6-minutersstreck i driftfärdplanen

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Thord, 11 Oktober 2017.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Hej alla, om vädret någon gång detta är kommer att tillåta att jag kan flyga utanför trafikvarvet så börjar det närma sig ett pass med långnavigering. Jag ska nu börja titta den rutt som skolan brukar göra och förbereda en driftfärdplan för tränings skull. Jag ska ju också försöka preparera kartan rätt med bl a 6 minutersstrecken, men i den kurslitteratur jag har så finns det inte mycket att läsa om hur jag ska gå tillväga med detta. Finns det något på nätet där jag kan fördjupa mig i ämnet?
     
  2. Arnaud

    Arnaud Medlem

    Du etablerar ditt driftfärdplan per ben, så det är bara att dividera. (vi höll oss till 5-minutersstreck).
    Du kan även ta hjälp av mallarna som används vid riksnav t.ex.
     
  3. Merf

    Merf Aktiv medlem

  4. FarewellFire

    FarewellFire Aktiv medlem

    Som Arnaud påpekade - fem minuter är lättare än sex. Vill också tipsa om att det inte står hugget i sten. Eftersom det är en visuell navigering är det klokare att titta på kartan och hitta saker du enkelt kan identifiera och stämma av din position med. Då spelar det ingen roll om det är fem, sex eller åtta minuter mellan punkterna.
     
  5. control

    control Välkänd medlem

    Noterade att kontrollanten vid min senaste elevs uppflygning visade noll intresse för navigeringsplanering och hur uppföljning av flygning skedde. Jag såg ändå till att min elev var väl förberedd med karta som på klassiskt vis hade både 5min streck och uppföljningsnotering för brytpunkter med ETO, ATO och sedan ny ETO för efterföljande punkter osv... Är dessa moment borttagna från kontrollen eller tom. från läroplanen???
     
  6. FarewellFire

    FarewellFire Aktiv medlem

    Det tror jag inte. Kan det ha varit så att din elev helt enkelt visade att han hade koll och kontrollanten därför inte påpekade detta?
     
  7. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Det är nog många som använder 5 min och att det går att variera efter eget behov. Det min flyglärare sa något om att det skulle vara lättare med 6 min då det skulle vara lättare att räkna med. Nu är jag en matematisk analfabet så jag hänge inte med i resonemanget. Även om jag i framtiden kommer att använda mig utav t ex Skydemon så är det här något jag vill känna till och helst kunna. Det är alltid kul att kunna hantverk ;)
     
    • Gillar Gillar x 2
  8. FarewellFire

    FarewellFire Aktiv medlem

    Det låter bra Thord och självklart ska du lära dig hantverket! Skydemon är kanon men när tekniken havererar är det bra att ha grunderna i ryggraden.

    Kan tänka mig att din lärare tänkte att 6 minuter gör det lättare då det delas enkelt på en timme (10), alternativt att han var inne och snurrade på One in sixty-regeln som är väldigt användbar! https://en.wikipedia.org/wiki/1_in_60_rule
     
  9. Fredan

    Fredan Medlem

    Har samma plotter som @Merf tipsade om och tycker den funkar bra. Vad jag kom ihåg av min uppflygning så gjorde jag inga fem-minutersstreck på kartan. Flög dessutom vilse och kunde inte säga exakt var vi var (miljoner småsjöar). Kontrollanten tog det hela med ro och bad mig slappna av, för så länge man flyger någorlunda åt rätt håll så dyker det upp något som man kan använda som referens. Bättre att fokusera på flygningen och kompassen än att paniskt leta i kartan.
     
  10. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Navskivan är utmärkt i syftet, läs bara av på skivan minuter/distans beroende på hastighet. Streck var 6e minut kan väl vara en fördel om man vill veta att 10 streck ska betyda 1 timmes flygning, men de flesta använder 5 minuters intervall.
     
  11. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Det är väl just vid vilse som de kan hjälpa. Håll kursen och titta på klockan. Har det gått 15 minuter på kursen så vet du att du bör titta efter landmärken som ser ut som kring ditt 3e streck. På vissa ställen blir det ju som du säger smått omöjligt dock =)

    Gjorde en övning under min utbildning där vi flög en "fyrkant" med foggles och fokuserade på att hålla kurs och tid. Var kul att se hur exakt man kom på utgångspunkten när man efter flygningen tog av sig sina skygglappar och fick titta ut. Det hela förutsätter såklart att man gjort sin förberedelse och räknat rätt med vindarna, men det var en ganska bra övning för att hammra hem vikten av kurs+tid. Man får en förståelse för hur folk faktiskt kunde navigera över (relativt) stora avstånd med dead-reckoning i flygningens barndom.
     

Dela sidan