Flygteoriskolan flyttar till Västerås

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Jonas, 12 Februari 2016.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 9 medlemmar.
  1. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Troligtvis bra för Västerås?

    Saxat från skolans nyhetsutskick:
    "Efter en hel del funderande beslutade vi oss nyligen för att flytta skolan. Flyttlasset går den siste april i år och vi kommer styra kosan till Västerås flygplats. Anledningarna är många bl a:
    • Tyvärr har det de senaste åren funnits ett incitament från Swedavia att tvinga bort skol- och allmänflyg från huvudstaden. Tråkigt men också ett tåg som verkar svårstoppat...
    • Vi har flera praktiska samarbetspartners i närheten av våra lokaler i Västerås!
    • Ända sedan Barkarby lades ner så har jag och vi saknat närheten till flyg och ett flygfält. Tidigare kunde gamla och presumtiva elever komma flygande till oss för att hälsa på. Det blir åter möjligt
    • Synergieffekt! Att kunna ha undervisning i moment för att sen gå ner till t ex Airways för att visa i simulatorn direkt hur det fungerar, eller titta på tekniska saker hands-on? Priceless!
    • Att kunna se och höra flygtrafiken höjer motivation även för teorin
    Det kommer att vara en viss mängd vemod med att flytta, vi har trots allt hållit till i Järfälla i 26 år där jag har varit med i 21 av dessa år, men ser samtidigt fram emot att åter känna flyget i vår närhet! Vi kommer att ändra en del på vårt kursutbud, och framförallt PPL som är svårt att få till som en kvällskurs två kvällar i veckan. Vi kör fr o m i sommar PPL(A) och (H) som en intensivkurs och kommer efter sommaren även ha distanskurser på PPL. Jag ber att få återkomma om upplägget!

    Slutligen: exakt vart flyttar vi? Våningen under flygledarna i tornet med magisk utsikt från fikarummet!"
     
    Senast redigerad av en moderator: 28 Februari 2016
    • Gillar Gillar x 1
  2. Olle#one

    Olle#one Medlem

    Fel tunna igen.
    Det verkar som om Västerås/Hässlö är på väg att inför avgifter, så gamla elever kommer nog att hålla sig därifrån också.
     
  3. control

    control Välkänd medlem

    Jo, det är tragikomisk tajming att flytta till Hässlö just nu...
     
  4. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Visst är det tråkigt att Hässlös ledning inte kunde hålla GA flyget fritt eller åtminstone lagt en nivå som t.ex Swedavia 250 kr exklusive moms. Nu siktar dom på att vara dyrast och med bökigt adimistrattionen genom att bara fakturera kvartalsvis ökar jobbet för kassören i klubbarna att leta vem som flög vilka flygningar.

    MEN samtidigt så är landnings avgiften ca.10 -15 min flygning. Beroende på planets hyrpris
     
  5. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Uppsala FK kommer Kommer troligvis skaffa landningskort där tex pga att service utförs på Hässlö. Troligtvis medför det ytterligare trafik från klubben i samband med tex skolning.

    Är det fler klubbar i liknande situation?
     
  6. control

    control Välkänd medlem

    Eskilstuna servar på Hässlö men det blir knappast lönsamt med kort bara för servicebesöken... jag är ju delägare i en maskin stationerad på Hässlö och har naturligtvis inget val för den men jag kommer knappast besöka Hässlö med andra maskiner efter detta. :(
     
    • Gillar Gillar x 1
  7. FarewellFire

    FarewellFire Aktiv medlem

    Antar man korrekt att detta också innebär att Examinationscenter flyttar västerut?
     
  8. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    I runda slängar skulle kostnaden för MUFK servicebesök täcka hälften av ett landningskort. Sedan är det en fördel för flygskolan med en närbelägen kontrollerad flygplats med hårdgjord bana och instrumentinflygningsprocedurer.
     
  9. control

    control Välkänd medlem

    Men skolan får inte använda detta landningkort för att öva på Hässlö, för den verksamheten krävs särskild(ännu dyrare) överenskommelse. Så kortet är bara för medlemmarnas privata flygningar med klubbens plan.
     
  10. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    THF som håller till på Skå-Edeby har problemet att hitta någonstans att studsa på helger. På Skå är det inte tillåtet. Hässlö är ett alternativ och vi tittar på möjligheten att köpa oss den rätten där.
     
  11. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Kravet på särskild överenskommelse gäller bara kommersiella flygskolor. Klubbflygskolor får använda landningskortet obegränsat. Jag har detta skriftligen från flygplatsledningen på Hässlö.

    "inga begränsningar för upprepade starter och landningar om man har landningskort och flyger privat eller skolar hos en klubb.
    Är man en kommersiell flygskola gäller andra villkor. Där har vi särskilda avtal med skolföretagen på fältet."
     
    • Gillar Gillar x 1
  12. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    (y)
     
    • Gillar Gillar x 1
  13. control

    control Välkänd medlem

    Väldigt trevligt att ha fel i just denna fråga :)
     
    • Gillar Gillar x 2
Laddar...

Dela sidan