Klarering i TMA och i CTR samtidigt?

Diskussion i '090 Flygradiotelefoni' startad av Mimoid, 13 Augusti 2014.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 9 medlemmar.
  1. Mimoid

    Mimoid Ny medlem

    Jag håller på med min UL-utbildning och har några funderingar kring klarering (sorry om det är en korkad fråga). I vissa lägen ligger gränsen till CTR väldigt nära gränsen till TMA (horisontellt alltså). T ex Jönköping TMA a som börjar på 2200 fot, och som direkt ansluter till Jönköping CTR upp till 2200 fot (dvs TMA's botten). Om man kommer västerifrån på 2500 fot och har för avsikt att landa på Jönköping, så behöver man ju först få klarering för inpassage till Jönköping TMA, och strax därefter klarering till inpassering till CTR, t ex BOTTNARYD för landning. Min fråga är, hur ska man hinna göra detta på de tre minuterna man har till sitt förfogande? Får man klarering till CTR samtidigt som man begär klarering till TMA? Man kan givetvis sjunka till under 2200 innan TMA gränsen, men om man inte vill (eller kan)?
     
  2. control

    control Välkänd medlem

    Om TMA gränsen ligger så nära CTR så är åtminstone det normala att gå ner till 2200 innan TMA gränsen och därmed passera under TMA. Det finns absolut inget förbud mot det men torn/kontroller föväntar sig att VFR-trafik kommer in i CTR från sidan, helst via inpasseringspunkt, inte ovanifrån.

    I teorin blir det annars så som du skriver, du får ca 5 min innan TMA inträde, begära klarering genom TMA och sedan be att få skifta från TMA till tornfrekvensen för att få klarering i CTR, kanske innan du ens kommit in i TMA....lol
     
  3. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Men i ett sådant fall som Jönköping, och de flesta andra ensamma flygplatserna med enskilda TMA så har ju Tornet samma frekvens som TMAt. Så i J-köpings fall så spelar det ingen roll om du kommer ovanifrån. Du pratar med samma kontrollant hela tiden och slipper skifta frekvens.
     
    • Gillar Gillar x 2
    • Håller med Håller med x 1
  4. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Dessutom borde du rätt säkert få klarering för direktinflygning när det är så tight som ett par tre minuter om situationen så medger.

    Men annars håller jag med controll.. Gå under vore det mest naturliga.
     
  5. Simon

    Simon Aktiv medlem

    Händer mig i t ex Arvidsjaur ibland. Där är CTR och TMA-frekvens densamma. "Ofta säger de klart TMA till (ex) Raven x fot eller lägre, anmäl Raven. Sen väl vid inpasseringspunkten får man klarering för inflygning.
     
  6. Mimoid

    Mimoid Ny medlem

    Gjorde faktiskt en flygning till Jönköping förra veckan (DK-nav), och det var mycket riktigt så som jag trodde. Jag rapporterade min position och avsikt fem minuter innan inträde till TMA, fick klarering i TMA, fick rapportera vid inpasseringspunkten till CTR (en minut senare) och fick då klarering för inflygning. Nu var det ju samma frekvens och samma vänliga dam i ATC, annars hade det kanske kanske varit lite stressigt att byta frekvens, anropa och komma ihåg nomenklaturen... Nåja, det är nog bara min totala avsaknad av rutin som talar. Tack för era svar!

    //Thomas
     
  7. Mikael

    Mikael Medlem


    Hur är det när TMA är klart större än CTR, t.ex Östgöta/Norrköping?
    Är det då normalt gå på högre höjd i TMA och sedan sjunka in i CTR?
    Jag tänker att man kanske vill ligga i den lugnare luften högre upp så länge som möjligt.
    Används inpasseringspunkterna i ett sådant läge?

    Och omvänt, när man startar, då är det väl rätt normalt att gå rakt upp i TMA utan att gå via inpasseringspunkter?
     
