ICAO-Fraseologi för att be om klarering i kontrollerad luft

Diskussion i '010 Luftfartsystemet och säkerhetsstandarder' startad av ankan, 23 April 2012.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 11 medlemmar.
  1. ankan

    ankan Medlem

    Hej!

    Säg att jag är ute och flyger VFR på ATS-färdplan, och närmar mig ett TMA. Jag är ju inte automatiskt klarerad i TMA:t bara för att jag har aktiv färdplan. Väldigt ofta får man ju nödvändig klarering utan att be om det, men inte alltid. Hittils har jag bara hittat på min egen fraseologi i dessa fall, och sagt något i stil med:

    "Östgöta kontroll, SE-XYZ, önskar passera Östgöta TMA mot Västervik"

    ...eller liknande. Men nu ska jag ut och flyga utomlands igen, och ska förstås prata Engelska, och tänkte att allting säkert blir lättare om man använder rätt fraseologi. Så vad är rätt i ovanstående situation?

    Jag har läst LFV:s tolkning av ICAO-reglerna:

    http://www.transportstyrelsen.se/publicdocuments/PDF62.pdf

    Men hittar ingenting som passar.
     
  2. LEE

    LEE Medlem

    Hittade ett svar i dokumentet

    Tror att 34 § stycke d) ger svar på din fråga?
    ......
    Flygväg och klareringsgräns
    34 § Nedanstående fraser skall användas vid radiokommunikation om flygväg samt klareringsväg.
    Frasen ”VIA FLIGHT PLANNED ROUTE / VIA FLYGVÄG ENLIGT FÄRDPLAN” får användas endast när flygvägen är identisk med den flygväg som har angivits i färdplanen och en tillräckligt utförlig vägbeskrivning av flygvägen har lämnats, för att luftfartyget med säkerhet kommer att etableras på flygvägen.
    .......
    d
    CROSS (airspace) [VIA (s.p. or location) (or VIA OVERHEAD (aerodrome or location))]
    PASSERA (el KORSA) (luftrum) [VIA (s.p. el plats) (el VIA PLATS (flygplats el plats))]
    Avser genom-flygning av kontrollerat luftrum.
     
  3. ankan

    ankan Medlem

    Hej!

    Tack för svaret! Men texten du citerar handlar väl om att flygledaren ger flygplanet en klarering? Det jag är intresserad av är att veta vad piloten säger om han vill be om en klarering? Är det bara att sätta ett "Request" framför?

    Typ:

    "Östgöta Control SE-XYZ Request clearance to Västervik via flight planned route"
    eller
    "Östgöta Control SE-XYZ Request cross Östgöta TMA via Oxelösund"

    Tack hur som helst för svaret!
     
  4. control

    control Välkänd medlem

    Tyvärr skiljer teori och praktik sig ofta åt lite ... men om du strax innan nations eller TMA-gränsen säger något i stil med:

    - kontrollen good afternoon, SE-ABC 3nm north of reporting point X at 6000feet, on flightplan to Y

    så får du förhoppningsvis tillbaka något i stil med:

    - S-BC radar contact, cleared to Z, 6000ft


    Men de kan också fråga om flygplanstyp och antalet ombord etc, vilken service du önskar (läs på om du åker till UK ;) ). Var också förberedd på att de kan vilja ha radial och avstånd till någon fyr. Exempelvis tornet på Åland verkar inte ha någon övervakning och ber därför om radial/avstånd ofta om det finns fler i området.
     
  5. ankan

    ankan Medlem

    • Gillar Gillar x 1
  6. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Tack för länken. Spontant så ser det ut att vara en riktigt gedigen liten manual. Jag kommer definitivt att studera den närmare!
     
  7. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Jag flyger mycket väster om Västerås och i deras CTR men sällan i Sthlm TMA. Där har de flera olika frekvenser beroende på om man är i östra, västra, norra eller södra delen.
    Om jag kommer in österifrån på VFRfärdplan till Västerås och får klarering i Sthlm TMA av "östra" frekvensen.... visst gäller den klareringen genom hela TMAt, ända fram till sektor Västerås? Eller bör jag leta reda på gränsen var nästa gäller och ropa upp igen?
    Jag flyger VFR.
    Jag förstår det som att de många olika frekvenserna är till för den stora trafiken samt räckvidden och inte för att frekvenserna enbart gäller vissa delar av TMAt.
     
  8. control

    control Välkänd medlem

    Det formellt korrekta svaret är att klareringen gäller enligt den klarering du får. Svarar sweden "klart genom sthlm TMA..." så har du klarering genom hela TMA. Förmodligen kommer de be dig byta frekvens någonstans om du ex. kommer in från Åland och lämnar på sydvästra sidan...
     
  9. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Ok. Tack för snabbt svar.:)
    När ämnet ändå är aktuellt så nästa fråga... visst kan man få klarering genom ett aktivt R-område? Men hur vanligt är det att man får det?
    Just till Åland är de ju ganska långa R-områdena. Nu kan man iofs enkelt kolla upp det på aroweb.
     
  10. Adam Frisch

    Adam Frisch Aktiv medlem

    Här i USA säger jag "request transition" eller om det är Class B (dvs motsv europeisk Class A, närmast), så "request clearance".
     
