För- och nackdelar med Garmin 1000

Diskussion i 'Nyhetstips' startad av Peter_Pilot, 3 April 2017.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 10 medlemmar.
  1. Peter_Pilot

    Peter_Pilot Ny medlem

    Hej.
    För lite mer än ett år sedan brann våran klubbstuga och hangar och våra flygplan blev totalförstörda.
    Under 2016 införskaffade vi en Katana och en äldre Cessna172 och står nu i begrepp att införskaffa en tredje maskin.
    Vi har en Cessna172 i Polen på gång med Garmin1000.
    På onsdagkväll ska vi ha ett styrelsemöte för att ta sista besluten för att kunna verkställa köpet.
    Kärran är prutad och klar och en sista inspektion väntar i Polen för att se skick på kärran.
    Till min undran:
    Jag skulle vilja veta för och nackdelar med G1000, ge mig argument då vi har några i styrelsen som bestämt talat om att dem inte kommer att rösta för denna kärra, utan man tycker vi ska ha en kärra med konventionella instrument.
    Vilka erfarenheter har ni?

    /PeterM
     
  2. Larscho

    Larscho Moderator

    @Airborne again har erfarenhet av Cessna G1000 i klubbmiljö. Det här är ju något som man kan tala länge och väl om och det är definitivt mycket tyckande och personliga ställningstaganden involverat.

    Personligen tycker jag att det låter som en bra idé, i synnerhet om det är så att ni har ett gäng piloter i klubben som har, och använder, sitt IR. Flyger man VFR så kan G1000 ibland anses vore overkill men å andra sidan så är det väl framtiden och kanske kan det locka nya medlemmar även om det är ett tunt argument att basera ett flygplanköp på.

    Hade jag varit ni så hade jag dubbelkollat att flygplanet är godkänt för att flyga LPV-inflygningar eller liknande, det är inte självklart bara för att det är G1000. Med tanke på hur många GPS-inflygningar vi kommer att få i Europa de närmaste åren så skulle jag inte vilja köpa ett flygplan utan den möjligheten idag.

    En annan dum grej med G1000 är väl vikten, har för mig att det är ganska dåligt med tillsatsvikt i en Cessna med G1000 om det är R-modellen.
     
  3. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Nu har jag inget om för/nackdelar med just den, men lite beroende på aktiviteter i er klubb skulle jag se det som en fördel att ha en maskin med och en utan glaspanel av den enkla anledningen att man då kan skola in folk på glaspanel. Det är något jag personligen skulle se som en styrka med en klubb som kan erbjuda både traditionell och glaspanel.
     
  4. control

    control Välkänd medlem

    Förutom kostnaden har jag svårt att se någon nackdel med G1000 jmf. ett vanligt 6-pack.

    Jag underskattade förut betydelsen av fast monterade IFR GPS och EFIS för flygtidsuttag. Jag var exempelvis emot att vi skulle uppgradera en maskin jag tidigare var delägare i, med en Garmin 430W, med glädje fick jag snart se mig motbevisad, EFIS och bra GPS lockar flera att flyga mer!
     
    • Gillar Gillar x 2
  5. johans

    johans Ny medlem

    Självklart skall ni satsa på G1000. Vi tog klivet för cirka 11 år sedan, och har enbart G1000maskiner idag. Den överblicken och situation awareness som G1000 erbjuder är oslagbar. Vill man att medlemmarna skall lämna trafikvarvet är det att föredra, och satsa på kommande generationer. Tror de flesta hellre sätter sig i en V90 än en amazon, när priset per timme är samma?

    Ekonomiskt är det också, på 11 år har vi haft en skärm som har gått sönder. Priset var ca 7000:-, om jag minns rätt. Betydligt mindre än vad ETT gyro kostar.
     
  6. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Våra erfarenheter från Motorflygarna Uppsala FK är goda. Det är en hög inlärningströskel om man vill använda alla FMS-funktionerna, men att lära sig grundfunktionerna är inte svårt. Det som har bromsat användningen hos oss är främst att det krävs skillnadsutbildning vilket vi inte har orkat organisera varje år.

    Vår flygskola säger att det är enklare att gå från klockor till glas än tvärtom och föredrar därför klockor -- vilket inte hindrar att de skolar en hel del på G1000-maskinen också. Det bästa skulle jag tro är att skola på båda.

    Det är sant att man måste kolla vikten. Vår C172S har en tillsatsvikt på 361 kg. Med fulla tankar återstår 218 kg nyttolast vilket är i minsta laget.
    Precis som Larscho säger så bör ni kolla om G1000-utrustningen har SBAS eller inte. Utan SBAS kan ni bara göra tvådimensionella ("ickeprecision") GPS-inflygningar och inte LPV. Jag tror dock att det bara är de äldsta G1000-utrustade C172 som saknar SBAS. (Rent tekniskt så skall avionikenheterna vara av typ GIA63W. GIA63 utan "W" saknar SBAS.)

