Flygpsykologiskt lämplighetstest

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Jimbo, 11 Maj 2016.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 6 medlemmar.
  1. Jimbo

    Jimbo Ny medlem

    Hej allihopa,

    Nu var det jag igen - återigen med många frågor och funderingar innan man faktiskt påbörjar en eventuell utbildning.

    Jag bokade in ett flygpsykologiskt lämplighetstest nu under sommaren. Jag ska erkänna att min tro av testets innebörd var att man enbart diskuterade med en psykolog för att bestämma den mentala hälsan hos en person, men ack så fel jag hade. Jag har nu läst mer om tester och såg att man genomför en massa tester och långt från alla blir godkända (vilket jag kan förstå) dock lite nervös att hela ens potentiella trafikflygarkarriär kan stå på spel genom ett endagstest.

    Jag har även fått uppfattningen om att man inte kan förbereda sig på testet och de egenskaper som testas vanligtvis är medfött. Vad kan jag förvänta mig av testet? Jag gjorde lite olika tester på internet exempelvis logiskt tänkade i form av figurföljder, dock med blandade resultat. Vissa klarade jag galant och låg över medel, andra till och med under medel, vilket fick mig att tänka till och blir ännu mer nervös.

    Jag har förstått att det ändå kan vara bra att träna upp sitt korttidsminne samt huvudräkning.

    Jag såg en skola på Island som inte besitter ett krav på flygpsykologiskt lämplighetstest, men jag förstod även att många flygbolag har som krav att man har ett godkänt resultat. Finns det möjlighet att skriva om provet om man får ett icke godkänt och kanske försöker fokusera på det bitar man inte blev godkänd på.

    Har ni som har genomfört tester lust att berätta lite om det och vad jag kan förvänta mig? Jag såg att det fanns en tråd från 2009, men jag tänkte att denna tråden kanske blir lite mer aktuell. Vad är det "bäst" att genomföra testet? Jag har inte betalat in summan ännu och således kan jag byta företag som kan genomföra det.

    Jag hoppas ni alla har en trevlig dag och ursäkta att jag har många oroliga frågor kring processen. Det känns alltid skönt att kunna bolla tankar och idéer med likasinnade som genomfört samma process som mig.

    Med vänlig hälsning, Jimbo
     
  2. Tomcaten

    Tomcaten Aktiv medlem

    Har hört om piloter som skippat testet och idag har bra flygjobb.

    När jag pushade mig igenom flygskolan fann jag det hutlöst dyrt och valde att lägga pengarna på flygtimmarna istället.

    Det beror lite på vad för typ av flygjobb som du vill satsa på, är det cathay pac. BA, Lufthansa så behöver tveklöst göra ett sådant test.

    Annan form av flygning som på regionalbolag, bush, taxi så kan jag inte se att det behövs.

    M
     
  3. control

    control Välkänd medlem

    Många skolor har som krav att testet ska vara genomfört/godkänt innan antagning till utbildning. Jag tyckte det var roligt och givande om än väldigt dyrt.
     
  4. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Vad gick det på?
     
  5. control

    control Välkänd medlem

    Har för mig att jag betalade 5000:- och då var det med rabatt för att syftet med mitt test var för flyglärarutbildning och inte till CPL (jag slapp testet inför ATPL-teorin eftersom jag anmälde mig till IR-teori och sedan fick ett erbjudande om att hoppa över till ATPL för samma pris vid kursstarten)

    Jag fick extra beröm för hur jag kunde hantera pennvandringen och snacka/räkna samtidigt :D
     
    • Gillar Gillar x 1
  6. Jimbo

    Jimbo Ny medlem

    Tror ordinarie pris ligger på ungefär 6100 kronor. En ganska stor summa. :)
     
  7. Jimbo

    Jimbo Ny medlem

    Giltighetstiden är ju enbart tre år. Baserar man det på att det skall göras om var tredje år eller behåller man "certifikatet" under obegränsad tid?

    Jag är extremet nervös. Har väl byggt upp en bild av att det är ett Mensa-test, men jag kanske har fel? Hur är dem skriftliga delarna uppbyggda? Är det mycket vanlig grundläggande matematik? Jag har tränat på huvudräkning en hel del och kan väl multiplikationstabellen utantill och vid svårare multiplikationstal så har jag byggt upp en metod i huvudet som passar mig för att enkelt lösa det. Kanske är bra att lägga fokus på addition och subtraktion också. :)
     
  8. Arnaud

    Arnaud Medlem

    Var inte det.
     
  9. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det är *inte* ett intelligenstest om det är vad du oroar dig för.
     
