Flygplansfinansiering i flygklubbar

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Airborne again, 5 Mars 2017.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 9 medlemmar.
  1. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Jag skulle vilja höra om vilka metoder för flygplansfinansiering som ni och era klubbar har valt och vad det kostar.

    Min klubb har lån genom ett kreditinstitut till en ränta av c:a 7,75%. I dagens ränteläge känns det nästan som ocker. Enligt Compricer.se kan en privatperson kan ta ett blankolån på 350.000:- (det högsta belopp webbplatsen hanterar) till betydligt lägre ränta.

    (Jag var inte inblandad när lånet togs så jag vet inte hur diskussionerna gick då.)
     
  2. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Tyvärr är nog detta ingen ovanlig ränta i dessa sammanhang. Det är knappast relevant att jämföra med privatpersonlån. Vi erbjöds för ca 5 år sen ett "förmånligt" lån hos Siemens Financial för att finansiera ett flygplansköp. Det förutsatte inteckning i planet och en ränta på referensräntan + 6%. De vanliga bankerna är ganska ointresserade av att finansiera flygplansköp. Siemens verkar vara rätt ensamma om att låna ut till flygklubbar. Storbankerna kräver ofta personlig borgen av styrelsen etc.

    Man ska också komma ihåg att t o m stora flygbolag får finansiera sig dyrt. När SAS emitterade preferensaktier för bara ett par år sen så fick man erbjuda 10% utdelning som ju är att jämföra med en låneränta.
     
  3. control

    control Välkänd medlem

    Precis, och anledningen till att många klubbar kör med medlemslån för att finansiera investeringar.
     
    • Gillar Gillar x 1
  4. Conny Karlsson

    Conny Karlsson Ny medlem

    Hur tänker banker, generellt när det gäller amortering? Givetvis beror det på objektets ålder, men det kanske finns en tumregel?
     
  5. Adam Frisch

    Adam Frisch Aktiv medlem

    Det dom inte känner till, vill dom inte finansiera.

    Här i USA får man betala mellan 5-7% när man finansierar. Finns kanske 5-10 låneinstitut som specialiserar sig på utlåning för flygplan. Men när jag kollade för nåt år sedan, så är det även där så att många är specialiserade och inte gillar saker dom inte känner till. Dom flesta har en klausul att dom inte vill finansiera plan äldre än 20 år, men inte alla. Många vill också bara finansiera turbinkärror, och andra vill inte ha med turbiner att göra alls etc. Jag kollade på att finansiera en nyare Turbo Commander med hög gångtid på motorerna och av all jag frågade, så var det i slutändan bara en som var villig för att den var äldre än 20 år gammal och dom var obekväma med äldre turbinkärror. I slutändan blev det inget köp då, men kanske senare i år.

    Ett bolag i Europa som är hyfsat stort är Close Brothers i England. Vet inte om dom finansierar utanför landet, men du skulle ju alltid kunna kolla.
     
  6. joma

    joma Medlem

    Lånar tråden lite...

    Hur finansierar man ett privat flygplansköp?
    Lär väl knappast vara någon bank som lånar ut någon större summa för att köpa ett flygplan.
    Och spara ihop till ett är ju inte direkt aktuellt...
     
  7. control

    control Välkänd medlem

    I dessa tider, efter långvarig kraftig priststegring på fastigheter så är det många som kan belåna kåken mer för att finansiera annat.
     
  8. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Så, privatlån med vad för säkerhet man kan skrapa fram FÖRUTOM ett flygplan?
     
  9. Adam Frisch

    Adam Frisch Aktiv medlem

    Ja, flygplanet nog ingen adekvat säkerhet. Inte för att den saknar värde, men för att banken inte har en aning om flyg och hur värderingar och avskrivningar fungerar där. Kanske kan det finnas en enda utplåningsexpert på flyg i hela landet på nån av dom större bankerna, men då är dom garanterat vinklade åt business jets för stora företag och inte att finansiera en PA-28. Men jag kanske har fel. Å andra sidan, som Control nämner, så sitter ju många inne med stora värden på sina fastigheter.

    Måste säga att jag alltid är lite förundrad över diskrepansen mellan spenderande och värden i Sverige. Nu när jag var hemma i Stockholm i sommar gick jag förbi en mäklarbutik nära morsan. En 4:a, mkt fin förvisso, på Östermalm, ville dom ha 12milj kr för, (jag köpte hela mitt hus i Hollywood Hills, med utsikt för betydligt mindre). 12 millar! Dvs, Stockholm har idag priser som motsvarar priserna i manga av världens mest dyra städer. Jag lägger ingen värdering i det, men samtidigt är det klart att många svenskar i större städer har tjänat mkt pengar på sina lägenheter och att det uppenbarligen finns en marknad för folk som kan spendera 12 millar på en lägenhet.... Nu äntligen till min punkt: ändå så ser man väldigt lite privatägande av flygplan där, speciellt större och lite dyrare kärror. Jag undrar bara - vad gör svensken med alla dom pengar han tjänat på sitt boende? Hur kan normala knegare få 4-5 miljoner i lån till en lya utan att blinka, nya Volvo V90's etc, sommarhus, segelbåtar, men sen inte ha råd att köpa ett litet flygplan för ett par hundra tusen? Jag får det inte att gå ihop.
     
