Vad bör man göra/tänka på vid flygplansköp?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Merf, 18 Maj 2017.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 8 medlemmar.
  1. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Någon/några som varit inblandade i flygplansköp?
    Hur går man till väga?

    Förstått att det i USA t.ex. är brukligt att anställa oberoende mekaniker för att göra en inspektion. Görs det här också och hur jagar man då rätt på en lämplig firma/mekaniker?

    Hur gör man om det är t.ex. experimentklassat och därmed ingen CAMO som man kan följa upp underhåll etc med? Vad för inspektioner etc bör man hålla koll på då? Hur fungerar luftvärdighetsbevis för dessa? Bör jag kunna hitta den här informationen hos EAA (fann sidan svårnavigerad, men är det där informationen finns får jag bita ihop och gräva där)?

    Några "dolda" kostnader som man kanske inte tänker på?
     
    • Gillar Gillar x 1
  2. control

    control Välkänd medlem

    Det är väl mindre lurendrejjerier här.

    Om det är normalt eller inte, vet jag inte men jag känner åtminstone till några fall där det ställt som överlåtelsevillkor att köpet skall gå åter om köparens mekaniker/CAMO hittar något konstigt vid en inspektion strax efter leverans.
     
  3. Larscho

    Larscho Moderator

    Allt handlar väl om vilket pris det är på objektet. Jag hade absolut frågat någon som vet mer än mig om den tekniska biten och bett dem titta på den. Är den svensk-reggad så är det också bra att fråga runt bland folk som känner till den, då får man ofta en indikation om det kan finnas något misstänkt.

    Annars är det nog svårt att säga så mycket när man inte vet vilken typ av flygplan det handlar om, först då skulle man kunna komma med mer konkreta tips.
    Som alltid så är internet en bra källa till en massa information, i synnerhet om det finns en amerikansk ägargrupp kring typen, ungefär som för Cirrus, Bonanza, Cub eller liknande.
     
    • Gillar Gillar x 1
  4. control

    control Välkänd medlem

    När det gäller X-klassat så skulle jag generellt säga att antingen litar du på säljaren eller så ser du till att någon med kunskap om aktuell modell, tittar på den före köp. Att den har luftvärdighet betyder att pappersarbetet är i sin ordning men inte med självklarhet att maskinen är i sunt skick praktiskt.

    För inköp av X-klassade kan det också vara mycket intressant att avtala/köpa till, två 100-timmars service, att utföras tillsamman med säljaren, då kan du som köpare efter dessa och en underhållskurs, få eget underhållstillstånd för maskinen trots att du inte byggt den. (Vill inte säljaren erbjuda detta så kan du kanske köpa "utbildnings-100h" av någon mek.
     
    • Gillar Gillar x 1
  5. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Japp, medveten om att jag är himskans vag, men det beror på att jag inte har ett specifikt objekt i åtankarna ännu. Jag har såklart en lista på preferenser och en ungefärlig uppdragsprofil jag vill kunna fylla, men inget konkret objekt jag syftar på med mina frågor. Jag är liksom mer ute efter hur man gör rent generellt.

    Tackar för tipsen!

    Det där låter intressant! Regler kring sådant där, är det EAAs hemsida som gäller, eller var vänder jag mig för att lära mig om sådana där regler?

    Tackar för tipsen!
     
  6. control

    control Välkänd medlem

    På sikt, just nu håller EAAs hemsida på att förnyas så uppdateringen är inte i alla lägen bra. Medlemsavgiften är låg så jag rekommendera alla att bli medlemmar om ni har minsta tanke på att bygga eller köpa ett X-klassat flygplan. Finns intressanta kurser att gå till billig penning som är intressanta även för den som äger ett normalklassat plan.

    3/6 (2-4/6) är det EAA fly-in Falköping, brukar vara en mycket trevlig tillställning.
    http://eaa.se/index.php/component/j.../03/77/-/eaa-fly-in-i-falkoping-2017?Itemid=1
     
  7. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Får nog bli ett medlemskap då. Få in foten lite.
    Fly-in i Falköping får jag se till att ta mig till. Håller till i Skövde så det är tokigt lätttillgängligt även med bil om det skulle vara så.
     
    • Gillar Gillar x 1
  8. Adam Frisch

    Adam Frisch Aktiv medlem

    Av dom tre plan jag ägt var jag alltid noga med att göra s.k. pre-buy's eller förköp. Jag anlitade en mekaniker erfaren på typen som jag flög ut, som fick gå igenom planet och framförallt loggböckerna (mkt viktigt). Tog ungefär 2 dagar i snitt och brukade kosta runt $2000. Väl värt dom slantarna, anser jag. På så vis kan man undvika framtida katastrofer som korrosion eller kanske en motor som behöver en ny vevaxel för att den gamla är utdömd via AD (det är här loggboken kommer in) etc.
     
