Frågor kring utlandsresa till Åland

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Stjärnan, 30 Maj 2017.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 10 medlemmar.
  1. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Jag har aldrig flugit till utlandet och fick igår idén av Control här på forumet att kanske prova på Åland och EFMA. Jag använder mig av Skydemon och har planerat rutten lite löst men har några frågor jag undrar över.. En del tänker jag fråga Tornet i Mariehamn om men det skadar nog inte att få lite förkunskaper. Tänker mig att forumet är ett perfekt ställe att få svar på... Gäller VFR flygning.

    1- Måste man ange tid för inpasspunkt i Finlands FIR tex DODAM? Hur anger man det i färdplanen på aroweb, är det i Remark-rutan?
    2a- EFMA radar/approach och TWR har samma frekvens. Vill de att man först ropar upp kontrollen eller kan jag köra direkt med TWR som upprop (om jag flyger in i TMA) (Skydemon säger TWR)
    2b- Är det Mariehamn Radar eller MAriehamn Approach man använder sig av i såfall. Uppgifterna verkar gå isär beroende på vart jag kollar...
    3- De verkar ha en massa TRA (temporary restricted airspace) i hela TMAt där.. Kan det ställa till något?
    Bonusfråga- Tampere Radar finns med i driftfärdplanen som SKydemon upprättar. Var gäller den?

    Ni verkar ju vara en del här som nyligen har flugit dit så jag är mycket tacksam för svar.
    Jag har säkert en del följdfrågor också...
     
    • Gillar Gillar x 1
  2. Larscho

    Larscho Moderator

    1. Finns guidance om det i aroweben om du kikar när du gör din färdplan. Du ska väl skriva en EET i remarkrutan.
    2a. Ropa TWR, de har sällan så mycket trafik.
    2b. Kör Mariehamn TWR
    3. Troligtvis inte men kolla NOTAM. Planera annars raka spåret från DODAM.
    Bonus: Tampere är väl det övergripande ACCt? Precis som vi har Sweden Control hos oss. Så om du flyger lägre så måste du inte prata med dem. Jag minns att när jag flög till Finland så pratade jag med Tampere efter jag passerat Åland.
     
    • Gillar Gillar x 1
  3. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    OAW!! Blixtsnabba svar! Tackar..
    Om någon mer har egna erfarenheter så skriv gärna...
     
  4. control

    control Välkänd medlem

    Kartan med freq på svenska delen om du inte har: https://aro.lfv.se/Editorial/View/2611/ES_ENR_6_1-1_en
    Åland är ett ypperligt resmål, man kommer in/ut på plattan utan hjälp, en bit bort från tornet finns en grind med instruktioner på airside sidan.

    Det bästa är att när man väl tagit sig till Åland och hem så brukar man våga sig vidare ut i världen för i princip så blir det inte svårare... :D
     
  5. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Ja, det är i "punkt 18". Du skriver EET/punkttid, där "tid" är den beräknade flygtiden från start, t.ex. EET/DODAM0030. Om du inte passerar FIR-gränsen vid en namngiven punkt så kan du ange FIRets beteckning istället, t.ex. EET/EFIN0030.

    Lurigt... Enligt AIP Finland så har Mariehamn Radar och Mariehamn Tower samma radiofrekvenser, men Mariehamn Radar är öppen "HO", alltså "vid behov". Du skall alltså börja med att anropa Mariehamn Tower, så hänvisar de ifall det behövs. Det är också mycket möjligt att ATIS-utsändningen innehåller information om vem du skall anropa först. Det är en liknande situation i Västerås där det både finns en torn- och en inflygnings- ("control")position. Där är tornpositionen alltid aktiv, medan Västerås Control är aktiv vid behov, så man börjar med att anropa tornet.
    2b- Är det Mariehamn Radar eller MAriehamn Approach man använder sig av i såfall. Uppgifterna verkar gå isär beroende på vart jag kollar...
    Det hanterar trafikledningen i din klarering i så fall.
    Utan att ha kolla så tror jag att det är flyginformationsfrekvensen som du kan använda när du inte talar med Mariehamn.
     
  6. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Tack för alla -Bra- svar.
    Jag ska satsa på Åland som första utlandstripp.
     
    • Gillar Gillar x 1
  7. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    ...och så blev det. Gick ju hur bra som helst. Dock dyrt att landa där. 500 spänn. Men det var det värt en gång.
     
    • Gillar Gillar x 3
  8. Larscho

    Larscho Moderator

    Nu är det bara att planera nästa resa! Det är mer eller mindre lika enkelt att flyga i andra länder som i Sverige. Skicka färdplan och flyg!
     
  9. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Hmm, hur många timmar får du i ett P-garage i Stockholm för 500:-? Var det bara landningsavgift dessa 500:-?
     
    • Gillar Gillar x 1
  10. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Ett par dygn?
    Ja bara landingfee för 30 minuter.
    Men parkeringsavg räknas enbart för tiden de har öppet.
    Så nu under sommaren verkar de ha öppet i en timmes intervaller so ditflyg f.m och hemflyg e.m kan mycket väl enbart klassas som 1 eller 2 timmars parkering. Vilket ingår.
    Vet inte var gränsen går. 4 h kanske.
     
