Smugglade narkotika i flygplan - stort tillslag på Landskrona flygplats

Diskussion i 'Nyhetstips' startad av zhaxxor, 31 Mars 2016.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 11 medlemmar.
  1. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

  2. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Förhoppningsvis en "höna av en fjäder"-historia men f-n tro't, vill det sig illa så kommer nån smart snubbe på att man måste landa på en tullflygplats när man kommer utomlandsifrån. :(
     
  3. control

    control Välkänd medlem

    Det räcker iofs. att en smugglare använder sig av denna väg för att det ska bli systematiskt.... men jämfört med allt som går på väg sedan schengen och därmed våra tullstationer försvann så lär det vara nära noll.
     
  4. FarewellFire

    FarewellFire Aktiv medlem

  5. zhaxxor

    zhaxxor Medlem

    Jag tycker det är lite dålig täckning i artikeln för rubrikens påstående ”Kabinväska ledde till att smugglare hittades”. Okej, väskan var kanske lite skum, men hur ledde just det till att det kryllade av poliser i buskarna när planet plötsligt diverterade till en slumpmässigt vald flygplats?
     
  6. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Hela resan kanske var läckt, så dom bara behövde vänta och håva in. Men polisen kan givetvis inte gå till pressen och säga "××× golade". Dom kan också haft delar av info, haft span på puckot som väntade i bilen, men inte heller det kan dom gå till pressen med, det gäller att vara rädd om sina källor
     
    • Gillar Gillar x 1
  7. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

  8. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Det är för jävligt att vissa medlemmar inte blir stoppade i dörren.
    I förundersökningen till ovanstående fall figurerar samma pilot som försökte smuggla in flyktingar men fastnade i Polen förra året. på polisens bilder syns förutom Cessna dom använde, Västerås SE-GRZ samt smugglare med kokain väskan, jodå samma pilot får fortsatt förtroende att hyra flygplan i Västerås. Jag jobbade hårt för att han skulle uteslutas redan då mäniskosmugglingen uppdagades men styrelsen tyckte inte att det var alvarligt nog för då hade han hyrt flygplanet från Nyköping. samme pilot kom till Hässlö för att flyga in sig på en AN2a och betalade olovligt 30000 kr för 100LL med Nyköpings bensinkort. nu figurerar han i förundersökningen för insmuggling av 18 kg kokain på plats med flygplan från Västerås i mars i år. I oktober var han åter i Holland med samma flygplan från Västerås då slog polisen till och plockade hans passagerare med 2 kg kokain innan dom han kliva ombord på planet igen.
    Jag har åter igen uppmanat styrelsen att agera med uteslutning, vi får se hur dom reagerar, jag kommer att återkoppla det här på forumet

    Jag har till styrelsen bifogat förundersökningen från mars och häpen fick jag reda på att dom redan viste om händelsen i oktober.
    Den här typen av publicitet behöver vi inte, och då måste man skala bort det som är ruttet. Ingen vill väl finansiera sitt flygplan säga de med knarkpengar.

    Kan tillägga att det finns enskilda flygplan ägare som blockerar tärning till aktuell pilot på eget initsiativ då styrelsen inte agerat
     
    • Gillar Gillar x 2
  9. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Wow, det där låter ju smått bizzart om det stämmer. Jag kan helt klart förstå (och håller med om) om man inte blockerar någon innan det finns en dom, men om jag förstår det du skriver rätt så är fallet här så väljer man alltså att inte göra något trots att det finns svart på vitt att personen iu fråga missbrukat hyrt flygplan tidigare (om än i en annan förening)?
     
  10. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Varför skulle man inte utesluta en person som gång på gång missbrukar det förtroende klubben ger i och med att man får hyra flygplan. Alla klubbar brukar ha en skrivning i stadgarna att man inte får bete sig på ett sätt som misskrediterar klubben det står även att man måste följa regler och bestämmel ser när man använder klubbanslutna flygplan. Dessutom borde ägarna fundera om dom vill finanseradek sina flygplan med pengar från knark, mäniskosmugglingen mm. några har satt stopp och de andra borde följa efter.
    Fast det bästa är att klubben helt enkelt utesluter honom. Att vänta på dom är bara dumheter
    Mäniskosmugglingen är bekräftad
    Olovligt nvändande av bensinkort är bekräftat
    Att han ingår i utredningen om knark smuggling i mars är bekräftat
    Att han ingår i utredningen om knark smuggling i oktober är bekräftat

    Vad mer behövs
     
    • Gillar Gillar x 2
  11. FarewellFire

    FarewellFire Aktiv medlem

  12. zhaxxor

    zhaxxor Medlem

    Tyvärr inte, antar jag. Så tullen får väl ytterligare vatten på sin kvarn beträffande misstankarna att användandet av småflygplan är en etablerad metod att smuggla knark.

    Jag noterar även de använder Flightradar24 som underlag i bevisningen, istället för exempelvis flygledningens eller försvarsmaktens data. Det får väl anses vara ett gott betyg till sajten.

    Dessutom kan mina känsliga ögon inte undgå att se att loggboken är felaktigt ifylld beträffande bränsle och olja ombord, något som vid andra tillfällen gett myndighetsanmärkingar åtminstone på en av landets största flygklubbar. I detta fall tycks det inte bara vara den misstänkta gärningsmannen som brister i dokumentationen av flygningarna.
     
  13. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Lite utanför ämnet kanske, men har du några detaljer kring det? Antar att du referrerar till att det skrivs "-" t.ex. i olja och/el. bränsle ombord? Vore intresserad om det fanns någon information om anmärkningar på det och eventuella påföljder.
     
  14. zhaxxor

    zhaxxor Medlem

    Linköpings flygklubb gick ut till medlemmarna med följande instruktioner 2015:
    ”Sedan ska alla kolumner fyllas i. har ni inte fyllt på olja eller bränsle drar ni ett streck. Ni SKA också fylla i mängd i flygplanet. Detta är krav från Transportstyrelsen och vi får lite för ofta anmärkningar på att det inte är korrekt ifyllt.”

    Förhoppningsvis fungerar det bättre nu.

    Jag har inte hört talas om några konkreta konsekvenser, men det är alltid trist att gång på gång få fula plumpar i inspektionsprotokollet och framstå som en bångstyrig organisation som vägrar att rätta sig efter lagar och förordningar. Man kan ju tycka att detta är småsaker, men förmodligen är ifyllnaden av loggböcker en konkret indikator på hur väl organisationens egenkontrollprogram fungerar, till skillnad från mer abstrakta saker som kan vara svåra att mäta och upptäcka vid en inspektion.
     
    • Gillar Gillar x 1
  15. control

    control Välkänd medlem

    Hänvisning till regelverk? Alltså vad som ska loggas i just flygplansloggboken?
     
  16. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    • Gillar Gillar x 1
  17. glider

    glider Ny medlem

    Är det en slump att Västeråsplanet är med på en bild tagen i Holland som finns med i Landskrona-utredningen?



    upload_2017-3-27_13-21-17.png
     
  18. Larscho

    Larscho Moderator

    Intressant, det låter som ett påhitt och inte något som man finner stöd för i regelverket. Som vanligt när TS drar såna här skrönor så ska man fråga dem var det står nånstans och se till att kolla upp den hänvisningen.
     
    • Håller med Håller med x 1
  19. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    MUFK gör aldrig så och vi har klarat oss igenom flera verksamhetskontroller av flygskolan utan kommentar om det.
     

Dela sidan