Hur ser framtiden ut för NDB-inflygningar?

Diskussion i 'Instrumentflygning' startad av wernvik, 8 Augusti 2017.

Taggar:
Bevakare:
Den här tråden bevakas av 11 medlemmar.
  1. wernvik

    wernvik Medlem

    En liten fråga till er som flyger IR. Är det vanligt med rena NDB approacher i Sverige och Europa? Jag tänker utan ILS eller LOC.

    När jag ändå är i farten, är det någon som vet hur det går med GPS procedurer i Sverige? Visst körde Säve med det och har för mig att Lidköping testar det?
     
  2. Dahlbäck

    Dahlbäck Aktiv medlem

    Jag flyger inte IR (än, men jag överväger starkt att utbilda mig). Har bara börjat "fulstudera" ämnet. Är det en "gps-inflygning" om det står RNAV approach? Isf tror jag att ESGJ har det.

    Har inte ESSL rena NDB-app?
     
  3. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    J-köping flög jag till i fjol med en ir utrustad pilot och då gjorde vi en ndb appr för landning söderut.
     
  4. wernvik

    wernvik Medlem

    Tror att ESGJ bara har SID\STAR som R-NAV.
     
  5. Dahlbäck

    Dahlbäck Aktiv medlem

    Japp. Det var SID/STAR som var RNAV i Jkpg. Men jag tycker att det ser ut som att Saab har rena NDB-inflygningar.
     
  6. Larscho

    Larscho Moderator

    "Rena" NDB-inflygningar är inte så ovanligt, finns på nästan alla instrumentflygplatser. Däremot är det ovanligt med flygplatser som bara har NDB-inflygning. Det brukar oftast finnas som en backup till ILSen. Fråga en kommersiell pilot om när hen senast gjorde en full procedur NDB så får du ett roligt svar som du kan minnas när du sitter och harvar i racetrack och nålarna står åt alla håll. ;)
     
    • Gillar Gillar x 1
  7. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det är vanligt att mindre flygplatser bara har ILS i en riktning och att den andra riktningen har NDB- (eller möjligen VOR-)inflygning. Instrumentflygplatser helt utan ILS är inte vanligt i Sverige nuförtiden. Finns det någon?
     
  8. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Publicerade GPS- (eller RNP-) procedurer i Sverige finns i dag på

    ESGG Landvetter
    ESMQ Kalmar
    ESNQ Kiruna
    ESNS Skellefteå
    ESNZ Östersund
    ESSV Visby
    ESTA Ängelholm
    ESUD Storuman

    Dessutom på Arlanda, men de kräver speciellt godkännande av operatör och flygplan för användning ("RNP AR APCH").
     
  9. Adam Frisch

    Adam Frisch Aktiv medlem

    Som nån sa nån gång: om du verkligen måste göra en NDB approach i ruskigt väder ner till minima, så har du mkt bättre precision i att bara följa en gps karta på mobilen eller en flygapp på iPaden.. Sant. Här i USA är dom alla borta nu och tack gode gud för det. I Europa är man lite efter på RNAV än så länge, men det lär inte dröja länge nu.
     
  10. Stefan Blom

    Stefan Blom Ny medlem

    Sen är ju manga missed app baserade på NDB
     
  11. control

    control Välkänd medlem

    När jag tänker efter så är jag osäker på om jag någonsin gjort en NDB inflygning annat än i tränings/PC syfte....
     
    • Gillar Gillar x 1
  12. pasj66

    pasj66 Medlem

    Hm en snabb titt i AIP ger att minima för NDB inflygningar ligger rätt nära VFR minima typ 800 ft. Säger något om precisionen.. :)
     
  13. wernvik

    wernvik Medlem

    Testade lite holding och NDB approach idag med lärare. Helt lätt var det ju inte!
     

    Bifogade filer:

  14. joma

    joma Medlem

    Har inte ens gjort NDB på min CBIR utbildning. Körde nåt pass i simulatorn...
     
  15. wernvik

    wernvik Medlem

    Inte ens under uppflyttningen?
     
  16. Larscho

    Larscho Moderator

    Oj, det låter konstigt. Även om det inte används så mycket i det verkliga flygandet senare så är det fortfarande en viktig del av träningen.
    Sen är det faktiskt jäkligt bra träning oavsett vad man ska flyga. Det höjer flygskickligheten att kunna göra en riktigt bra NDB-inflygning och är till hjälp för de flesta andra inflygningar man gör.
     
  17. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det har jag! (Straight-in NDB/DME) Fast det var mest av trafikavvecklingsskäl -- en visuell inflygning hade fungerat.
     
  18. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Absoluta minima för NDB-inflygning är 350 ft och för NDB/DME 300 ft. 800 ft känns rätt högt även för NDB så det är nog en ovanligt besvärlig hinderfrihetssituation i så fall.
     
  19. Pratar

    Pratar Ny medlem

    Det kommer att hända mycket inom instrumentinflygningsrutinerna de närmsta åren. NDB är på väg bort, guskelov, det är ett 30-talssystem som borde försvunnit för länge sen. Även ILS är ett analogt 60-talssystem som är mycket dyrt att både installera och driva; två separata väderkänsliga antennanläggningar där det räcker med att parkera en cykel på fel ställe för att störa ut alltihop. Men det fungerar trots allt väldigt bra. På lite sikt kommer det att ersättas med GLS, som är en RNP-inflygning med markstöd. (RNP, RNAV och GPS är inte identiska uttryck, men används ofta på det viset. Officiellt kommer det att heta RNP i fortsättningen, utom för GLS)

    Det har funnits ett krav på Transportstyrelsen att alla svenska instrumentflygplatser ska ha RNP-inflygningar senast 2013. Det gick inte så bra, förstås. Först ut var Säve och Storuman som både hade LPV-minima. Säve är borta nu, men är ju på väg tillbaka, och eftersom mycket av blåljus-flyget som trafikerar Säve redan installerat LPV-utrustning kommer det säkert tillbaka. LPV är ju redan mycket större än ILS i USA räknat i antalet installationer, och även i Frankrike och Tyskland är det mycket stort. I Frankrike har man redan beslutat om avveckling av nästan en tredjedel av befintliga ILS-er och ersätta med lika bra och mycket billigare LPV-inflygningar. Sverige släpar som ni vet långt efter (Transportstyrelsen), men ytterligare 20 flygplatser väntar sen flera år på att få LPV publicerade. Den enklaste och billigaste RNP-inflygningen, LNAV only, kommer också snart på de flesta ställen, men minimat är föga bättre än NDB, inget att satsa på. För att göra LNAV/VNAV krävs i stort sett en P-Rnav-FMS som kostar ganska många skjortor, och ger trots det ett ganska högt minima. Grejen är att alla trafikflygplan redan har det, och att det inte krävs så mycket mer. LNAV/VNAV går också att göra med många LPV-utrustningar som tur är.

    En gissning är att NDB är helt borta redan om 5 år och ILS om 10 till 15. Då blir allting digitalt. Nu gäller det bara för flygskolorna att hänga med, och för Transportstyrelsen att uppdatera kraven på IFR-utbildning. Det går låååångsamt.
     
    • Gillar Gillar x 2
  20. Larscho

    Larscho Moderator

    Äsch, den kommer vara den allra vanligaste inflygningen i Sverige om 15 år när vi har etablerat en sådan på varenda litet flygfält i landet.
    Tänk vilka fantastiska möjligheter vi skulle kunna få om vi kan möjliggöra det. Det är trots allt ganska få dagar varje år som molnbasen är under 400 ft.
     
    • Gillar Gillar x 1
Laddar...

Dela sidan