Flyga IFR på "höga" FL utan syrgas

Diskussion i 'Flygsäkerhet' startad av joma, 8 Januari 2016.

Taggar:
Bevakare:
Den här tråden bevakas av 12 medlemmar.
  1. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Problemet är väl snarare vad som står i trafikledningens föreskrifter. Jag kan mycket väl tänka mig att ESOW ATC inte får lämna inflygningsklarering mot ESSU ifall ESSU AFIS är stängt – oavsett vad piloten får göra – helt enkelt för att detta inte var en fråga förut. Jag rekommenderar att man tar ett snack med C ATS ESOW för att inte råka ut för besvärliga situtioner i luften när sektor Västerås är upprättad.
     
  2. control

    control Välkänd medlem

    Fast det blir väl ingen skillnad jmf. vad jag tidigare gjort... då fick jag klart att byta frekvens innan jag påbörjade proceduren och "återkom om du avbryter" då avbröt jag på 1000 fot och ropade upp igen, nu skulle jag avbryta på lägre höjd. Och i båda fallen, snabbt avsluta färdplanen på telefon om det gick att landa. :)
     
  3. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Det är konstigt att en sån viktigt ändring (IFR-approach i okontrollerat luftrum) inte uppmärksammas av transportstyrelsen eller EASA. Borde ju komma ut nån handledning i åtminstone "trafikvett" så alla parter vet hur man ska agera? Borde väl tex ställa högre krav på piloterna att hålla koll på VFR-trafik i varvet och vice versa. I USA är man rätt noga med det och kanske prioriterar att ha nån form av kollisionsvarning med sig.
    Kanske en tidsfråga innan vi hör nåt men jag hoppas i alla fall att vi uppfattat regeländringen korrekt :)
     
    Senast redigerad: 4 September 2016
  4. control

    control Välkänd medlem

    Egentligen inte så mycket skillnad (när det gäller separation till VFR-trafik). Säg att vi kör enligt de gamla reglerna och molnbasen låg på 1100 fot, om du inte orienterat dig på radio innan så är risken att du skulle poppa upp 100 fot ovanför VFR-flygaren i varvet.

    Med samma väder så blir det samma problem idag, är vädret sämre så minskar risken rejält för att det finns någon VFR-trafik.
     
    • Gillar Gillar x 1
  5. control

    control Välkänd medlem

    Det här är precis vad jag efterfrågade för många år sedan, att få göra som i staterna.... vågar fortfarande inte riktigt tro på det :D
     
    • Gillar Gillar x 1
  6. Spacemani

    Spacemani Aktiv medlem

    Lyfter tråden lite. Väldigt många intressanta diskussioner om just de jag känner mig osäker kring som riktigt färsk IR innehavare.

    @control @Airborne again, några månader har gått sedan sista inlägget, har någon fått mera klarhet eller erfarenhet kring IFR flygning till stängda flygplatser eller okontrollerade fält enligt de nya reglerna?

    Och on-topic. Hur gör ni rent praktiskt när ni planerar era flygningar?
    • Planerar ni allt som oftast under FL100 för att slippa syrgas och tar (vad det verkar den minimala) kollisionsrisken med att flyga okontrollerat? eller;
    • Planerar exakt FL100 för att slippa syrgas samt för att ligga kontrollerat och kunna ta del av flygvägar etc, och hoppas på att högre level ej kommer krävas pga en eller annan anledning? eller;
    • Planerar säg FL100 - FL140, sitter med oximetern på fingret, utan syrgas och kommer ihåg att ta djupa andetag och flyger enligt nya NCO.OP.190? Givetvis med tidigare erfarenhet av sin och sina passagerares syreupptagningsförmåga... Eller;
    • Syre är självklart att ha tillgång till, så frågan upphör. (Dock känns det för mig väldigt långt bort att få tag på syre som enskild pilot utan eget flygplan).

    Jag inser att jag målar upp detta väldigt svart och vitt och oftast är det väl inte så sedan i realiteten, men när jag sitter och planerar vill jag åtminstone veta att jag kan uppfylla min filade plan utan att känna en osäkerhetsfaktor.
     
