OpenFlightMaps - Öppna & fria flygkartor

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Dimme, 7 Mars 2017.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 22 medlemmar.
  1. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    [​IMG]

    Jag kan med glädje annonsera att efter flera månaders frivilligt arbete finns nu fria svenska flygkartor tillgängliga för nedladdning i projektet OpenFlightMaps:

    https://www.openflightmaps.org/es-sweden/

    Live version (inofficiell): https://maps.cryo.dev/
    Android app (inofficiell): https://play.google.com/store/apps/details?id=cryodev.se.cryocharts


    Projektet handlar om att utveckla och upprätthålla en universell databas av flygdata, för att underlätta renderingen av högkvalitativa VFR kartor till allmänflygets förfogande. Som namnet antyder, en viktig del av projektet är att det är ett open source projekt som samordnar arbetet i en stor gemenskap av frivilliga deltagare.

    Jag skapar den här tråden som en knutpunkt för feedback angående kartorna. Till en början kommer vi släppa de här kartorna som en beta-version, tills vi känner oss nöjda med att kvaliteten lever upp till OFMA-standard. Ni är välkomna här att lämna feedback angående innehållet i kartorna, kartornas utseende, kartornas kvalitet, saknandet av innehåll i kartorna, osv... Innehållet som ni ser nu har hämtats rakt från svensk AIP och kommer uppdateras vid varje AIRAC-cirkel.

    Kartorna som ni ser nu är som sagt i ett tidigt skede. Några av egenskaperna som kommer utvecklas i framtiden kommer bland annat vara:
    • Flygplatskort för alla svenska flygplatser
    Kartan kommer så småningom även göras tillgänglig för gratis nedladdning i en drös olika flygappar, bland annat:
    • RocketRoute
    • Fly is fun
    • FlightAssistant
    • Airmate
    • ...?
    Ser fram emot att höra vad ni tycket om kartorna!

    Dimitrios,
    OFMA bidragsgivare för Sverige

    Lista med samlade önskemål
    Önskemål som har implementerats
    • Signifikanta punkter.
    • Lokala VFR punkter och väntelägen.
    • Snyggare namn på sjöar, städer, osv...
    • Svenska okontrollerade flygfält
    • Frekvenser för okontrollerade flygfält
    • Sektorer
    • Livekarta i webbläsaren
     
    Senast redigerad: 14 Mars 2019
    • Gillar Gillar x 12
  2. Erik Berglund

    Erik Berglund Aktiv medlem

    Ett fantastiskt initiativ. Kartorna ser verkligen bra ut också.
     
  3. Erik Berglund

    Erik Berglund Aktiv medlem

    Jag ser att ni har uppdaterad info för ESGP, trots att det trädde i kraft för bara 2 dagar sedan. Mycket bättre än betal-kartorna i SkyDemon som inte ens har fått med sig att ESGP inte är en kontrollerad flygplats.
     
  4. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Skillnaden mot SkyDemon är att de hämtar datan direkt från Eurocontrol i AIXM format (vilket vi förresten också erbjuder). Detta har resulterat till att bland annat det har blivit fel i vissa länder som har varit svårt att få SkyDemon att åtgärda för att de inte vill gå in och redigera manuellt. De har t ex fel luftrumsklass i vissa TMA i Grekland (kartorna jag jobbar på just nu för övrigt). Vi försöker vid varje AIRAC cirkel och även oftare om de finns behov implementera AIP SUP i möjligaste mån.
     
    • Gillar Gillar x 2
  5. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Fantastiskt bra initiativ!

    Hoppas att ni kan få in kartan i AirNav Pro.
     
    • Gillar Gillar x 1
  6. Larscho

    Larscho Moderator

    Ser riktigt flott ut! Är kartorna bygga med Mapbox? Satt och pillade lite med det för ett tag sedan men jag är inte så teknisk så kom egentligen ingen vart. Ser fram emot att kunna testa i en app framöver.

    Feedback på kartan:
    Jag hade gärna sett att det fanns med GPS-fix. Brukar vara jäkligt smidigt att ha när man planerar längre flygningar, också välkända punkter för flygledningen när man uppger sin position. Kanske man också kan tona ner namnen på sjöarna som jag tycker tar lite väl mycket plats för ögat just nu. Med tanke på skalan så navigerar man nog inte med den precisionen ändå.

    Kommer det i framtiden gå att välja lager själv tror du? Vore ju schysst att kunna välja det som man vill se.
     
  7. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Tack! Kartorna är byggda i en egenutvecklad mjukvara som stiftelsen har tagit fram. Just nu renderas de fram som PDF filer samt några andra format. Interaktiva kartor finns i planerna för längre fram i tiden.

    Jag förstår att du vill ha en GPS fix, men det är lite svårt att lägga in GPS fix i en PDF fil, eftersom filen är statisk och jag antar du ändrar din position när du flyger ;) Men skämt åsido, du kan använda kartan i appar som RocketRoute, Fly is fun, FlightAssistant, Airmate osv... och där kan du se din GPS fix. Samma karta som finns som PDF-fil på vår hemsida kommer finnas tillgänglig som gratis nedladdning i dessa appar inom en snar framtid (någon vecka).

    Signifikanta punkter och lokala VFR punkter kommer jag lägga in. Sturup har redan fått med sina lokala VFR punkter om du tittar på kartan =)

    Jag håller med dig om namnen, jag ska se vad vi kan göra om det.

