"Det nya regelverket för privatflygning enligt VFR"

Diskussion i 'Transportstyrelsen' startad av Fredrik, 28 November 2016.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 8 medlemmar.
  1. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Hej, ett kompendium med namnet "Det nya regelverket för privatflygning enligt VFR" damp ner i brevlådan för ett tag sen. Kompendiumet är avsett som ett hjälpmedel för att tillämpa de nya flygoperativa regler som gäller från och med den 25 augusti 2016.

    Hur upplevde ni innehållet och ansatsen att förklara de nya reglerna?

    bild.jpeg
     
  2. control

    control Välkänd medlem

    Innehållet i sig tycker jag får väl godkänt. Jag förstår dock inte hur de kunde komma fram till dispositionen.

    Om jag hade fått i uppdrag att ta fram detta så hade det blivit start och fokus på innehållet I bilaga 10 med regelhänvisningarna från kapitel 3. Följt av bilaga 5, 7, 8, 11.... Sedan det praktiska exemplet som i kapitel 3... för att avsluta med övriga kapitel och bilagor.
     
  3. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Jag gillade den överlag (och blev glatt överraskad av initiativet. Det är ju egentligen vår skyldighet att själva informera oss om nya lagar så jag hade inte egentligen förväntat mig något sådant här.). Vet att jag reagerade över några sektioner där jag upplevde tolkningen som de gjort som motstridig i olika sektioner (minns tyvärr inte på rak arm vad det gällde. Får kika igen vid tillfälle.). Tyckte också de var lite väl restriktiva i sina utlåtanden om personlig elektronik.
     
  4. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    En sak som jag saknade var ett påpekande om att demonstrerad sidvindskomposant enligt flyghandboken inte längre är en begränsning.
     
  5. Larscho

    Larscho Moderator

    Det är nog för att man fortfarande tycker att det ska vara så. ;)
     
  6. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Jag tyckte att det här med att GA flygplan ska ha MEL är konstigt. Vem kan skriva en MEL åt en Cessna om det inte finns en Master MEL? Och sedan att all installerad utrustning ska vara fungerande om man inte har MEL. Varför ska en GPS vara fungerande om man endast flyger VFR? Det är väl bara kompass, hastighetsmätare, höjdmätare och klocka som krävs.
     
  7. control

    control Välkänd medlem

    Den enkla lösningen är att alla klubbar och andra "operatörer" skriver en MEL som endast kräver det som regelverket kräver för aktuell flygning... Typ en MEL för dag VFR, en för Mörker VFR och en för IFR, en kanske en separat för sjö om det är aktuellt...
     
  8. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    EASA har en generell MMEL för ickekomplexa flygplan.
    Det är betydligt konstigare. Men jag gissar att det beror på att det kan finnas utrustning som krävs för certifiering av flygplanet utöver det som krävs enligt del-NCO.
     
  9. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Det är dessutom en sådan där bestämmelse som jag har på känn att praktiskt kommer den ignoreras i viss mån, vilket aldrig är bra då det kan leda till att man börjar tycka det är OK att ignorera regler eller att folk t.ex. slutar felanmäla saker bara för att det inte sakll hindra en flygning (eftersom man då skulle kunna hävda att "Nejdå den fungerade när jag flög iväg. Måste gått sönder precis nu!"). Behöver såklart inte bli så, men det känns lite som en regel som riskerar att göra mer skada än nytta tycker jag.
     
  10. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Om en klubb skriver en MEL, måste TS godkänna den först eller gäller den direkt? Låt oss säga att klubben baserar MELen på EASAs generella MMEL.
     
  11. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Operatören måste skicka in sina MEL till TS, men de behöver inte godkännas. Se NCO.GEN.155 (b).
     
  12. control

    control Välkänd medlem

    om jag fattat det rätt så måste den godkännas av TS (men det finns lite övergångsregler som eventuellt (jag har inte orkat läsa/tolka tillräckligt) kan tillåta en icke-godkänd MEL under två år från att dessa nya regler började gälla).

    Sen är nästa fråga, om piloten anser sig vara operator, vad gäller då... ska varje pilot lämna in MEL för godkännande för varje flygplansindivid som denne kan tänkas flyga.