  7. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Inte för min del. Om inte kan visa på någon övertygande regel som säger motsatsen så anser jag att saken är klar. Däremot har jag inte haft tillfälle att göra en sådan inflygning ännu. Jag kan återkomma när jag fått mera erfarenhet.

    På längre flygningar planerar jag FL100 om inte väderförhållandena förhindrar det eller vinden är alltför ogynnsam. I annat fall planerar jag utan att tveka lägre höjder. Kollisionsrisken är som sagt minimal.

    De flygplan som jag normalt använder orkar inte så långt över FL100, men med de nya EASA-reglerna har jag tänkt prova FL120 utan syrgas men med oximeter.
     
    • Gillar Gillar x 2
  8. control

    control Välkänd medlem

    Jag kommer inte att efterforska mer utan köra på tills någon eventuellt säger att det inte är tillåtet.

    Jag har delvis pga. det tidigare syrgaskravet nästan uteslutande hållt mig på max FL100. Det är ofta 80 och 90 i mina färdplaner. Flyger man en avgas maskin utan turbo så är det också bra höjder att ligga på, det blir lagom marginal till 75% så man kan magra med full throttle. Nu skall sägas att även om jag pratar om Tyskland mm. här på forumet så är det undantagen, mina IFR flygningar är till stor majoritet inom Sverige och nyttan/problemet med flygvägar därför inte aktuellt.
     
    • Gillar Gillar x 1
  9. Larscho

    Larscho Moderator

    IFR-inflygning till stängd IFR-flygplats är definitivt tillåtet för privatflyg, förutsatt att du flyger ett EASA-luftfartyg. Flyger du Annex 2 så är det tyvärr inte det.

    Vad gäller flyghöjd så planerar jag FL100-130 utan att oroa mig. Jag själv har inget problem med de höjderna, sedan ska man givetvis inte sätta sig i en position där man planerar FL130 och inte kan sjunka ner från den höjden om det skulle behövas. Jag föredrar att ligga i kontrollerad luft, man slipper TMA-passager och är lite mer skyddad. Man blir lite tröttare av att ligga länge på t.ex. FL120 men det är marginellt för min egen del. Alla är vi olika men man kommer inte få någon akut hypoxi så det kan vara bra att testa sig fram. Då och då kan man ta fram oximetern men man behöver inte ha på den hela tiden.

    Oximeter tycker jag att man bör ha med sig, helt klart en smart pryl! Jag försöker ha den på hela tiden när jag flyger på höjder över FL160 och liknande då det blir en verklig risk om syret lägger av. Har testat FL220 med masker utan mik och det var ganska obekvämt. Man sitter också och är lite vaksam hela tiden vilket inte är så njutbart, men utsikten är fin!
     
    • Gillar Gillar x 2
  10. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Vilka regler refererar du till? Jag hittar bara de gamla reglerna i NCO.OP.190 (d v s max 30 min utan syrgas mellan FL100-FL130).
     
  11. LEE

    LEE Medlem

    Stämmer det att det får vara minimum 70% syresättning? Har själv mätt ned till 79% och det kändes ok, men då hade läraren syrgas under tiden.
    Att planera för FL100-130 och ligga så mycket som möjligt på FL100 är väl optimalt för att inte förbruka syrgas i onödan, men också komma fram på sträcka över molnen i kontrollerad luft.
     
    • Gillar Gillar x 1
  12. Larscho

    Larscho Moderator

    Ändringen kom i senaste tillägget som gjordes i somras så om du läser äldre text än så syns det inte. Det står följande:
    upload_2017-1-27_13-30-48.png
    upload_2017-1-27_13-24-33.png

    Så om man t.ex. har en Oximeter så kan man ta del av undantaget. Lite luddigt men bra.
     

    Bifogade filer:

    Senast redigerad: 27 Januari 2017
    • Gillar Gillar x 1
  13. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Tack! Har som högst flugit FL95 och mer än så skulle Cessnan ha lite svårt att orka med, men det är bra att veta.
     
  14. Larscho

    Larscho Moderator

    500 ft till ska inte vara några problem. Jag har varit på FL130 med en 180hk-Cessna. Det är bara att åka men tålamod krävs. ;)
     
    • Gillar Gillar x 1
Laddar...

Dela sidan