    Välja lager kan man inte göra i en PDF fil, men när den interaktiva versionen av kartan kommer kan vi ta hänsyn till det!
     
  8. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Om du vill ha med kartan i AirNav Pro får du gärna kontakta dem och berätta det för dem! Vi har försökt få med kartan i AirNav Pro men de vill inte ha den. Deras argumentation är att de redan har för många kartor och de likställer OpenFlightMaps med OpenStreetMap, vilket är så klart inte sant.
     
  9. Larscho

    Larscho Moderator

    När jag skrev GPS-fix så menade jag inte på det sättet. Det var "Signifikanta punkter" som jag menade som du nämner senare i din text. De punkterna är riktigt bra att ha. :)
     
  10. Ervin

    Ervin Ny medlem

    Undrar vad siffrorna i de markerade ringarna står för?
     

    Bifogade filer:

  11. Larscho

    Larscho Moderator

  12. Ervin

    Ervin Ny medlem

    Larscho, jag förstår att vi kan lära oss definitionerna på Wikipedia. Tack för länken. Om du tar fram en svensk TMA karta och tittar lite på vilken siffra som står där, så är det 2,6. Om de nu inte har monterat ner Hörby-masten så hade jag varit rädd att kalla den siffran för MORA just i det området.

    På VFR charts kallar vi det för Grid Minimum Off-Route Altitude alternativt MSA (Minimum Safe Altitude)
    Vi har även MEF (Maximum Elevation Figure) vilket inte har safety altitude inbakad. Dvs visar högsta hinder i gridden, avrundat upp till nästa hundratal.

    Oavsett, så är Hörby-masten 1060ft AGL, 1586 MSL.

    Så varken MEF eller MSA som framgår på kartan passar in här.

    MSA på t ex jeppesenkartor är markerade med röda plus i hörnorna på grid-en, endast en MSA framgår i varje grid. På denna karta har vi två.
     
    • Gillar Gillar x 2
  13. Larscho

    Larscho Moderator

    Aah, tack för rättelsen. Då är det en märkligt siffra om den till och med är under högsta hindret.
     
    • Gillar Gillar x 2
  14. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Hej Ervin och tack för din feedback!

    Enligt utvecklaren så är denna siffra högsta markhöjden i griden +200 fot avrundat uppåt. Eftersom hinderdatabasen inte finns inbakad med än (väldigt mycket data att föra in manuellt från en PDF fil) så har Hörby-masten och andra hinder inte tagits hänsyn till.

    Hur som helst, har jag anmärkt att en förklaring inte finns med i legenden, och det är någonting som vi ska åtgärda.

    PS: Om man jämför med t ex SkyDemon så har de inte heller någon förklaring vad deras siffra står för... dåligt! (Och de verkar inte heller ha tagit hänsyn till Hörby-masten även om den finns med i deras databas)
     
    • Gillar Gillar x 1
  15. Ervin

    Ervin Ny medlem

    • Skydemon
      "Minimum Safe Altitude
      If any leg of your journey is planned at a level below the MSA for that leg, this will generate a warning. Click on the spanner button to increase the planned level of the leg so that it is safe. "

      De kör med MSA.
     
  16. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    De kör med någon slags MSA på den planerade rutten (de borde kalla det för route MORA i så fall?) men jag tror inte att de visar grid MSA. Om du ser på sida 87-88 på http://www.skydemon.aero/help/manual.pdf så finns det ingen förklaring.

    Om det i så fall jag som har läst fel och det verkligen är en grid MSA som de presenterar, så ljuger dem! (Se bifogad bild).
     

    Bifogade filer:

  17. Ervin

    Ervin Ny medlem

    sid. 12.

    "Cartography – Includes the option to turn on/off surface features including terrain, geographical names, urban areas, roads, railways, road names, rivers, and maximum grid elevations. In this window you can also select your preferences for showing or hiding different types of airspace, airfields and waypoints. "

    Så deras siffror är MEF - Maximum elevation figure

    Men, när man flyger och tittar i loggen, dvs route log, så står det MSA, de lägger då på 1000ft resp 2000ft (hoppas jag) beroende på vart du flyger.

    Jag tror inte det är många som tänker på dem här sakerna, men det är väldigt viktigt.

    //E
     
  18. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Håller helt med! Jag undersöker nu ett sätt att lägga in alla svenska hinder från https://aro.lfv.se/Editorial/View/2446/ES_ENR_5_4_en utan manuellt arbete.
     
    • Gillar Gillar x 1
  19. Larscho

    Larscho Moderator

    Jag försökte mig på något liknande för ett tag sedan. Hade en kompis som fick sitta med något script och labba för att få till det. Mycket handpåläggning, alldeles för mycket för att det ska gå att hantera i fortsättningen. Jag tycker att LFV borde göra dessa filer tillgängliga som .csv eller liknande. Då hade det blivit betydligt enklare att hantera.
     
    • Håller med Håller med x 2
  20. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Jag kan på sätt och vis förstå deras argument eftersom de börjat ta betalt för sin databas med signifikanta punkter och luftrum. Deras intresse för att erbjuda hela klabbet gratis via OpenFlightMaps borde därmed vara ganska lågt.
     
Laddar...

Dela sidan