En berättelse om hur min uppflygning gick till för PPL

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Lundberg707, 27 April 2006.

  1. Lundberg707

    Lundberg707 Ny medlem

    Tänkte skriva om min uppflygning och vill gärna höra om andras flygprov i alla nivåer.
     
  2. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Bra initiativ!
     
  3. Lundberg707

    Lundberg707 Ny medlem

    Det hela började med ett muntligt förhör med kontrollanten som jag aldrig träffat. Mesta dels på de olika färdplaner som jag förberätt kvällen innan. Sen la han fram en taf, metar samt väder karta och baserade resten av frågorna kring dem. Därefter talade han om vad som skulle hända under flygningen, där han underströk att det var jag som skulle va befälhavare och ta alla beslut. :unsure Vidare så skulle jag prata engelska på radion halva tiden och svenska den andra halvan. Men det jag var mest nervös över, var nog att han någon gång under flygningen skulle dra av gasen och simulera motorbortfall.:unsure

    Efter den muntliga delen gick vi ut till planet, där jag skulle visa en daglig tillsyn. När vi sedan startat maskinen och tillslut fått klart starta från tornet, så drog jag nervöst på gasen. Väl uppe i luften började nervositeten släppa d.v.s. minska något från 150%. Första delen av flygningen fick jag flyga enligt min egen navigering. Men sen blev det lite branta svängar, urgång ur stall m.m. Sen fick jag fortsätta min nav en stund, innan han drog av gasen. :X Jag tog igen farten och hittade ett fält nere till höger, så det fick bli höger medvind. Just efter att jag svängt in på bas så fick jag dra på gasen. Efter detta moment var över sjönk nervositeten till under 70%. Sen blev det lite Instrument flygning i planflyckt, stigande sväng samt sjunkande sväng. Nu började vi näma oss flygplatsen igen och det sista momentet var 3 olika landningar med bestämd sättningspunkt. Först utan klaff, sen bedömnings lanadning där jag kom in lite lågt första så jag fick ett nytt försök vilket gick bra. Sist var det Landning kortfält vilken blev en klockren sättning på märket, vart efter vi stannade nere. Efter vi parkerat sa kontrollanten att han ville gå igenom momenten vi gjort, snacka om klump i halsen. :unsure Men 10 sek senare kom beskedet "jo föresten du är godkänd".:X
    Snacka om härlig känsla, men jag tror inte jag riktigt fattade vad det innebar förens dagen efter.:tupX2
     
  4. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Intressant läsning! Jag ser själv fram mot att få genomföra min uppflygning.

    Hade du fått några ingångsvärden av kontrollanten innan uppflygningen om hur du skulle färdplanera (vilken slutdestination du skulle ha etc.)?

    Om du skulle ge tre tips/råd nu så här i efterhand inför en uppflygning, vilka skulle de i så fall bli? :)
     
  5. Lundberg707

    Lundberg707 Ny medlem

    Jag hade fått i uppgift att förbereda två olika färdplaner en längre från ESNL (Lycksele) via ESNU (Umeå) till ESNN (Sundsvall). Samt en kortare runt Lycksele området på ca: 100Nm med ESNL som start och landnings flygplats. Den först nämda skulle va med max last och det var den som användes mest vid det muntliga förhöret. Den andra var för den aktuella flygningen.

    Nånting jag märkt när jag läst om andras uppflygningar på nätet, är att upplägget både teoretiskt och praktiskt verkar variera ganska mycket. Så det vore ju roligt om vi kunde samla in några på detta forum.

    Mitt bästa tips är att inte jaga upp sig dagarna innan och fantisera om onda kuggar kontrollanter m.m. De största bovarna är neverna. Det är ingen fara om man säger fel på radion, tappar några 100ft i höjdhållningen m.m. Bara man rättar till de fel man gör. T.ex. så råkade jag rapportera in att jag låg norr om fältet vid ett tillfälle när jag i skälva verket låg öster om fältet. Men det var bara att ropa upp igen och ge rätt uppgifter.

    Känner man sig bekväm i planet när man flyger EK så bör det inte vara några problem.:)
     
  6. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Var det någon del som kändes svårare än någon annan under det muntliga förhöret? Gick ni igenom symboler på flygkartan och väderkartan eller hur var det upplagt? Lite nyfiken på det nu när jag ska flyga upp på onsdag nästa vecka! :)
     
  7. Lundberg707

    Lundberg707 Ny medlem

    Jag skulle tyda både taf och metar. Sedan tog han fram väderkartan med dagens väder och la handen över tecken förklaringen, samt frågade vad de olika tecknen för det aktuella vädret betyde. De flesta frågorna kring den planerade flygningen var på driftfärdplanen. ATS-färdplanen samt kartan tittade han bara igneom som tvärast.

