Haverikommisionens utredning om Härkebergatillbudet klar

Diskussion i 'Flygsäkerhet' startad av Airborne again, 9 Oktober 2014.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 7 medlemmar.
  1. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Haverikommissionen har publicerat utredningen om kollisionstillbudet mellan ett flygplan och en skärmflyglina i fjol. http://www.havkom.se/virtupload/reports/RL_2014_15.pdf

    De goda nyheterna är dels att vid en kollision skulle linan sannolikt skulle ha brustit innan flygplanet fått sådana skador att det blivit okontrollerbart, dels pågår en diskussion mellan Skärmflygförbundet och KSAB om att markera på TMA-kartorna var skärmflyg brukar pågå. Med tanke på det lämnar inte Haverikommisionen några rekommendationer.
     
  2. control

    control Välkänd medlem

    Förvånad over att ingen tar upp att linan borde ha ljus, synliga banderoller med lämpligt mellanrum eller dylikt.

    Hur kan det vara ok att spänna upp en i praktiken osynlig lina till över 2000fots höjd? Borde inte åtminstone samma regler avseende utmärkning av master gälla för denna verksamhet???
     
  3. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    I detta fall så gick linan till 350 m, dvs 1150 fot MSL (kontrollerat luftrum börjar på 1200 fot), men jag håller med om att det känns orimligt och jag är också förvånad över att Haverikommisionen inte tog upp den aspekten alls -- speciellt som de konstaterar i utredningen att
     
  4. control

    control Välkänd medlem

    Jag minns inte vad skärmflygarna skrev men har för mig att det ibland var till över 1000m.... Om jag flyger på 1000fot och vilket inte alls är en självklarhet, ser en skärm på 2000fot, hur i helsike ska jag förväntas inse på några enstaka sekunder att det kan finnas en lina därunder.....

    Ledsen om jag låter hård men detta borde inte få ske utan något som gör linorna synliga eller i kontrollerat luftrum.
     
  5. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Kan bara instämma i vad Control skriver. Som även andra här skrivit så är linor i princip omöjliga att se från luften.
    Vid FFK:s lågflygutbildning inpräntas detta faktum mycket nogsamt, men där talas bara om staglinor till master. Där är själva masten ett mycket tydligt varningstecken, och med ljus i toppen. Jag har aldrig tidigare funderat över den typ av linor det gäller här. Strax utom den kontrollzon jag mest flyger i (ESNU) finns en mycket hög mast (VNA) som når nästan 2000 fot MSL. Staglinorna sträcker sig mycket långt ut från masten och jag misstänker att dom är avsevärt grövre än en bogserlina. Det är ändå bara i gynnsamma ljusförhållanden man kan se dom (när man vet exakt var man ska titta!).
    Beträffande bogserlinorna borde det vara ett relativt enkelt problem att lösa med nån form av reflexband.
     
  6. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Även om jag håller med om att det är märkligt att man får vinscha så här utan någon som helst utmärkning av linan så kan jag ändå tänka mig att det kan bli besvärligt med reflexband o.dyl. när linan skall vinschas in på en trumma.
     
  7. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Skärmflyget kunde ha samma princip som segelflyget att öppna en sektor eller tillfälliga R-områden under aktivitet.
     
  8. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det diskuteras också i haverikommisionens rapport, men deras slutsats är att det skulle vara ogörligt i G-luft.
     
  9. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Ja jag såg det men det är märkligt då stockholms segelflygklubb fått ett R område runt långtora see level - FL999 det är G luft under 1200 - 4500 ft beroende på sida och tid
     
  10. lindspöjken

    lindspöjken Aktiv medlem

    Summan av kardemumman blir i mina ögon överraskande enkel, och som någon föreslog: Vinschning får endast förekomma på platser som på flygkartorna är märkta med en (blå?) ring! Att förlita sej på radio är verkligen inte lika vattentätt.
     
    • Håller med Håller med x 1
  11. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Restriktionsområde kring Långtora? När dök det upp? (Finns inte på några kartor.)
     
  12. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Fel av mig. I skydemon var det en röd ring runt Långtora med ett notam see level - FL999. Jag tog inte upp hela notamet och drog en snabb slutsats då det var R-markerat. men det var new location indicator established
     
  13. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    När jag satt och kollade på YouTube snubblade jag över detta klipp som visar vad som hände i Härkeberga:



    Känns ju livsfarligt med den här typen av vinschverksamhet som inte är tydligt utmärkt på kartan.
     
    • Gillar Gillar x 1
  14. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Fy! Det där såg läskigt ut.
     
  15. Guru

    Guru Ny medlem

    Usch, riktigt jobbigt att se. Känns inte bra alls!
     
  16. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    De har ju blivit det nu...
     
  17. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Läs gärna de första inläggen i tråden.
     
Laddar...

Dela sidan