Hjälp i flygnavigeringsappdjungeln

Diskussion i '060 Navigation' startad av Guru, 13 Juli 2017.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 27 medlemmar.
  1. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Oj, det vågar jag inte uttala mig om riktigt ännu. Upptäckte den just idag och då mitt destinationsfält var ett gräsfält så var det bara på min "hembas" som det dök upp och där behöver jag ingen hjälp så jag tänkte inte på att snegla på den. Jag märkte det först när jag tryckte "Go fly" med en rutt aktiverad och reagerade på att det såg anorlunda ut (svart-vitt eftersom flygplatsdiagrammen, som jag gissar kommer från AIP, inte är i färg), och sedan igen när jag återvände hem och den var i det läget när jag parkerat och skulle stänga av navigeringen. Jag kollade liksom inte på det när jag faktiskt taxade någon gång, så kan inte svara för hur bra/dåligt det fungerar.
     
  2. Arnaud

    Arnaud Medlem

    Funktionen är splitterny, kom i senaste versionen. SD zoomar in själv ju närmare fältet man kommer. Jag har inte hunnit prova funktionen än.
     
  3. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Är det ingen här som har använt den nya versionen av Pilotshops TMA-karta?
     
  4. Guru

    Guru Ny medlem

    Jag har varit sugen på att testa den, men frågan är om den verkligen är värd pengarna. Tänkter att den har väldigt mycket mindre funktioner (åtminstone på papper) än vad t.ex SkyDemon har.
    Eftersom man måste köpa ett års prenumeration känns det inte jätteaktuellt att prova appen just nu.
     
  5. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det beror (som vanligt) på vad man är ute efter. KSABs app visar deras 1:250000-karta som är en riktig flygkarta som går att navigera efter.

    SkyDemons kartor är odugliga för kartnavigering. Använder man dem så måste man navigera med GPS (eller traditionella radiohjälpmedel). De är ok (men inte mer) för att följa med på kartan under flygningen. Jag har försökt använda utskrivna SD-kartor under två längre flygningar (Uppsala-Hemavan och Uppsala-Friedrichshafen). Det är en erfarenhet som jag helst inte upprepar, för hade jag tappat GPS-en så hade jag inte kunnat navigera med någon som helst precision. Det hade handlat om att peka nosen i ungefär rätt riktning och hoppas på att det skulle gå att koppla den sparsamma kartinformationen till verkligheten.

    Företaget säger själva att deras kartor är de bästa och mest precisa flygkartor som finns. Det är nog sant när det gäller flyginformationen, men mycket långt ifrån när det gäller geografisk information.
     
  6. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Om man har Airnav Pro med abonnemang på luftrumsdata kan man köpa antingen lantmäteriets karta eller TMA-kartan som ett engångsköp och klara sig rätt bra ganska länge. De viktigaste förändringarna får man via abonnemanget på luftrumsdata
     
    • Gillar Gillar x 2
  7. Larscho

    Larscho Moderator

    Flög under veckan som gick en VFR-sväng runt Östersjön och körde med SkyDemon hela vägen. Fungerade hur bra som helst och jag hade allt jag behövde i den. Hade inte med någon papperskarta.
     
    • Gillar Gillar x 4
  8. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Du navigerade med SD också antar jag? I så fall använde du ju inte kartan för navigering utan för uppföljning och då funkar det ju.
     
  9. Guru

    Guru Ny medlem

    Jasså? Det kanske stämmer. Jag försökte kika runt lite på kartorna på iPaden och jag tycker att jag får en ganska bra överblick, speciellt med allt påslaget (vägar osv). Men det är nog svårt att veta om man inte håller i utskrivna kopior av kartan.
    Samtidigt är väl inte poängen med tjänsten att man ska skriva ut kartorna och använda som papperskartor?

    Kikade lite på Svenska VFR-kartan i App Store, men tycker inte att den ser jättebra ut. Lite Lo-Fi på något sätt.
     
  10. Larscho

    Larscho Moderator

    Det är väl en tolkningsfråga om hur man tolkar ordet navigering. Jag är ingen svensklärare. :p
     
  11. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Jag menar att du använder kartan för att veta vart du skall flyga och att du flyger åt rätt håll.
     
  12. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Är bilden från KSABs TMA-kartapp, alltså? Jag har inte använt den själv utan gått på vad som står på deras webbplats: "Samma karta och upplösning som TMA kartan", men det verkar det ju inte stämma i så fall.

    Jag håller med om att den inte är bättre än på bilden så har den ingen större fördel över kartan i SkyDemon.
     
  13. Adam Frisch

    Adam Frisch Aktiv medlem

    ForeFlight har i och med samarbetet med Jeppesen nu både full IFR och VFR för Europa för ca $880/år. Om man bara vill ha norra Europa så är det $367/år. Om man reser mkt i norden både IFR och VFR, så är detta nog den bästa appen. Deras samarbete med Autorouter gör det dessutom möjligt att fila IFR direkt från appen, precis som i USA.

    Jag har använt mig av FF i USA sen det kom, och appen är helt enkelt in en klass för sig. Den har allt man kan begära, inkl. sýntehtic vision.
     
