Vem utbildar till CRI?

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Peter_Pilot, 19 Maj 2016.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. Peter_Pilot

    Peter_Pilot Ny medlem

    Hej.
    Någon som har koll på CRI, finns det fortfarande och isåfall vem utbildar till detta?
     
    • Gillar Gillar x 1
  2. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

  3. Larscho

    Larscho Moderator

    Krav för CRI:

    FCL.915.CRI CRI – Villkor
    En sökande till en CRI-behörighet ska ha genomfört minst:

    a) För flermotoriga flygplan:

    1. 500 timmars flygtid som pilot på flygplan.
    2. 30 timmar som befälhavare på tillämplig klass eller typ av flygplan.

    b) Enmotoriga flygplan:

    1. 300 timmars flygtid som pilot på flygplan.
    2. 30 timmar som befälhavare på tillämplig klass eller typ av flygplan.

    Inget CPL-krav.
     
  4. Larscho

    Larscho Moderator

    De flesta skolor som har FI-utbildning har också möjlighet att utbilda till CRI. Kontakta några av dem och kolla.
     
    • Gillar Gillar x 1
  5. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Visst finns det! Jag funderar själv på det och häromåret kontaktade jag en mängd flygskolor för att höra om utbildningen. Responsen var väl inte alldeles lysande. Det gick att få CRI-utbildning men jag fick intrycket av att skolorna överlag inte var så pigga på det. En skola sade att CRI var meningslöst och försökte övertala mig att ta en FI istället.
     
  6. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Får man logga timmar när man sitter med som CRI? Antar att man inte får ta betalt?

    Jonas
     
  7. control

    control Välkänd medlem

    Det var väl mer behov av CRI på den tiden när det krävdes typinflygning även på småkärror, då behövdes det många som kunde serva klubbflygarna med den tjänsten till rimlig kostnad. Du är mycket mer värd för en klubb med en FI behörighet så om inte kostnaden sätter en gräns så ser jag ingen poäng med att bli CRI...

    Ja, du får logga timmar och ej ta betalt för flygningen.
     
    • Gillar Gillar x 1
  8. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Poängen för mig är att jag inte har tid att arbeta som flyglärare -- däremot har jag tid att arbeta som CRI. Ur klubbens synpunkt är fördelen att en CRI kan göra träningsflygningar utan att man behöver belasta sina FI. En CRI räknas inte som passagerare och kan alltså kan göra träningsflygningar med piloter som inte får ta pax för att de har för liten aktuell flygtid. Sedan antar jag att en CRI får göra skillnadsutbildning också.
     
  9. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Finns det något underlag gällande behovet för en CRI på en typisk flygklubb? Verkar ju rätt intressant väg för de som är erfarna som vill dela med sig kunskap på hobbybasis.

    Om man nu hellre ger sig på att bli LAPL-FI (Jämfört med PPL-FI som kräver CPL-teori), hur stor skillnad är det i utbildning? Täcker LAPL-FI även behörigheten för CRI eller har man andra befogenheter där som inte ingår i LAPL-FI?
     
  10. Larscho

    Larscho Moderator

    Jag ser inget hinder någonstans om att en CRI inte får ta betalt för det jobb hen gör. Den stora skillnaden mellan FI och CRI är att FI får utbilda mot ett certifikat(grundskolning typ PPL, LAPL, CPL). En CRI får bara utbilda mot behörigheter, träningstimmar och liknande.

    En CRI kan göra t.ex:
    • Utcheckning på sporre
    • Utbilda till avancerad flygning
    • Utbilda till bogserbehörighet
    • PC (om hen är kontrollant)
    • Lärartimme
    • Förlänga certifikat med FCL.945-tillägget som är relativt nytt
     
  11. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Enda skillnaden i utbildning mellan en FI som får skola LAPL och en som får skola PPL är teorin. Det är samma behörighet, men har man inte CPL-teori så är man begränsad till LAPL-skolning. En FI får göra allt som en CRI får göra.
     
  12. Peter_Pilot

    Peter_Pilot Ny medlem

    Ok.
    Tack för alla svar. Men om man vänder på det, om jag tar en FI utbildning utan CPL-teori, då får jag skola till LAPL utan att ta betalt?
    kan jag ta CRI-flygningar då, som dessa?

    "En CRI kan göra t.ex:
    • Utcheckning på sporre
    • Utbilda till avancerad flygning
    • Utbilda till bogserbehörighet
    • PC (om hen är kontrollant)
    • Lärartimme
    • Förlänga certifikat med FCL.945-tillägget som är relativt nytt"
    Kan jag sedan göra teorin, och börja ta betalt för skolning?

    Än en gång tack för era svar.
     
  13. Larscho

    Larscho Moderator

    Om du med ett PPL idag tar ett FI så stämmer det att du endast kan skola LAPL. Du kan också göra alla de flygningar som du listat nedanför förutsatt att du har rätt befogenheter/påbyggnadsmoduler för det.

    Du kan visst ta betalt för att flyga som lärare, även om du inte har CPL-teori eller motsvarande!!! Jag skulle säga att du kan ta betalt för all din tid där du utför en tjänst som du är behörig till att göra(ej rent svartflyg givetvis). Något som jag också tycker är moraliskt rätt att göra mot dina kollegor.
     

Dela sidan