Håller med dig Allan.. Det jag menade i mitt inlägg var att om man skulle ha någon slags skyltar så skulle de isfåfall just visa 1/3 och 2/3
Allan, när vi pratar om mindre banor utan banmarkeringar så har du rätt att tummregeln inte går att använda eftersom det inte finns några visuella referenser av hur mycket av banan som har förbrukats vid start och landning. På större banor däremot, som har korrekta banmarkeringar, kan man ju tillämpa tredjedelsregeln.
Allan: Jag tog Pa28a som exempel för det råkar vara den mest vanligaste klubbkärran. Den och C172. Du säger att man ska dela upp banan i 3 delar. Ja, men våran bana är 650m och jag placerar skyltarna 200m in från varje ända. Då blir ju banan i 3 delar. Du har den första 200m sen dom andra och sen dom sista 200m. Mittersta delen blir visserligen 50m längre än dom andra.
Hehe... ja då blir det ju liten skillnad... men... har man så pass kort bana, så hjälper väl inga skyltar om man är tungt lastad en varm dag. Skaffa en bulldozer och förläng banan istället. ;-p
Djin: Jovisst men PA-28an är ett bra exempel. Där ville jag påpeka att den inte alls har kort bromssträcka, utan att den behöver MYCKET MER än 200 meter för att stanna. Du har nog inte läst mitt inlägg ordentligt. Det jag skrev var att för landning kan tredjedelar funka, men att de är oanvändbara när det gäller säker start om banan är kortare än ca 1000 m. gramlin: Oberoende om man är tungt eller lätt lastad ger en skylt vid halva banan EXAKT den information man behöver för att veta om man kommer upp i luften eller måste avbryta starten. För att ta Norrtälje och en fullastad PA-28 181 en dag när temperaturen är 28 C och man använder kortfältsstart: Är IAS minst 42 knop vid halva banan kommer man upp säkert. Är den lägre, måste starten avbrytas.
Hur somhelst. Vi kan säkert forsätta disskusionen i evighet. Nu är ialfall skyltarna klara. Ni kan skåda dom på mitt galleri.
Kanonfina. När sätter ni upp dem? Tänkte ta mig en tur till fältet ganska snart, har ju stuga i Björnösund.
Ja Djin, det där blev ju bra. Btw, Har inte detta med avståndsskyltar diskuterats inom ramen för H50P, just för att kunna bedömma avdragspunkt bättre? / Staffan
Ah... så en stor skylt vid halva banan "Point of no return" med stor dödskalle kanske skulle vara det som behövs? :9