"Trafik i området frågas?" Nej, tack?

Diskussion i '090 Flygradiotelefoni' startad av Per D, 18 Augusti 2017.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 15 medlemmar.
  1. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    int k = observera(frekvens);
    if (k >= 3) {
    raportera_position();
    } else {
    raportera_position();
    fråga_efter_trafik();
    }
     
    • Gillar Gillar x 3
  2. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Nja, det var inte riktigt så jag menade med att lyssna av. Att komma in på klubbfrekvensen, eller att byta till vilken frekvens som helst, så ska du ju alltid lyssna av innan du börjar sända. Det är det jag menar med att lyssna av. Du kanske då hör att andra är aktiva och då behöver du inte frågan utan kan istället direkt säga dina avsikter. Du hör ingenting när du har lyssnat av en stund på frekvensen, då anser jag att det är läge att fråga för att kanske väcka någon som tror han/hon är själv där. Hoppas du förstår hur jag tänker?
     
    Senast redigerad av en moderator: 23 Augusti 2017
    • Gillar Gillar x 1
  3. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Japp, då är jag med på tankegången. Tackar för förtydlingen!
     
  4. CaptPete

    CaptPete Ny medlem

    Märklig frågeställning. När jag närmar mig ett okänt fält med okänd trafik informerar jag: cherokee kommer in från norr behövs inget callsign, ingen minns det, positionen är viktigare, och frågar därefter efter trafik och bana i användning (om det inte är uppenbart). Senast vid landning på Stegeborg. När jag skulle starta igen fick jag samma fråga av ett anländande fpl och servade honom med info vilket han tackade för. Tycker man detta tyder på att en gröngöling är på väg in i varvet är man nog själv 22 år med kort skinnjacka och jättestora RayBan. Alternativt livrädd för att prata i radion.
     
    • Gillar Gillar x 1
  5. Ramin Shariati

    Ramin Shariati Ny medlem

    Det är alltid good praxis att en pilot ge information om sig själv och begära information om vad som pågår runt omkring en speciellt när man startar och landar från ett fält. Bättre med mer information än halvdant information. Har landat på flygfält där ingen hade för vana att tala i Radio, det är extrem farligt.
     
  6. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Poängen som motståndare till frasen lyfter är just att den är redundant och i en situation med mycket "trafik i området" leder till samtidiga svarsändningar med följden att ingen av sändningarna går fram. Man behöver inte explicit fråga om trafik i området eftersom det är implicit att trafik som är i potentiell konflikt skall svara.

    Återigen, det är vad jag kan se ingen i den här tråden som förespråkar att det inte skall pratas i radion (Även om man alltid bör förutsätta att det kan vara någon i närheten som inte pratar i radio, då det ju inte är ett krav på att ens ha någon sådan i G-luft).
     
    • Gillar Gillar x 1
  7. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Håller med dig helt och hållet Merf. Faran av just detta med samtidig sändning illustreras för övrigt av den största flygkatastrofen i civilflygets historia när en Boeing 747 från KLM startade samtidigt som en annan Boeing 747 från Pan AM fortfarande var kvar på banan på Teneriffa. Tornet och Pan Am sände samtidigt med följd att KLM inte uppfattade instruktionen från Tornet och Pan Am:s meddelande att dom fortfarande var kvar på banan (bara skrap i lurarna). KLM-kaptenen har fått bära hela skulden för katastrofen men en av länkarna i kedjan var just denna dubbelsändning. Detta gäller även på dom minsta flygplatserna. (Följ för övrigt gärna den lysande programserien "Haverikommissionen" i National Geographics TV-kanal).
     