  11. jimmyekdahl

    jimmyekdahl Medlem

    Jag sitter faktiskt själv och funderar på en tripp till Åland från Gävle.
    Stämde svaren du fick i forumet, hur gick det till, nåt särskilt att tänka på,
    betalade man landningsavgiften på plats, var terminalen öppen osv.?
     
  12. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Jodå, de stämde bra med verkligheten. Jag blev ombedd av Swe ctr att anropa Mariehamn TWR en bit innan DODAM och fick efter det en klarering till inflygning bana 03. (Slapp alltså gå via inpass punkt) Men det var en rejäl klarering. Längsta jag någonsin fått i samma veva så det blev lite osäkert om jag fick med allt i svaret tillbaka, men han var nöjd så...
    En miss när jag närmade mig vänster bas och jag rapporterade det, så bad han mig att cirkla pga startande trafik, med frasen "orbit right" och jag tyckte han sa Hold a bit right. Varpå jag drog ut baslinjen ganska långt ut.
    Men efter en ny orbit right fras så ordnade det upp sig. Jag påminns av detta att korrekt fraseologi är väldigt bra att använda sig av för att undvika missförstånd.

    Väl på marken fick jag klart taxi to apron och fick välja var jag skulle parkera (valde nr 2 rakt nedanför tornet)
    Avgiften betalas i tornet. Finns en dörr med porttelefon, där.
    Terminalen var olåst men knappast öppen. Fanns bara nån städare där.
    Atis fanns att lyssna på.
    Om man ska starta när tornet hunnit stänga kan man anropa Tampere radar. De ska höra en från marken enl killen i tornet. Men det är G-luft där i såfall.
    Fpc i Sthlm ville att jag skulle ange nåt telefonnummer i färdplanen att avsluta densamma eftersom jag enl färdplanen skulle anlända 5minuter innan twr öppnade. Tanken var ju att anlända dit när de hade öppnat i alla fall men de bar lite kinkiga med det i Finland sa hon på fpc så jag bad henne delaya starten med 10 minuter.

    Hemresan skedde efter ca 45 min och jag fick klart till dodam 5000 ft eller lägre. Jag ombads meddela vid dodam fast twr han stänga innan dess.
     
    • Gillar Gillar x 3
  13. Merf

    Merf Aktiv medlem

    En spontan fundering generellt fällande utlandsresor, hur/var lämnar man in sin färdplan när man är utomlands? Går det fint att göra via aroweb som vanligt, eller bör man använda något annat lokalt för det land man råkar befinna sig i?
     
  14. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Om du ska tillbaka till Sverige så går det bra. Om du flyger runt i tex finland så vet jag inte. En bra fråga.
     
    • Gillar Gillar x 1
  15. control

    control Välkänd medlem

    Egentligen ska du bara använda svenska FPC om du åker från eller till en destination i Sverige men du kunde åtminstone tidigare få AROweb upplåst för hela europa. (Hittar inte info om detta nu) De flesta länder har sidor liknande AROweb som kan användas, vissa kräver att konton är skapade i förtid, några länder tar betalt.

    Rekommenderas att kolla innan flygning: http://www.eurocontrol.int/articles/ais-online
     
    • Gillar Gillar x 2
  16. Fredan

    Fredan Medlem

    Flög över till Norge med en utländsk pilotvän som var på semester i Sverige, han både skickade in färdplanen och ringde in landningsmeddelande till sitt lands FPC.
     
  17. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    I princip skall alla länder tillhandahålla en manuell briefingtjänst där man kan lämna in färdplaner. AIP lämnar besked om hur man får kontakt med den. Storbritannien är vad jag förstår ett undantag -- där finns inget "officiellt" sätt att lämna in en VFR-färdplan. Å andra sidan så har de inte uppföljning av VFR-färdplaner, så det är kanske ingen större vits heller.

    För att få tag på en en europeisk AIP är det enklaste sättet antagligen att gå via Eurocontrols tjänst EAD Basic. Den kräver inloggning, men det får man utan kostnad.
     
    • Gillar Gillar x 1
  18. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    "Vi" kör FPC för alla färdplaner, oavsett var du är. Ett väldans jobb att behöva registrera sig på alla möjliga länders sajter.
     
  19. wernvik

    wernvik Medlem

    Jag ringde FPC och bad dem öppna kontot för färdplanen utan Sverige som start eller landning och de fixade det direkt. Har använt ARO Web flera gånger utan problem sedan.
     
    • Gillar Gillar x 1
  20. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    500 är faktiskt ganska dyrt, efter ett antal stopp i Europa så ligger normal landnings avgift på 22-24 Euro på stora internatonella flygplatser och ca: 5 Euro på små flygplatser

    De dyraste vi öamdade på kostade 507 kr med en övernattning ( Malmö) och 375kr vid tankning (Kalmar)
    Men som sagt det är bra att bita ihop det är småpengar i sammanhanget
     
Laddar...

Dela sidan