Instrumentinflygning när tornet är stängt

Diskussion i 'Instrumentflygning' startad av bluecmd, 23 Augusti 2017.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 6 medlemmar.
  1. bluecmd

    bluecmd Medlem

    Hej,

    Kort och gott: tornet är stängt och G-luft råder. ILSen är på och den är identifierad.

    Får man då nyttja den för att landa? Om inte, vart är detta reglerat?

    Jag misstänker att man inte får det, men vore bra att veta exakt vad som gäller.
     
  2. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Du får det -- numera. I de gamla svenska driftbestämmelserna fanns ett krav på att landning enligt IFR bara fick ske på en "öppen instrumentflygplats". I de EU-regler som gäller sedan i fjol (del-NCO) finns inget sådant krav.

    En annan sak är att om flygplatsen ligger under kontrollerad luft med annan trafikledning (t.ex. Linköping och Norrköping) så är det inte säkert att den trafikledningen är med på att det är tillåtet – dels för att det inte är säkert att de känner till en regeländring för privatflyg, dels för att de kan ha egna regler som inte är anpassade till den här möjligheten. I det läget är det bäst att kolla med dem i förväg.

    Dvs om du flyger EASA-flygplan. Om du flyger Annex II-flygplan (hembyggen, X-klass och en del äldre typer) så gäller fortfarande de äldre svenska bestämmelserna.

    PS. Det vore bra om det uttryckligen stod i regelverket att det är tillåtet, men det gör det inte. Man får använda principen att det som inte är förbjudet är tillåtet. Däremot kan man ju jämföra med kommersiell luftfart som har regler som uttryckligen kräver att trafikledning skall finnas.
     
    • Gillar Gillar x 1
  3. bluecmd

    bluecmd Medlem

    Tack Airborne again!

    Det är just ESSL jag ev. kommer göra så här på - jag vet att TMAt har gett mig klart för att sjunka på eget bevåg tidigare när jag skolade IR men visste inte om det var för att det var CAVOK (och då i stort sett en visuell inflygning med ILS-stöd) eller om det var faktiskt ok att flyga ILSen. Nu vet jag att det var det senare.
     
  4. control

    control Välkänd medlem

    Tidigare (och fortfarande för icke EASA plan) så gällde i Sverige att du kunde gå ner till 1000fot AGL när du kunde se till att du var hinderfri. Därför kunde ATC redan tidigare ge dig klart att sjunka på eget bevåg, det var sedan ditt ansvar att avbryta redan på 1000 om du inte kom in i VMC.

    Det är faktiskt otroligt att vi nu har mer liberala regler på detta område än USA.
     
  5. Larscho

    Larscho Moderator

    Instämmer med tidigare talare, det är bara att köra på! Sedan kan man också diskutera vad som egentligen gäller för Annex II, när är en flygplats öppen?

    Tittar man på t.ex. Västerås så står det H24 under operational hours men vi vet ju att tornet har andra öppettider. AIP skriver inte öppen/open någonstans. :)

    Kanske skulle man kunna hävda det även för Annex II alltså.
    upload_2017-8-23_21-47-6.png
     
  6. Kn Bäckdahl

    Kn Bäckdahl Ny medlem

    Vad man bör tänka på är att tornet är obemannat och då finns det ingen som övervakar att radiohjälpmedlen fungerar. I ett torn får man larm från olika övervakningssystem när någon signal avviker. Är tornet bemannat informerar FL ankommande trafik om avvikelser/bortfall av utrustning.
     
  7. control

    control Välkänd medlem

    Visst är det en teoretisk minskning av säkerheten men statistiken från USA är otvetydigt, det har fungerat utmärkt under alla år. Jag kommer att ha minst två källor ex. EFIS med syntetic vision och ILS... nog kommer jag att reagera om de inte visar samma.
     
  8. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Enligt standarden för ILS så skall larm från övervakningssystemen automatiskt göra att sändaren stängs av. För fel på localisern kan alternativt ID-signalen tas bort. Detta skall ske inom max 10 sekunder för localisern eller 6 sekunder för glidbanan.
     
    • Gillar Gillar x 1
  9. Anders Lidén

    Anders Lidén Aktiv medlem

    Kolla hur det kan vara i USA:
    https://www.airnav.com/airport/KHDN
    Tornlöst, alla anmäler sig på CTAF. ILS och 4 andra procedurer. Lördagar på vintern kan det vara trafik med 25 tunga jetkärror från hela USA. Luftrumsklass E.
     
    • Gillar Gillar x 1
  10. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Sammtidigt vid Säve: "Vafals? Fler än ETT flygplan i området utan kontrolltorn??? LIVSFARA!!!" =P
     
    • Gillar Gillar x 3
Laddar...

Dela sidan