    Senast redigerad: 31 Augusti 2017
    • Gillar Gillar x 1
  8. FGUbeagle

    FGUbeagle Ny medlem

    Det finns ju grader mellan "diarre' o förstoppning". Pratandet bör ju anpassas till situationen. Dock heller mer än för litet !
    Angående Stellans inlägg måste jag säga, att den pilot/tornradio som hör "Kalle Anka"-prat eller tjut i radion när han förväntar sig ett svar, är en idiot om han inte frågar om. (Hur det var med det på Teneriffa låter jag vara osagt)
    Det märkliga, bland alla insändare här, är att ingen tar upp radiotrafiken i samband med start från okontrollerat fält. Det är ju en självklarhet att man både först redogör för sin avsikt att ställa upp för start och sedan, om man inte får någon respons frågar om flygplan på final. Piloter på lång final kanske tror att hans meddelande om final uppfattades av alla. Har du strax innan slagit över till klubbfrekvens, efter att t ex lyssnat på AFIS är det inte troligt att du hört den infon. Många stressar det momentet och ger sig inte tid att kolla trafiken ordentligt innan man ställer upp!
    Jag flög mkt på Barkarby, som i klubbsammanhang väl kunde betraktas som väldigt aktiv jämfört med många andra ute i landet. Ofta låg det 5 plan i varvet (maxantal) Hörde aldrig någon som framförde åsikten att info från inkommande eller startande fpl skulle vara störande.
    Jag tycker däremot att man kan ställa frågan "Trafik frågas" / "Fpl i varvet?" i st för att fråga om "Trafik i området". Detta uppfattas då i förhållande till det du strax innan informerat om, dvs att du tänker komma in i zonen, varvet, att du ansluter hr/vr bas, final eller vad det nu är. De som då är i samma beskrivna läge, ges då möjligheten att svara och inte alla som befinner sig inom zonen.
    OCH självfallet SKA regnr eller förkortat regnr alltid uppges vid all sändning. Vem fick lära sig ngt annat på VHF-kursen???? Det slarvas en hel del med på klubbfrekvenserna, när det babblas fram o tillbaka i oändlighet.
     
    • Gillar Gillar x 1
  9. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Jag håller med om att pratandet bör anpassas till situationen, och det kanske kan finnas större skäl till att direkt fråga om trafiken vid okontrollerade fält. Men jag kan fortfarande inte förstå detta som du skriver

    ” Det är ju en självklarhet att man både först redogör för sin avsikt att ställa upp för start och sedan, om man inte får någon respons frågar om flygplan på final.”

    Jag tycker nog att självklarheten är att den som ligger på final meddelar detta om/när nån säger att man har för avsikt att ställa upp för start? Detta alldeles oavsett vad man tidigare sänt. Man ska väl i en sån situation inte vänta på att bli direkt tillfrågad!? Ingen här på forumet har väl heller hävdat att som du skriver …”info från inkommande eller startande fpl skulle vara störande”. ? Det är ju inte informationen utan frågan som är som Merf skriver redundant.

    Men givetvis är situationen olika på olika flygplatser och ingen av oss torde väl fråga efter trafik i området om vi startar från Chicago O´Hare eller Heathrow... :)
    Sen bör vi väl alltid vara försiktiga med att idiotförklara alla som inte gör som vi tycker att dom borde. I Teneriffa-fallet så var det alltså minst en trafikledare, och fyra mycket kvalificerade piloter som inte reagerade på att det skrapade till vid dubbelsändningen som skedde. Dom betedde sig(?) alltså som idt trots att kanske t o m några av dom kan ha varit nästan lika kvalificerade som vi här på forumet!?
     
    Senast redigerad: 1 September 2017
    • Gillar Gillar x 1
  10. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Men bara nästan =)

    Jag råkade på följande filmsnutt från utlandet nyligen, som bara ett ytterligare inlägg på att misstag kan göras av alla (Studentpilot flyger första solo, får cleared for takeoff från tornet men upptäcker fpl på final):

    (Tiden ~49:54 ifall tidslänken inte fungerar).

    Om detta blir lite väl mycket av en tangent så ber jag om ursäkt för det.
     
    • Gillar Gillar x 1
Laddar...

Dela sidan