  10. control

    control Välkänd medlem

    Det är ju ett "certifikat" som du normalt bara behöver vid ett enda tillfälle i ditt liv, när du ska påbörja en CPL/ATPL-utbildning... så vad det står för giltighetstid på det spelar mindre roll, på mitt står det bara datum för när det gjordes vad jag kan minnas.
     
  11. Jimbo

    Jimbo Ny medlem

    Min tanke var ifall flygbolagen (bara för att spåna och leka med tankarna) har som grundkrav att man ska ha uppfyllt detta. Vad jag förstod det som var att olika flygbolag har krav som skiljer sig när det gäller detta. Uppfattningen var dock att storbolagen har det som krav och därav funderingen ifall det behövde uppdateras. Jag såg en skola på Island som jag har varit nyfiken på en längre period som inte hade det som krav. Som säkerhetsåtgärd tänkte jag att ta det innan ändå för att inte stå med huvudet i sanden om man står med CPL/ATPL och inte blir godkänd och således inte får ett jobb.
     
  12. FarewellFire

    FarewellFire Aktiv medlem

    Det är bra att ställa frågor så fortsätt med det.

    Jag utförde det här testet för ett år sedan och kan absolut intyga att det inte går att förbereda sig på det. I mitt fall handlade det om att min skola krävde ett sådant och en gammal högstadiepolare som är pilot rekommenderade mig även att göra testet för att för egen del få en känsla av pass mentalt rustad man är. Håller med om att det är dyrt men det är som sagt otroligt dyrt att utbilda sig till att börja med så det är i det stora hela en avgift man får svälja (och jag har själv betalat hela min egen utbildning ur egen ficka med ihopsparade pengar så det är absolut inget drygt jag häver ur mig utan eftertanke).

    Värt att veta i sammanhanget är att många flygbolag sedan i efterhand gör liknande test på den personal de intervjuar så även om testet är giltigt i tre år så tror jag faktiskt inte att någon annan än en del flygskolor är intresserade av intyget som sådant. Personligen tycker jag ändå att den här sortens lämplighetstester är bra, även om innehållet så klart kan diskuteras. Har personligen mött ett gäng pilotstudenter utomlands och även här hemma som jag (och det här är så klart en ytterst personlig åsikt) känt inte är mentalt mogna för ett arbete som pilot. De skolor som helt enkelt kräver ett sådant här test gallrar förhoppningsvis bort de värsta skräckexemplen.

    Och innehållet? En hel hög tester som görs på tid. Det är minnesövningar, koordinationsövningar, intelligenstest och ett samtal med en psykolog. Som sagt, att förbereda sig går inte men jag tror samtidigt att det är extremt svårt att gå därifrån utan någon form av intyg. Bara det att du funderar kring det här och hur du kan förbereda dig tycker jag visar på personlig mognad så du ska nog inte oroa dig.

    Mig veterligen finns ett par ställen i Sverige som utför testet ifråga och det är nog inte tal om att någons test skulle vara lättare eller svårare. Välj det som ligger närmast, om du nu väljer att plugga på en skola som kräver intyget.
     
  13. Tomcaten

    Tomcaten Aktiv medlem

    Vem elr vad säger är man lämpad som pilot eller inte?

    Ja skippade psyk-testet innan min utb. eftersom jag kunde inte se att det var värt 6000 spänn punkt. Liten kostnad i det stora hela? Ptja det blir det om man väljer att inte gå "hela vägen"(flermot. cpl. ir) Man kanske väljer att "bara" stanna på PPL+NQ.

    Som branschen är idag så kan jag inte se att psykologerna som testar en har en särskilt bra uppfattning om läget därute. De är nog fortfarande kvar i uppfattning lite som SAS-piloterna vill se att det ska vara idag, fast-anställd flygare mot minst 65.000kr/mån. En ganska så lång väg från sanningen.

    Jag som gått den "brokiga" vägen, jobbat inom marktjänst för chefer som slarvat bort kontrakt, försökt samla människor för flyga men ofta mötts av besvikelse, försökt finansiera flygutb. av vanligt förvärvsarbete(en nästintill omöjligt för att ta ut alla cert) Inte många jag mött i mina skor som försöker göra det som jag gör.

    Nu har jag varit med om något extremt olyckligt som gör att jag kanske inte kommer få anställning som flygare vilket är jävligt surt. Dock så ska jag ändå försöka vidare. Kanske minns man en kämpe?

    Jag skulle nog få ett Nej från en "flygpsykolog", det är inte ofta folk ser potentialen i mig men när jag påvisar den överraskas människor. Kanske har vi mötts och du kanske menar att jag är en av de som du menar "inte" är lämpade för detta, har bara en sak o säga, folk har haft fel förr och de kommer att ha fel igen.
     
Laddar...

Dela sidan