Vilken instans vänder jag mig till för förkortad färdplan/trafikinformation?

Diskussion i '033 Färdplanering' startad av Flygandetunnan, 15 Augusti 2017.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. Flygandetunnan

    Flygandetunnan Ny medlem

    Jag ska göra en flygning i okontrollerad luft, men tänkte under flygningen lämna en förkortad färdplan. Främst för att få trafikinfo.

    Då jag knappt gjort detta tidigare blir jag lite osäker på om jag:
    - Ropar upp Sweden Control?
    eller
    - Ropar på underordnad trafikledning? (Landvetter i detta fall)

    Sedan antar jag att jag som vanligt anger: Beteckning, typ, antal personer ombord samt position och flygväg/destination? Behöver jag nämna för flygledningen (landvetter) att jag ej avser flyga in i deras TMA?

    Eller kan jag skippa fökortad färdplan och bara be om trafikinformation i området?

    Alla tips om detta tas tacksamt emot av en nybörjar-pilot :)
     
  2. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Jag undrar om man behöver lämna förkortad färdplan enligt bestämmelserna om man endast ska ha trafikinformation i okontrollerat luft. I praktiken beror det lite på var man flyger. I Skåne nöjer sig Sweden Control med anropssignal, position, höjd, avsikt och att man vill ha trafikinformation. I Tyskland vill de också ha flygplanstyp, t ex C172, och de frågar alltid efter dessa uppgifter även om man har skickat in riktigt ATC färdplan.

    Om det är någon information du glömmer benämna så kommer de säkert fråga efter den.
     
    Senast redigerad: 15 Augusti 2017
  3. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Flyger du under något TMA skulle jag ropa upp det, annars Sweden Control. Ganska vanligt att om man pratar med Sweden control och flyger in mot ett TMA, fast på låg höjd, så blir man ändå ombedd av Sweden Control att byta till trafikledningen för det TMAt för vidare trafikinformation.

    Där jag flyger ifrån hamnar jag oftast väldigt fort i G-luft utan något överliggande TMA så jag brukar ropa upp Sweden Control om jag flyger någonstans och inte har lämnat in någon färdplan innan.

    Brukar gå något såhär (Använder SE-ABC som exempel):
    Jag: "Sweden Control, SE-ABC".
    Sweden: "SE-ABC, fortsätt."
    Jag: "SE-ABC, C172, [position] [höjd], destination [destination], begär trafikinformation".

    Ibland återkommer de med en transponderkod, ibland inte (beror nog på hur mycket de har på skärmarna för tillfället, och/eller om de tror att min rutt kommer ta mig genom luftrum där det behövs).

    Det bör väl inte bli någon förkortad färdplan om du inte ber om klarering för att flyga i något luftrum som kräver klarering? Skall man igenom ett TMA är det alltid idé att inkludera personer ombord, annars kommer de fråga om det (vilket i och för sig inte är ett problem).

    Har du ingen direkt destination kan du beskriva ungefär vad du tänker göra. T.ex.: "SE-ABC, C172, [position] [höjd], avser manövrera vid [position] mellan [höjd] och [höjd], begär trafikinformation".
     
    • Gillar Gillar x 1
  4. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

  5. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Du skall (i Sverige) ropa upp trafikledningen för den kontrollerade luft som ligger närmast ovanför dig. Dvs flyger du under Göteborg TMA så är det Göteborg kontroll du skall anropa, flyger du inte under något TMA så är det Sweden kontroll. (Undantag om du flyger i TIZ/TIA, för då är det AFIS-enheten för flygplatsen du skall ropa på.)
     
  6. TWR

    TWR Ny medlem

    Precis som Airborne again skriver så ansvar ATS för trafikinformation i G-luft under eget ansvarsområde.

    Du behöver inte lämna in en förkortad färdplan om du enbart flyger i G-luft och vill ha trafikinformation. Förkortad färdplan används för att begära klarering (dvs i kontrollerad luft) för en del av flygningen, exempelvis för att korsa ett TMA eller för att lämna en CTR efter start. Sen är det ju i praktiken ingen större skillnad på en förkortad färdplan eller bara en begäran om trafikinformation. Du kan mycket väl få frågan om t ex personer ombord oavsett för ATS av rutin tar in denna uppgift.

    Har du en förkortat färdplan så har du uppföljning ur alarmeringssynpunkt för den del av flygningen som görs i kontrollerad luft.
     
  7. Flygandetunnan

    Flygandetunnan Ny medlem

    Tack för svar :)
     
Laddar...

Dela sidan