    Så det är inte dumt att gå ingenom taf/metar koder, samt tecknen för väderkartan. Jag pluggade även en del i AIP:n eftersom jag hört andra som fått frågor kring den. Själv fick jag inga frågor kring den. Det är inte dumt att läsa lite i flyghadboken heller för den delen. Fick några fågor kring vikt och bransle förbrukning.

    Bortsett från nervositeten så upplevde jag inte det muntliga förhöret som svårt. Men stirra dig inte blind på vad jag fick göra, det kan ju skilja sig en del från kontrollant till kontrollant

    Utifrån dina artiklar samt andra inlägg tror jag inte uppflygningen kommer vara något problen för dej Fredrik.

    Lycka till!:e
     
  8. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Tack!

    Jag har precis gjort klart en färdplan mellan Norrköping och Örebro. Det är tydligen en vanlig sträcka som många har fått planera för tidigare. Det är ju inget som säger att det blir den sträckan den här gången men min flyglärare tyckte jag kunde göra den som förberedelse. Flygläraren sa att ibland får han ingångsvärden innan så att eleven kan förbereda allt i förväg medan vissa andra gånger får eleven ingångsvärdena direkt vid uppflygningen samt en timme på sig att göra klart allting.

    Hur som helst har jag gjort i ordning ett bra excelark (driftfärdplan) för vikt- och balansberäkningar så att jag har en bra struktur att utgå ifrån. KSABs mallar tycker jag inte fungerar så bra.
     
  9. Lundberg707

    Lundberg707 Ny medlem

    Låter som att du är väl förberädd.:tup
    Jag använde faktiskt inte heller KSAKs mallar, ska bli roligt att höra om din uppflygning vid senare tillfälle.:)
     
  10. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Nu är jag riktigt irriterad!:mad Idag när jag kom ut till flygklubben berättade min flyglärare att uppflygningen är inställd imorgon för att kontrollanten inte "kan". Han var på något kurs. Varken min flyglärare eller jag tycker att detta beteende är acceptabelt!

    Min flyglärae frågade om det fanns en ersättare. Luftfartsstyrelsen svarade med att det fanns det inte. Nu hör det till saken att min flyglärare bokade uppflygningen för två veckor sedan. Det ända giltiga skälet för att inte dyka upp som jag ser det är om vädret är så dåligt så att det inte möjliggör en uppflygning. Nu var inte fallet så.

    Som idagm, när jag tagit ledigt en dag från jobbet, förlorar jag ju inkomst för en dag! Är det något som Luftfartsstyrelsen överhuvudtaget bryr sig om?

    Jag som elev, betalar dyrt för att få genomföra uppflygningen och kvittera ut mitt certifikat. Då tycker jag detta beteende är under all kritik.
     
  11. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Igår, den 5 juni, kl 1734, blev jag godkänd på min uppflygning. Det går knappt att beskriva med ord vad jag känner just nu! :) Rapport om uppflygningen kommer inom kort!
     
  12. Lundberg707

    Lundberg707 Ny medlem

    GRATTIS!
    :tup
    Ett stort grattis Fredrik ska bli roligt att få höra detaljerna.
    Måste vara skönt att väntan är över, specielt efter incidenten med kontrollanten som inte kunde hålla sig till schemat.
     
  13. Martin O

    Martin O Ny medlem

    Gratulerar, och välkommen i gänget! :tupX2
     
  14. tony

    tony Ny medlem

    I morgon är det den stora dagen, UPPFLYGNING.

    Ge mig några små tips, ni som har flygit upp...
     
  15. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Tänk på att hålla ner hastigheten när du taxar. Se till att du har nödproceduren aktuell i huvudet i händelse av ett simulerat motorbortfall som med stor sannolikhet kommer komma någon gång under uppflygningen. Koncentrera dig på flygningen imorgon till 100% och inte vad kontrollanten skriver på sin lilla post-it-lapp.

    Lycka till! :)
     
  16. tony

    tony Ny medlem

    Uppflygningen blev inställt pga dåligt väder här uppe i Sundsvall, bara att ta nya tag.
     
Laddar...

Dela sidan