  8. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Jag har flygit till Skavsta och Norrköping under skolningen och bägge gånger på rätt hög höjd 4500 fot tror jag. Bägge gångerna fick jag "order" om att sjunka till inpasseringspunkten innan jag nådde dit så att säga. Så nog vill de att man tar sig in vi dessa i första hand.
    Dessutom måste man ju ner ändå och om det sker vid inpasspunkten eller till ett väntläge/trafikvarvet är inte så stor skillnad.
     
  9. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Sen kan man ju få klart direktinflygning (vad heter det på engelska Straight in approach kanske?) och då behöver man ju inte bry sig.
    JAg fick det av Örebro en gång då det hade parkerat ett par tunga CBn mellan mig och inpasspunkten.:)
     
  10. control

    control Välkänd medlem

    Det finns tillfällen där det definitivt är motiverat att ligga högre än CTR vid inpasseringspunkten, Gotland är ett bra exempel, känns som en helt onödig risk att gå ner till 1100fot när man fortfarande är rätt långt från land.
     
    • Håller med Håller med x 1
  11. Mikael

    Mikael Medlem

    Jo tänkte oxå på Gotland. Jag har skickats ner under TMA där och varit för mjäkig för att begära annat.
    För UL ska man ju ha glidavstånd till land...
     
  12. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det är bara i undantagsfall jag har varit med om att få stiga direkt upp i TMA eller sjunka från TMA in i trafikvarvet vid VFR-flygning. Nästan alltid måste man gå via in/utpasseringspunkterna under TMA.

    I flera fall när jag filat VFR med höjd i TMA har jag fått klarering till utpasseringspunkten i kontrollzonshöjd och uppmaning från tornet att kontakta terminalkontrollen för högre höjd när jag lämnat kontrollzonen.
     
  13. Dahlbäck

    Dahlbäck Aktiv medlem

    Väcker liv i en gammal tråd. Jag har upplevt att just Jkpg gärna klarerar en för högre höjd direkt efter start och ibland låter en lämna CTR utan högre precision än "norrut".

    Jag har märkt detsamma på andra flygplatser med "tornägda" TMA, t.ex. Sundsvall och Visby. Speciellt om man har lämnat färdplan och de vet att man vill upp till högre cruisehöjd asap

    Rätt stor skillnad mot t.ex. ÖKC.

    Jag kan tänka mig att det ibland är slentrian, att tornet tänker sig att man ändå vill såsa runt på kontrollzonshöjd...
     
  14. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Skillnaden beror väl mest på att om det finns en separat inflygningskontroll så måste tornet samordna med den om du skall få stiga direkt efter start.

    Med det är inte alla torn med "eget" TMA som låter dig stiga direkt. Västerås gör det normalt inte.
     
  15. TWR

    TWR Ny medlem

    Om man nu vill stiga upp till marschhöjd direkt och inte gå ut under TMA så är det ju bara att begära det. Samma som om man vill lämna CTR på annat sätt än via utpasseringspunkt. Det värsta som kan hända är att man får ett nej... Och får man ett nej så är det ju av en anledning.

    Det är ganska naturligt att det fungerar lite olika på olika ställen. På flygplatser med mindre trafik så kanske in/utpasseringspunkter inte fyller någon större funktion eftersom det sällan är något i vägen. På flygplatser med mycket skolning (ex ESOW) så vill man gärna hantera trafiken så likriktat som möjligt för att förenkla både för ATS och piloter och använder då kanske i högre grad in/utpasseringspunkter på lågan oavsett om det förekommer annan trafik eller inte.
     
    • Gillar Gillar x 1
  16. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    Det fungerar på ungefär samma sätt i Östersund där TMA och CTR sköts av samma flygledare på samma frekvens. In- och utpasseringspunkterna används nästan aldrig, möjligtvis för icke-lokala piloter som kanske inte känner till alla lokala byar och platser etc. I praktiken är det ingen skillnad överhuvudtaget på TMA och CTR så det är inget man behöver tänka på som VFR-pilot. Det enda är väl att man inte kan få speciell VFR i TMA't, det gäller väl endast CTR har jag för mig...
     
Laddar...

Dela sidan