    • Gillar Gillar x 1
  9. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Haha, lite off topic men jag blev lite full i skratt när jag läste följande på EAA.se: "Enklast sättet att bli medlem är genom att sätta in årsavgiften, 500:-, på plusgiro 66 45 96-4. Ange namn, adress, telefonnummer (fast och mobil) och epostadress på inbetalningskortet".

    Jag kan inte ens minnas när jag senaste använde ett inbetalningskort för att betala till ett giro och egen fast telefon har jag aldrig haft. Ibland är det inte svårt att se hur flyg kan ses av många "yngre" (kan inte riktigt med att kalla mig det längre) som något otillgängligt. Det får nog bli att skicka dem ett e-brev istället, för sådär mycket kan jag inte mata in in som referens i min internetbank.
     
    • Håller med Håller med x 1
  10. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Byt bank. Jag kan utan vidare mata in all den informationen när jag gör en bg/pg-betalning i min internetbank (Handelsbanken).
     
  11. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Nej tack.
    Även om det i just det här fallet hade varit trevligt att kunna mata in allt så är jag av åsikten att det systemet för att registrera medlemmar är väldigt dåligt. Jag är inte benägen att byta bank för att gå med i EAA.
     
  12. stellann

    stellann Aktiv medlem

    (Jag förstår egentligen inte munterheten. "Inbetalningskortet" kan ju naturligtvis syfta på annat än en gammaldags postanvisning. Och beträffande telefon är det väl bara att mata in det/eller de telefonnummer man använder. Mitt fasta telefonnummer går för övrigt via IP-telefoni som väl inte är helt stenålder ännu. Sen kan jag bara hålla med Airborne beträffande inmatningen. Kan man inte mata in namn och adress + telefon och e-postadress så är betaltjänsten så bedrövlig att den knappast kan betraktas som en sån! )
     
  13. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Munterheten kommer av att mycket kring flyg är ålderdomligt och upplevs som otillgängligt (hemsidan känns stenålder, formuleringarna känns stenålder, förfarandet känns främmande), samtidigt som det oftast uttrycks att man har svårt att locka nya.

    Jag väljer att lämna bankkommentarerna därhän innan tråden hamnar helt på sidospår och då de inte i det minsta hjälper mig att lösa mitt problem. Frågan kvarstår, vad bör man göra och/eller tänka på vid flygplansköp?
     
  14. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Är alla dina köp från/i USA? Har sett dina inlägg tidigare (mycket läsvärda) och fått intrycket att det rör just USA, men kan ju vara att någon av de tre var i Sverige? Vet du om 2000 USD är ungefär vad man får räkna med här också? Smidigt om man har en riktlinje, då kan man ju liksom lägga på det på priset för att se om det är inom de gränser man sätter upp för sig själv.

    Andra kostnader tänker jag är radio med nya kanalseparationen. Har planet inte det så känns det rimligt att rakt av lägga på kostnaden för en uppgradering. Tänker att det säkert finns andra kontroller man bör hålla utkik efter har gjorts, speciellt om man siktar på veteranflyg el. experimentklassat och därmed kanske har lite andra regler (eller bara i övrigt inte så väldokumenterat underhåll), men här gissar jag mest i dagsläget.

    Någon som kan berätta om hur själva ägarbytet går till? Med bil etc finns ju ett väl etablerat förfarande med blanketter som skickas in (går ju numera att göra tämligen smidigt i app också), men hur gör man med flygplan?

    Import vore också intressant att veta mer om. Hur gör man då, med pappersarbete och så. Hur fungerar inregistrering i svenska register? Vad kan man räkna med för extrakostnader här? Många frågor blir det...
     
  15. Adam Frisch

    Adam Frisch Aktiv medlem

    Merf, nej tyvärr har jag ingen erfarenhet av att köpa i Sverige. Men jag skulle tro att det kanske är t.om. billigare där göra pre-buy pga av "nollornas psykologi" - dvs, det ter mig alltid som om servicetjänster är aningen billigare i Sverige helt enkelt för att 1000kr låter mer än 100 dollar. Skulle bli väldigt förvånad om en svensk mekaniker tog 10000kr per dag för att krypa runt en kärra och kolla samt läsa loggböcker. För det låter dyrt i kronor. Men kanske. Skulle tro att runt 5000kr per dag låter mer rimligt.

