TMA CLEARENCE STRICTLY LIMITED?

Diskussion i '010 Luftfartsystemet och säkerhetsstandarder' startad av Per D, 11 Juli 2017.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 3 medlemmar.
  1. Per D

    Per D Aktiv medlem

    Noterade följande när jag browsade aktuella NOTAM: "Clearence for VFR in Gothenburg TMA strictly limited." Jag förstår alla orden men har frågetecken kring vad det innebär och vad det kan ha för implikationer. Någon som sitter inne med kunskap?
     
  2. Larscho

    Larscho Moderator

    Det har att göra med semestertiderna på Göteborg Control. I praktiken skulle jag tro att det innebär att du inte kan räkna med att få klarering in i kontrollerad luft. Chanserna ökar nog om du har färdplan.
     
  3. Per D

    Per D Aktiv medlem

    Ok, Orsa kompani lovar inget bestämt i semestertider alltså. Misstänkte att det hade med semesterplanering att göra...formuleringen "strictly limited" är ju så härligt precist oprecis, ska väl tolkas som rest varningsflagga då!
     
    • Håller med Håller med x 1
  4. Dahlbäck

    Dahlbäck Aktiv medlem

    Borde detta möjligen anmälas till Transportstyrelsen? Säve-haveriet må väl vara hänt (att en flygplats stängs för extern trafik är ju trist, men den kunde ju stänga helt också) men att i princip förklara ett TMA som stängt för viss typ av trafik pga. någon form av resursbrist borde väl inte vara ok.

    För övrigt så är Göteborg TMA gigantiskt. Täcker ju i princip hela Västsverige.
     
    Senast redigerad: 13 Juli 2017
  5. Per D

    Per D Aktiv medlem

    Mina 50 cent är väl att köra evidensbaserat dvs. förstå om det egentligen har någon effekt och klaga sig an baserat på ev. händelse. Jag är ganska övertygad om att man jobbar på så gott man kan i controller-ledet. Som @Larscho nämnde så är det säkert en underlättande fördel om man inte försöker få en färdplan i samband med inträde utan att man lägger en på aro innan start. Jag gjorde dock samma reflektion som du @Dahlbäck kring reducerade resurser för att stötta allmänflyget i väst, med Säve som trist exempel (även om det förefaller ljusna där).
     
  6. Larscho

    Larscho Moderator

    Ut och flyg och be om klarering för att stiga. Blir ni nekade så kan ni skicka in en ASR för att ni hölls nere på lägre höjd i ett enmotor-flygplan. :)
     
    • Gillar Gillar x 1

Dela sidan