    • Gillar Gillar x 1
  14. Guru

    Guru Ny medlem

    Jag jämförde med bilden som fanns på Svenska VFR-Kartan i App Store på iOS och en snabb screenshot som jag någorlunda försökte matcha i SkyDemon.
    Detaljrikedommen ökar ju väldigt mycket när man zoomar in på SkyDemon, till exempel fler vägar, etc. Dock verkar vissa nav-punkter som t.ex TINKA saknas i SkyDemon. Kanske är någon felinställning.
    Något som är intressant, nu när jag sitter och jämför med årets TMA 15 är att t.ex höga master och vinsch-flygplatser verkar saknas i Svenska VFR-Kartappen.
    Antar att den detaljrikedommen också förbättras när man zoomar in, dock känns det som viktiga detaljer som man gärna ser?

    Svenska VFR-Kartan (Vänster) och SkyDemon (Höger), bild från ungefärligt område, TMA 15, April 2016.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Men finns ju synliga nackdelar med båda (även fast detta inte är helt vetenskapligt)

    ForeFlight verkar ju ganska överlägsen, men känns rent spontant som att den inte kommer vara lika kompatibel i Europa som i staterna, i alla fall om man ska tro deras hemsida. Även fast det är Jeppesens charts så känns det kanske lite väl dyrt för VFR och om det inte blir samma funktionalitet.

    Har försökt leka lite med Garmin Pilot på iPaden, men känns ganska jobbigt att arbeta sig igenom. Inte lika intuitivt som de andra alternativen, men säkert jättebra när man har satt sig in i den. Men en något brantare inlärningskurva!
     
    Senast redigerad: 1 Augusti 2017
    • Gillar Gillar x 1
  15. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Jag hittar TINKA i min SkyDemon. Verkar ju som att du saknar TORVA också. Jag kan reproducera din bild där du saknar dessa genom att klicka bort "Show airways reporting points" (På platta/etc är det under layers (ikonen nere till höger med plan staplade på varandra) -> Waypoints, på dator är det menyvalet "Mapping -> Waypoints").

    Vilken "Chart style" använder du förresten? Tror jag föredrar hur terrängen visas på din karta jämfört med hur det ser ut för mig.
     
  16. Guru

    Guru Ny medlem

    Det stämde, tack! :)

    SkyDemon 3! Tycker den är schysst och tydligt :)
     
  17. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Experimenterade lite. Kör själv Skydemon 2 och det verkar som att man faktiskt får olika information från de olika stilarna, så de verkar inte vara bara utseenden. Jag tycker det ser ut som att i Skydemon 2 så får man höjdinformation via färgkodningen och i Skydemon 3 så får man terränginformation (M.a.o. i Skydemon 2 kan man se höjdskillnader och i Skydemon 3 kan man se var det är skog och var det är åkermark).

    Jag försökte söka mig till om det fanns någon dokumentation kring dessa olika stilar och vad de faktiskt visar, men min snabba sökning gav inga resultat. Iaktagelserna ovan är från att helt enkelt ha tittat på de olika stilarna över ett känt område samt korsrefererat sattelitbilder. Om det är på det sätt jag tycker det verkar vara så har jag plötsligt fått nya verktyg i lådan då jag skulle kunna byta stil baserat på vilken information jag är mest hjälpt av för stunden.
     
  18. Guru

    Guru Ny medlem

    Testade precis. Ser onekligen ut så! Väldigt användbart isåfall!
     
  19. joma

    joma Medlem

    Håller med dig ang Garmin Pilot. Man får knappa mycket, men då hittar man också mycket bra. Är dock inte vän med GP ännu.
    Har också börjat spana på Foreflight. Den appen är riktigt smidig tycker jag än så länge.
    Skickade meddelande till FF och ställde lite frågor, fick snabbt svar.
    De jobbar hårt på att få till funktionaliteten i sin app för Europa, bl.a. tex VFR. De tittar på hur de ska få till ett bra sätt att fila färdplaner direkt från app.
    En stor fördel med FF är ju avtalet med Jeppesen. Köper du Jeppesens kartor via FF så kan du använda dem i alla dina FF-installationer dvs två ipads och en iPhone. Men köper man Jeppesen till GP så kan man bara använda den på en installation. Avtalet via FF är ju t.o.m. bättre än att använda Jeppesen FD direkt. Jag vill i alla fall gärna ha en backup.

    Grundpriset för FF är ungefär som GP, dvs lite dyrare än SD. Sen kan man ju i alla tre köpa till oändligt med kartor...

    Ge FF ett halvår så är de troligen högst konkurrensdugliga.

    Då blir de ännu svårare att bestämma sig för vilken app man ska använda...
     
  20. Guru

    Guru Ny medlem

    Jag har lekt runt lite med Svenska TMA-kartan nu. Appen är helt okej. Men långt från värd vad den kostar.
    Att den inte är vektoriserad är väl ett av de större problemen - de har försökt kombinera 5 olika upplösningar på kartan, vilket resulterar i att om man är mellan två storlekar ser kartan riktigt dålig ut - generellt ser den ganska B ut.
    Men mängden information som presenteras är som sagt beroende på zoomning. Vilket är båda bra och dåligt. Dock försvinner lite väl mycket viktig information när man zoomar ut lite (t.ex master och liknande)

    [​IMG]

    Den verkar endast ha North Up, går inte att rotera kartan och när man lägger ut legs under planeringsstadiet kan man endast se distansen och aldrig någon MT eller liknande. Så det är bara distansangivelser som gäller. Kör tyvärr hellre SkyDemon eller papperskarta. Appen verkar vara det sämsta av båda världarna, tyvärr.
    Det hoppas jag! Men ja, det kommer antagligen inte göra valet lättare.
     
Laddar...

Dela sidan