Hur kontrollera från marken om luftrum är öppet/stängt?

Diskussion i '010 Luftfartsystemet och säkerhetsstandarder' startad av Merf, 26 Juli 2017.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 2 medlemmar.
  1. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Situation: Skövde. Flygplatsen under relativt låg "hylla" från Karlsborg TMA (1700 fot).

    Ponera att man vill flyga österut. Man får då den lite tråkiga situationen att man inte vet om Karlsborg är öppet eller ej. Vad man då bör göra är att kontakta närliggande ATS och fråga om det är öppet, men eftersom det inte finns något närliggande så är det Sweden Control som gäller. På 1500 fot (liet marginal är trevligt) är det inte så lätt att få kontakt alla dagar. Hur sköta det här på ett smidigt sätt?

    Vissa gör säkert så att de ropar Karlsborg och får de inget svar så går de upp i luftrummet, men det är ju något som explicit pekas ut i publikationer från LFV (bl.a.) som något som inte är OK. Ett annat alternativ är såklart att gå lite väster först, klättra, kontakta Sweden Control, fråga och först därefter börja sin rutt, men det är bökigt.

    Så, kan man kolla från marken på något vis? Man skulle kunna ringa tornet, men känns logiskt att samma bör gälla som för radiokontakt, d.v.s. om ingen svarar kan man inte ta det som att det är stängt. Ringa Örebro tornet? Ringa ACC?
     
  2. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Kolla AIP ENR/AD, sedan AIP SUP, och slutligen NOTAM?

    Där står det när luftrum är upprättat och om det hänger ihop med tornets öppettider.
     
  3. control

    control Välkänd medlem

  4. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Jao, fast näe. Det skulle jag inte säga är tillräckligt, speciellt inte när det gäller ett militärt fällt. Det där är information jag skulle använda för att ge mig ett hum om vad jag kan förvänta mig, men skulle aldrig flyga in i ett luftrum baserat på enbart den informationen, vilket tar mig tillbaka till det ursprungliga problemet med kontakten.

    Ja det var ju ett av alternativen jag listade; Så det är det som gäller alltså? Din länk går bara till IAIP GEN 3.3 generellt så jag är lite osäker på vad du vill få sagt med den? Var det menat som i "du hittar ACC-områdena och kontaktinformation här"? Min fundering är mer gällande huruvida ACC kan ge den informationen och om det skulle vara tillräcklig information för att det skulle vara OK för mig att flyga in i luftrummet i fråga. Om den informationen finns i GEN 3.3 någonstans så tar jag gärna tips på var jag kan läsa det för jag misslyckas med att hitta just det.
     
  5. control

    control Välkänd medlem

    Om du ringer till nått av de två övre numren till Stockholm ACC som finns i 3.3 så kommer du förmodligen till någon som sitter i samma rum som de som pratar i radio på Sweden ctrl, du kan fömodligen inte bara få info utan även klarering dirtekt över telefon om så skulle behövas.
     
    • Gillar Gillar x 1
Laddar...

Dela sidan