    Min förhoppning är att TS och övriga CAA på något sätt kan få ok på att tillåta en generell MEL som bara kräver det enligt regelverken nödvändiga instrumenten för varje flygning, dessa skrivningar måste vara ett misstag.... Hoppas verkligen att ingen regelskrivare hade som avsikt att jag ska tvingas ställa en flygning för att exempelvis ADF inte fungerar när jag ska flyga VFR...
     
  13. Larscho

    Larscho Moderator

    För att underlätta diskussionen så klipper jag in ett utdrag ur regelverket om just MEL:
    upload_2016-12-1_17-30-36.png


    Man FÅR ha en MEL. Den ska MEDDELAS till myndigheten, alltså inte godkännas.
     
  14. control

    control Välkänd medlem

    Nu hittar jag det inte men innan jag skrev mitt ovanstående meddelande så hittade jag just en text om att den ska godkännas... förvirrande!
     
  15. Larscho

    Larscho Moderator

    Är du 100% säker på att det inte var från någon annan del av OPS, typ NCC, CAT eller SPO?
     
  16. control

    control Välkänd medlem

    Hittade mitt fel nu när jag satt på samma dator och kunde kolla historiken. Jag hade sökt och lyckats hamna I ARO.OPS....
     
    • Gillar Gillar x 1
  17. Larscho

    Larscho Moderator

    Det förklarar saken. :)
     
  18. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Jag försöker förstå hur det här med MMEL är tänkt att fungera. Just nu ser det ut som att CS-GEN-MMEL är avsedd att underlätta för *tillverkaren* att skapa en MMEL genom att bara peka ut vilka delar av den generiska MMEL som är relevanta. Men jag gräver vidare. :)
     
    • Gillar Gillar x 1
  19. control

    control Välkänd medlem

    Min Dag VFR MEL för alla aktuella plan jag flyger baserat på NCO.IDE.A.120:
    1. Indikator för magnetisk riktning 2. klocka med tim/min/sec (och här duger min klocka, behöver inte vara monterad I planet) 3.tryckhöjdmätare 4. mätare för indikerad hastighet.

    Resten:


    NCO.IDE.A.120 Operations under VFR flight and navigational instruments and associated equipment

    (a) Aeroplanes operated under VFR by day shall be equipped with a means of measuring and displaying the following:

    (1) magnetic heading,

    (2) time, in hours, minutes and seconds,

    (3) pressure altitude,

    (4) indicated airspeed, and

    (5) Mach number, whenever speed limitations are expressed in terms of Mach number.

    (b) Aeroplanes operated under visual meteorological conditions (VMC) at night, or in conditions where the aeroplane cannot be maintained in a desired flight path without reference to one or more additional instruments, shall be, in addition to (a), equipped with:

    (1) a means of measuring and displaying the following:

    Page 26 of 47 Annex VII ‘Part-NCO’


    i) turn and slip,

    (ii) attitude,

    (iii) vertical speed, and

    (iv) stabilised heading;

    and

    (2) a means of indicating when the supply of power to the gyroscopic instruments is not adequate.

    (c) Aeroplanes operated in conditions where they cannot be maintained in a desired flight path without reference to one or more additional instruments, shall be, in addition to (a) and (b), equipped with a means of preventing malfunction of the airspeed indicating system required in (a)(4) due to condensation or icing.

    NCO.IDE.A.125 Operations under IFR flight and navigational instruments and associated equipment

    Aeroplanes operated under IFR shall be equipped with:

    (a) a means of measuring and displaying the following:

    (1) magnetic heading,

    (2) time in hours, minutes and seconds,

    (3) pressure altitude,

    (4) indicated airspeed,

    (5) vertical speed,

    (6) turn and slip,

    (7) attitude,

    (8) stabilised heading,

    (9) outside air temperature, and

    (10) Mach number, whenever speed limitations are expressed in terms of Mach number;

    (b) a means of indicating when the supply of power to the gyroscopic instruments is not adequate; and

    (c) a means of preventing malfunction of the airspeed indicating system required in (a)(4) due to condensation or icing.
     
    • Gillar Gillar x 2
  20. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Är det allt? Antar att det finns lite försättsblad och revisionsinfo också? Kan du tänka dig att dela ut dokumentet i sin helhet?
     
    • Gillar Gillar x 1
Laddar...

Dela sidan