    Sedan finns det två alternativa autopiloter. Äldre C172 med G1000 har KAP140, medan nyare har GFC700. Vi har KAP140 och det är inte en dålig autopilot, men det är en separat enhet medan GFC700 är integrerad i G1000-systemet vilket ger helt andra möjligheter. T.ex. kan en GFC700 stiga med konstant IAS istället för konstant VS, vilket är mycket bättre ur säkerhetssynpunkt. (När jag genomförde G1000-utbildning hos oss nyligen så gick jag igenom i detalj alla sätt man kan göra bort sig allvarligt med en KAP140 och deltagarna såg lite bleka ut efteråt. ;))
     
    • Gillar Gillar x 1
  7. control

    control Välkänd medlem

    Ääääh några sekunders funderande på vad det är som låter innan man inser att det är stallvarnaren ;) Hände oss på väg upp till FL090 mot Gotland förra sommaren, trist att en Da40 inte klarar 700fpm hela vägen till 090 ;)
     
    • Gillar Gillar x 2
  8. Maggnuz

    Maggnuz Ny medlem

    G1000 är ett väldigt bra system för situationsmedvetenhet. När man till och med kan få upp en liten karta precis bredvid kursgyrot så är det väldigt enkelt att navigera. Brukar till och med säga att ett G1000-system är mycket bättre än de system som används både i B737 och B777.

    Nackdelen är just att man har så många funktioner så det är svårt att låta bli dessa under flygningen. Man kan ganska enkelt flyga och endast använda en enda knapp, och det är den man ställer in höjdmätaren med, så resten kan kännas överflödigt ibland. Sen är själva instrumenten så exakta och det är något man märker med nya användare. De vill gärna korrigera väldigt små avvikelser i höjd och fart. Jag själv brukade snegla något på standbyhöjdmätaren när jag instruerade bara för att kunna påpeka det här.

    Rent teknisk krävs det ju en skillnadsutbildning för att flyga EFIS, men det går att ordna ganska smärtfritt faktiskt. Vi la upp en kurs på flygcert.com med både en G1000-utbildning samt en teknisk- operativ kurs på C172. När en medlem hade gått igenom den utbildningen bokade vi in två flyglektioner där den första var att bekanta sig med flygplan och system medan den andra fokuserade sig på nödprocedurer.
     
  9. FarewellFire

    FarewellFire Aktiv medlem

    Jag kan dessvärre inte bidra med erfarenhet från ägarsidan utan enbart som brukare. Jag började skola på hederliga klockor och har väl ungefär 75% "klocka" och 25% G1000 om jag slår ut mina timmar. Jag tror mycket väl att det stämmer att den som börjar på sexpack och sedan går upp till EFIS har det lättare än den som gör tvärtom. Däremot skulle jag utan tvekan, alla dagar i veckan, välja G1000 framför konventionella instrument om jag fick chansen att välja. Man får en fantastisk överblick och det finns så pass många briljanta hjälpmedel som gör flygningen såväl säkrare som roligare.

    Skaffar ni en G1000-kittad C172 som komplement till era andra två kärror tycker jag att det låter som mycket bra maskinpark, något för alla. Och som tidigare talare nämnt - jag tror att det är betydligt lättare att locka nya förmågor med den typen av plan.
     
    Senast redigerad: 3 Augusti 2017
    • Håller med Håller med x 2
  10. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Jag tycker nog att det är mer en teknik/nutidsfientlig fråga än en säkerhet/vad är bäst fråga.

    Det var mindre dikeskörningar med häst o vagn än med bilar... men inte är det någon som tveka bilen idag.

    Att påstå att det ena eller det andra är bättre ur säkerhetssynpunkt är bara dumheter lika så att det ena är lättare att lära än det andra eller att det är svårt att växla.

    Det är i min mening att dum förklara människor, för oavsett vilket, så måste man lära sig systemen och att lära sig det som behövs för en säker flygning klarar alla på någon timme, för att sedan lära extra finesser kan ta längre tid men är inget måste men kan lyfta upplevelsen ytterligare en nivå.
     
  11. Rogerjn

    Rogerjn Ny medlem

    Som tillägg i tråden kan väl nämnas att styrelsen bestämde att INTE köpa planet med G1000. Lite tråkigt tycker jag själv och är den huvudsakliga anledningen till att jag gått ur klubben till förmån för en annan klubb med en G1000 utrustad C172.

    Jag skolade självklart med en C172 med analoga instrument, men skall jag ta med familjen till Billund eller Lubeck över dagen så är G1000 en dröm att använda. Lägg in rutten med vertikal navigering så behöver du i princip bara aktivera AP och prata i radio enroute.

    Argumenten att G1000 är framtiden håller jag inte med om. G1000 är nutiden...
     
    • Gillar Gillar x 4
  12. joma

    joma Medlem

    Håller med dig. Tror det är en gammal kvarleva i klubbar osv.
    Om fler hade gått över till ny teknik och moderna flygplan så hade troligen "klockor" inte varit så intressant längre.
    Det som erbjuds blir ju det som blir standard på något sätt.
     
    • Håller med Håller med x 2
  13. Rogerjn

    Rogerjn Ny medlem

    Våra flygklubbar kämpar ju ofta med ständigt bortfall av medlemmar. Tittar man på medlemsregistret är det nästan uteslutande män i 40 plus åldern. Det blir kanske inte jättemycket flygande, och blir det så är det ofta korta rundor eller i varvet.

    Jag kan förstå att man då känner att man inte vill/orka/kan/våga familjirasera sig med glas.
    Och visst, de medlemmarna betalar lika mycket till klubben som yngre medlemmar, MEN jag tror om man skall göra PPL och flygning mer "coolt" för den yngre generationen är det glascockpit, resor, eskaderflygning, tillgänglighet och teknik man skall locka med.

    Hade varit intressant att höra vad ni andra tycker om hur vi skall föryngra pilotskaran?
    Kanske lite off topic...
     
Laddar...

Dela sidan