    Vad gäller import så har jag ingen erfarenhet av det heller, men skulle anta att en en svensk motsvarighet till en DAR (Designated Airworthiness Representative) som FAA anlitar tar en liten titt på kärran och signar ett papper, sen är det bara att registrera den. Lite som en inspektion hos bilprovningen när man importerar. En sak man måste vara lite uppmärksam på när man köper från USA, är att planet inte har för många certifierade modifieringar, s.k. STC mods. Många av dessa STCer är inte typade i EASA-land, så modifieringen är inte godkänd. Kan vara allt från STOL-kit, till extratankar, till aviniok etc.
     
    • Gillar Gillar x 1
  16. odeheim

    odeheim Medlem

    Import är det lite jobb med tror jag. Se länk nedan. Det jobbiga kan vara det med loggböcker och visst är det så att motorjournal inte finns i vissa länder osv?
    https://www.transportstyrelsen.se/s...ardighet/Luftvardighet/Import-av-luftfartyg-/

    Ägarbyte i Sverige är enkelt. Står på transportstyrelsens hemsida också. Man ska ha vissa handlingar klara bara. Kostar dock 3000kr att göra själva ägarbytet.


    //Anders
     
    • Gillar Gillar x 1
  17. lundin018

    lundin018 Medlem

    Är det någon här som är fena på drifttimmar och dess olika benämningar.
    Vilka krav/begränsningar/åtgärder finns det till drifttimmar motor,chassie,propeller.
     
  18. Larscho

    Larscho Moderator

    Kan göra ett försök. Drifttimmar på flygkroppen brukar sällan vara ett problem på mindre flygplan, allt under 10 000 timmar kan anses vara "lågmilare" kan man väl nästan säga.

    En vanligt förekommande förkortning är TBO, Time Between Overhaul. Det är tillverkarens rekommendation som säger hur ofta du bör göra en grundöversyn på din motor eller propeller. Den har allt som oftast två tider, en tid som baseras på verklig flygtid och en som är baserad på kalendertid. Ett flygplan som flyger väldigt mycket kommer att nå upp till sin gräns på verkliga flygtid först medan en som flyger lite kommer att träffa sin "maximala" kalendertid först. Jag använder citationstecken eftersom det här generellt sett är att anse som en rekommendation och inget annat, i synnerhet när det gäller motorer.

    TBO för en motor kan man ganska enkelt förlänga. En vanlig TBO-tid på motorer är t.ex. 2400 timmar eller 12 år, vilket som nu kommer först. Transportstyrelsen har själva utfärdat en föreskrift där de förklarar att kalendertiden(de 12 åren) inte behöver tas hänsyn till om du flyger privat och att du ganska enkelt kan förlänga flygtimmarna också förutsatt att du gör en kontroll av motorn varje år.

    TBO för en propeller är tyvärr inte lika enkel att förlänga, men samtidigt är den också billigare, i synnerhet en fast propeller. Ofta har de ca 2000 timmar flygtid 5-6 år mellan översyner.
    Där finns det i dagsläget inte någon föreskrift för att förlänga. I framtiden kommer man dock med hjälp av nya regler för underhåll kunna förlänga även denna.

    Det som många ofta pratar om är "on condition", det betyder att du valt att köra komponenten förbi sin rekommenderade tid men att du håller uppsikt på den. När skicket blir dåligt så byter du ut den eller skickar den på översyn.

    Det kan också finnas delar i ett flygplan som är "life limited". Det är ganska sällsynt på mindre flygplan men förekommer. Innan man köper ett flygplan så bör man försöka bilda sig en uppfattning om hur underhållet ser ut på flygplanet och vad som är på gång i framtiden. Eller så skiter man i det och bara lämnar kreditkortet i baren så att säga...

    Utan att ha något konkret exempel från dig så vet jag inte vad mer jag ska skriva.
     
    • Gillar Gillar x 3
  19. lundin018

    lundin018 Medlem

    Tack för ett bra svar Larscho. Då förstår jag hur det hänger ihop. Man drömmer ju om köp av plan någon gång och jag har funderat på prissättningar, några förkortningar och ett antal timmar har inte sagt mig så mycket..
     
  20. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Fast för just timmarna finns väl en övre gräns, I alla fall om det rör sig om normalklassat (Experimentklassat misstänker jag är mer upp till dig själv. Här gissar jag dock, så om någon vet med säkerhet vore det toppen!)? Det där med timmarna tycker jag verkar kunna variera en hel del och det verkar kunna variera mellan modeller så man verkar behöva söka rätt på för inte bara tillverkare och modell, utan även variant.
     
Laddar...

Dela sidan