Hässlö Flygförening - stora frågetråden

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av FarewellFire, 27 Maj 2016.

Taggar:
Bevakare:
Den här tråden bevakas av 3 medlemmar.
  1. FarewellFire

    FarewellFire Aktiv medlem

    Gott folk,

    Undertecknad är nybliven medlem i Hässlö FF och har hittills inte flugit en ynka sekund med klubbens maskiner. Då jag tänkte rivstarta nästa vecka och värma upp inför min tvåmotorsutbildning har en del frågor uppstått. Utgår från att det finns en del Hässlöiter på forumet som kanske kan bringa ljus över detta.

    1) Hässlös nya landningsavgift
    Kan man utgå från att samtliga plan som klubben har tillgång till har ett årskort? Vore ju hyfsat otrevligt om några hundralappar tillkom per landning tack vare detta.

    2) Swedavias årskort
    Samma sak här, såg att någon PA28 i beskrivningen informerade om att Swedavias årskort ingår och att man därför kan landa på en del Swedavia-fält. Ni som har hyrt plan - vet ni om detta gäller fler plan som inte informerar om detta i beskrivningen?

    3) Utcheckning
    Vet ni om man generellt betalar för lärartid under utcheckningen? När jag var medlem i Västerås FK fick man ju betala en femhundring för äran att bli utcheckad. Har förståelse för detta men då man måste checkas ut på varje individuell maskin på Hässlö kan det ju bli en kostsam upplevelse om detta då tillkommer till den ordinarie timtaxan.

    4) Favoritmaskiner
    Vilka är era favoritfåglar i stallet? Är främst sugen på PA28 men kommer nog att utvidga horisonten till DA40 och är sedan tidigare sugen på PA32:an, trots att den i mitt tycke är lite för dyr i dagsläget.

    Feel free att slänga in egna erfarenheter (hur smakar klubbens våfflor, etc).
     
  2. Adam

    Adam Aktiv medlem

    Hej! Kul att du hittat till Hässlö. Jag var medlem där när jag bodde i Stockholm, dock blev jag aldrig särskilt aktiv pga annat som tog upp min tid. Jag kan iaf svara på några frågor, tror jag:

    3: När jag gjorde utcheckning så ställde klubbfunktionären upp gratis (hyggligt!). Bra tillfälle att passa på att flygträna med instruktör, dessutom. Det är förstås snyggt att bjuda på en kaka till kaffet efteråt... ;)

    4: DA40-n är väl det trevligaste i stallet, dock har jag aldrig flugit föreningens egna (bara syskonmaskinerna på Airways intill). Jag har också flugit en av de mer ordinära PA28-orna (IDY, tror jag), samt en lastgammal PA28 (EYC). IDY var trevlig, EYC tyckte jag var lite för antik för att vara njutbar (cessna-trottel, mindre benutrymme, allmänt rackliga manöverorgan). Men det är förstås en smaksak.

    Någon som är mer aktiv i klubben kan säkert berätta mer!
     
  3. FarewellFire

    FarewellFire Aktiv medlem

    Tack Adam, det är precis sådan här insight jag söker. Är också sugen på DA40 men tänkte vänta tills jag fått min G1000-utbildning på skolan innan jag slår till på den.
     
  4. control

    control Välkänd medlem

    1. Ja, är de baserade på Hässlö så kan du räkna med att de har Hässlökortet.

    2. Är inte lika självklart, läge att kolla innan studs och gå på en Swedaviaflygplats, kortet blir tyvärr mindre och mindre intressant för varje år då allt fler flygplatser lämnar systemet.

    3. Beror på vem du checkar ut dig med, Lasse har så vitt jag vet aldrig tagit betalt. Jag tar 400+moms men det behöver inte bli en 500- per kärra om vi skulle ta fler vid samma tillfälle. Det är lika mycket fokus på markhanteringen som på flygning. Jag har tidigare ifrågasatt principen med krav på utcheckning per individ men det går inte att komma ifrån att detta säkert är huvudskälet till att de maskiner man får tillgång till som medlem där, är det mest välskötta och fina maskiner jag sett i klubbmiljö.

    4. Favoriten är alla Diamondmaskiner, har inte checkat ut mig på den nya D-reggade 42an ännu men räknar med att göra det i samband med min MEIR PC senare i sommar.

    Välkommen!
     
    • Gillar Gillar x 2
  5. FarewellFire

    FarewellFire Aktiv medlem

    Tack för dina svar @control ! Kollade med Harald och kan bekräfta att samtliga plan i stallet har det lokala landningskortet men att det sedan gäller att kolla med ägaren huruvida Swedavias dito finns för respektive plan. Räknar med att hänga en del nere på Hässlö i sommar då jag flyttar dit temporärt så vi ses säkert i fiket!
     
  6. Adam

    Adam Aktiv medlem

    Ok! Det låter som att du ska skola tvåmotor på flygskola, inklusive G1000? Jag gick klubbens teknikkurs på DA40, det var fördelat över två dagar och inkluderade en heldag med simulatorträning på G1000. En ganska trevlig och social tillställning med många deltagare, både hobbypiloter och en del blivande trafikflygare. Dessutom fick jag med mig en CD med G1000-simulatorn hem (som jag tyvärr tappade bort...).
     
  7. FarewellFire

    FarewellFire Aktiv medlem

    Det stämmer bra, att jag ska skola på tvåmotor alltså. Som hyfsat fattig student känns det därför lite onödigt att köra ytterligare en G1000 kurs om man nu inte måste göra just det. Jag ska flyga DA42 så förhoppningsvis kommer DA40 inte kännas milsvida därifrån när det kommer till cockpitlayout, etc.
     
Laddar...

Dela sidan