    • Gillar Gillar x 1
  10. control

    control Välkänd medlem

    Svaret på dina frågor Adam, är skattesystemet i kombination med låga räntor. (Ränteavdrag) Nya dyra bilar är också oftast tjänstebilar, så inget individen köper eller belånar direkt utan indirekt via arbetsgivaren och även där då i förlängningen pga. en skatteeffekt.

    (Vårt sjuka skattesystem, gör att en mängd förmåner blir bättre än att få ut lön)
     
  11. stellann

    stellann Aktiv medlem

  12. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Vad jag vet har Siemens slutat med flygplansfinansiering. MUFK hade lån där förut, men Siemens sålde lånen till GCC Capital. GCC Capital skriver däremot på sin webbplats: "Hos oss kan du hitta fördelaktig finansiering av mindre flygplan och helikoptrar till såväl flygföretag som flygklubbar. LEASING eller LÅN är de vanligaste alternativen. "
     
  13. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Var inte allt för länge sedan inne hos Swedbank för ett annat ärende och passade på att fråga just om lån för allmänflygplan. Det lokala kontoret hade ingen koll och det blev en hel del ringande för att få fram ett svar till mig, men det blev mycket riktigt blankt nej med just motiveringen att de inte höll sig med kompetens för att hantera små allmänflygplan som säkerheter.

    För det första är det få "normala knegare" som får lån i den storleksordningen (4-5 miljoner) bara sådär. När det väl ges lån till t.ex. bostäder så är det ju just eftersom att bostaden i sig fungerar som en säkerhet. Samma sak gäller billån, bilen fungerar som säkerhet (även om den värdeminskningen såklart är en helt annan på en bil jämfört med en bostad; Bilen värdeminskar ganska brant medans bostaden till och med kan öka) och detta gäller säkert också lån för segelbåtar.

    Ett annat alternativ vid bostäder är om man t.ex. bygger nytt hus, då kan värdet på det färdiga huset beräknas till mer än kostnaden för bygget, vilket då get utrymme säkerhetsmässigt till ett större lån än som annars skulle vara möjligt med tillgänglig kontantinsats.

    Summa summarum, lån beviljas baserat på säkerheter. Allt styrs av säkerheter. Utan säkerheter inget lån. Det finns lån där man talar om att de är "utan säkerhet", men det stämmer inte riktigt, då säkerheten i dessa fall är du som person (din anställning/inkomst och ekonomiska situation i stort).
     
  14. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Jag läste just i dag i tidningen att bankerna normalt beviljar lån till bostad upp till 5 gånger hushållets årsinkomst före skatt. För ett lån på 4,5 miljoner betyder det c:a 75.000/månaden. Enligt SCB så var medellönen i fjol för personer i åldern 35-45 år 37.400:- för män och 32.400:- för kvinnor. 37.400+32.400 = 69.800:- så väldigt många barnfamiljer med heltidsarbetande föräldrar skulle faktiskt få ett sådant lån.
     
  15. Adam Frisch

    Adam Frisch Aktiv medlem

    Låter som en företagside: nån med god ekonomi eller goda säkerheter borde gå in på banken och förhandla till sig kredit med bra ränta, sen låna ut samma pengar till flygplansköp mot högre ränta i specialiserat finansbolag. Skulle nog vara bra bizniz.

    Om jag själv skulle göra det (vilket jag inte kan eller vill), så skulle jag dock satsa på endast turbin. Kolvmotor är för riskabelt och värdena är för otydliga.
     
    • Gillar Gillar x 1
  16. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Då är man ju två, och ja som nämnt så är ju just bostadslån görbara då bostaden också fungerar som säkerhet.
     
  17. joma

    joma Medlem

    Spännande. Summa summarum är att det egentligen är omöjligt att köpa sig ett eget hyfsat plan (nyare än 70-80-tal) om man inte har ett högt värderat hus utan lån...(förutsatt att man inte har sparat på sig :) )
    Utomlands verkar det vara vanligare med privatägda flygplan eller får jag bara för mig det? Lönerna är väl kanske något högre i vissa segment samt lägre skatt...

    Skulle man köpa ett plan för säg 2 miljoner så skulle man behöva gå ihop "några stycken". Och går man ihop vill man ju egentligen inte vara fler än 2-3 stycken för att man ska ha den tillgänglighet och möjligheten att hålla kärran fräsch som man kanske önskar. Någon som har uppfattning om hur vanligt det är med samägda (inte klubbägda) flygplan?
     
  18. johans

    johans Ny medlem

    I vår klubb har vi lånat hos den "lokala" banken. Med en inteckning i planet så har vi en ränta under 5%.
     
    • Gillar Gillar x 1
Laddar...

Dela sidan