  11. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    För VFR-trafik blir svaret (i alla fall i Stockholm TMA) ofta något i stil med "you are approved in Stockholm TMA at xxxx feet" utan angivande av färdväg. Detta är inte godkänd fraseologi enligt TSFS 2013:46, men det används ofta både av ATS Stockholm, Västerås och Uppsala. Jag har aldrig riktigt förstått hur det skall tolkas, men jag har flugit ändå och trafikledningen verkar nöjd...
     
  12. Larscho

    Larscho Moderator

    Du kan(och måste) få klarering för att passera genom ett R-område oavsett om det är aktivt eller ej. Fråga alltid när du är på väg mot ett R-område. De flesta R-områden är bara aktiva då och då medan andra som typ kärnkraft, fängelsen och kungahus alltid är aktiva och där du aldrig får klarering. Det är inte heller ovanligt att R-området bara är aktivt till en höjd som är lägre än det som står på kartan.

    På svenska säger de t.ex: R-78 är inte aktivt, du har tillstånd att passera
    På engelska: R-78 is not active, you have permission to cross

    Åtminstone enligt min erfarenhet. När du flyger IFR är det deras ansvar att se till att du inte hamnar i ett aktivt R-område.
     
  13. control

    control Välkänd medlem

  14. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det är lite lurigt med R-områden eftersom de kan ha tre olika statusar – ej upprättad, upprättat men ej aktivt och aktivt. Om de inte är upprättade så "finns" de inte och man behöver inte fråga någonting. Det är samma situation som t.ex. en kontrollzon när tornet är stängt. Långtifrån alla R-områden är upprättade H24. Förteckningen över R-områden i AIP talar om när de är upprättade och även på vilka villkor de får passeras. En del R-områden får ju passeras utan vidare om man uppfyller vissa krav som att ha lämnat färdplan eller flyger i VMC. Men i de flesta fall så måste man ha tillstånd att passera vilket man får från trafikledningen om det inte pågår verksamhet i R-området, dvs om det inte är aktivt. (Obs att man inte blir "klarerad" genom ett R-område, man får "tillstånd" att passera det – blanda inte ihop begreppen.)

    I AROweb finns uppgifter om vilka R-områden som planeras vara aktiva den närmsta dagen eller två ("AIS" –> "verksamhetsplan"). Det är användbart för att i förväg ta reda på om man kan räkna med att få tillstånd eller ej. (Säker kan man förstås inte vara förrän man frågar för det kan ju ha dykt upp en verksamhet med kort varsel.)
    Det är väl snarare så att om du gör en kontrollerad flygning, dvs flyger på en klarering så är det underförstått att du har tillstånd att passera alla R-områden som berörs av din rutt. Det gäller oavsett flygregler. (AIP ENR 5.1 stycke 2.1.2). Om du gör en okontrollerad flygning så är det upp till dig att begära tillstånd även om du flyger IFR. Även om trafikledningen nog i praktiken varnar dig om du är på väg mot ett aktivt R-område så kan du inte skylla på dem ifall de skulle missa det.
     
  15. control

    control Välkänd medlem

    Nej nej nej, även om du flyger VFR på färdplan och är ex. klarerad att korsa sthlm TMA och din inskickade färdlinje går genom ett r-område så får du inte gå in i detta utan separat klarering.
     
  16. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Så det här (AIP ENR 5.1 stycke 2.1.2) är alltså fel? Hur har du fått information om det?

    Sammanfaller ett restriktionsområde eller en del därav med kontrollerat luftrum, innebär klarering för flygning inom det kontrollerade luftrummet även tillstånd för flygning inom av klareringens berörd del av restriktionsområdet.

    Jag kan säga att jag begär aldrig tillstånd för att korsa R-områden när jag flyger VFR i TMA och det har aldrig lett till några kommentarer från trafikledningen.
     
  17. control

    control Välkänd medlem

    Jag läser vad du skriver men tro mig, om du får klart "korsa bromma ctr" och du går in i drottningholms område så kommer du får bassning.
     
  18. Lai

    Lai Ny medlem

    Jag har lärt mig att det är precis som Airborne säger.

    Detta har jag också stött på i praktiken. Vid klarering i Bromma CTR brukar jag till exempel få klarering:
    "Klart att flyga över City, flyg utanför R24" eller "flyg norrut, undvik Haga"

    Men i de flesta fallen får jag ingen begränsad klarering, men jag förstår ju att jag inte ska flyga in i Drottningholm eller Haga ändå.
     
  19. Larscho

    Larscho Moderator

    Det var mer än jag visste men jag tror dig. Jag har begärt klarering för att flyga igenom R-område IFR i G-luft och då typ fått svaret att "du behöver inte be om det för IFR".
    Känns som att det alltid är bäst att fråga nästan, särskilt om man flyger VFR.
     
  20. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Ja, den svenska trafikledningen har en servicenivå för IFR i G-luft som är väsentligt över vad föreskrifterna kräver. Det är nästan lite ruskigt för om de någon gång skulle missa så landar ansvaret ändå på piloten, medan piloten går fri om de missar i kontrollerad luft .
     
Laddar...

Dela sidan