiv finslipning. Om man räknar med kostnad på ca $400/timme för min kärra, så kanske det slutade runt $16000, i runda slängar. Detta är inte det billigaste sättet att göra det på, men det var det bästa för mig. Jag har dåligt minne, så det bästa för mig är korvstoppning och göra så mkt som möjligt i ett svep. Innan hade jag försökt med några timmar här och där, men när det gått en månad och det var dags igen så hade man ju glömt alla procedurer. Jag rekommenderar PIC varmt för den som har tillgång till plan i USA. Dom har gjort intensivkurser i ägarens egna plan i 40 år.
     
    • Gillar Gillar x 1
  18. Larscho

    Larscho Moderator

    Det är helt galet att detta inte tillåtits, eller åtminstone varit för komplicerat, i Europa tidigare. Jag tycker att det är riktigt bra att vi nu har fått till en bättre variant i samband med CB IR, Competency Based IR, då man kan flyga 30 av 40 timmar utanför flygskolan i sitt egna flygplan. Det är riktigt bra!
     
Laddar...

Dela sidan