Utflaggning av certifikat och luftfarkoster?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Swip, 13 Mars 2014.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 13 medlemmar.
  1. Sjukihuvet

    Sjukihuvet Ny medlem

    Hade det bara varit pengarna så hade jag inte brytt mig om att byta - det är ju som du säger ett relativt litet belopp. Men jag har andra orsaker till att inte vilja ha något med Transportstyrelsen att göra. Kort förklarat bryter TS lagen och ägnar sig åt vad som inte kan beskrivas som annat än förtal. Nej tack, Polen här kommer jag.
     
  2. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Precis som @Sjukihuvet säger så handlar det även om att göra en markering gentemot TS:s agerande i frågor som rör privatflyget.
     
  3. Larscho

    Larscho Moderator

    För mig handlar det om vanlig enkel konsumentkraft. Jag som konsument vill ha valuta för mina pengar. När jag använder ett dyrt headset så känner jag att jag får valuta för pengarna, när jag flyger ett flygplan så känner jag också det. Men när jag betalar pengar för absolut ingenting så blir jag irriterad. Idag kan man förenklat säga att våra myndigheter är konkurrensutsatta och då känns det helt rätt för mig att utnyttja den möjligheten. Vi bör fortsätta att vara kritiska mot myndighetens avgifter.
     
    • Gillar Gillar x 3
  4. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    • Gillar Gillar x 1
  5. Larscho

    Larscho Moderator

    • Gillar Gillar x 1
  6. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Jag ska förnya mitt certifikat i mitten av juli. Antar att detta är ett perfekt tillfälle att flagga ut mitt certifikat?
     
  7. Larscho

    Larscho Moderator

    Ja, men det viktiga är väl att det blir gjort innan man betalar TS årliga faktura för certavgiften. Bara att köra igång redan nu!
    Kom ihåg dock att för den som har PPL så kan det ta ett gäng år innan men i rena pengar tjänar in avgiften, däremot så är det ett viktigt statement att visa att man inte tolererar den typen av avgifter.

    Håll oss uppdaterade med hur det går, hur lång tid det tar och vad prislappen blev!
     
  8. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Mitt nuvarande certifikat har en löptid på fem år. Sist betalade jag hela avgiften på ett bräde har jag för mig. Sen undrar jag hur det fungerar rent praktiskt med mitt medical om jag flaggar ut mitt certifikat?
     
  9. Larscho

    Larscho Moderator

    Ja, ok. Då förstår jag.

    Jag har gjort medical precis som vanligt med mitt danska cert. Gått till samma flygläkare som gett mig ett svenskt medical. Inga konstigheter där.
     
  10. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Jag fattar inte poängen med att flagga ut. Pengarna är en piss i Nilen jämfört med vad det kostar i övrigt. TS är en myndighet och inte ett företag. Tror inte att marknadens "rösta med fötterna"-taktik har någon reell påverkan på dem.
     
    • Gillar Gillar x 1
  11. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Du kör alltså danskt flygcert och svenskt medical?

    Det är väl av precis samma skäl som för de människor som väljer att flagga ut sig själva (a.k.a. lämna landet) för att de inte vill vara med längre och stödja den rådande samhällsutvecklingen.

    En annan välkänd sanning är att: "Det är inte de stora inkomsterna - utan de små utgifterna som gör dig rik".
     
    Senast redigerad: 28 April 2016
  12. FarewellFire

    FarewellFire Aktiv medlem

    Håller med när det gäller PPL men när man knallar uppåt och kollar vad TS ska ha i årsavgift för CPL och ATPL så blir även jag flyttsugen...
     
  13. Larscho

    Larscho Moderator

    Jag har ett CPL och tycker att 2700 kr är mycket pengar, det är en av anledningarna till att jag valde att flagga ut. Den andra är givetvis för att jag är en THUG. #thuglife

    Yes! Eller EASA-certifikat och EASA-medical kan man också säga. :)
     
    • Gillar Gillar x 4
  14. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Detta borde inte gå. Jag känner en pilot som hade medical från Frankrike och var tvungen att göra om det till svenskt för att för få sitt svenska CPL. Hela processen tog flera månader efter uppflygningen. Han skolade på Diamond Academy i Kalmar.
     
  15. Larscho

    Larscho Moderator

    Det går! Det är möjligt att det är skillnad om personen inte har ett certifikat redan men om hen har det så kan man göra medical i vilket EASA-land som helst.
     
Laddar...

Dela sidan