Vad kostar egentligen ett PPL?

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av WilliamK, 12 Oktober 2017.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 13 medlemmar.
  1. WilliamK

    WilliamK Ny medlem

    Jag har altid varit flygintresserad.
    När jag var 15 år fick jag ett jobb på en restaurang i staden där jag bor. Helt plötsligt började det ramla in lite större summor pengar på mitt konto (tidigare hade jag bara haft jobb som direktreklamutdelare, GT-försäljare etc. och var van vid att dra in MAX 600 kr i månaden). I stort sätt varenda krona som jag tjänade på mitt helg/sommarjobb på restaurangen sparades och efter två års arbete hade jag såpass mycket pengar att jag kunde börja fundera på att följa min dröm och ta ett flygcertifikat. När jag började kolla runt på olika flygskolors hemsidor för att försöka få reda på hur mycket det skulle kosta skilde sig priset otroligt mycket mellan olika flygklubbar. Jag letade även runt på forum som detta men inte heller här fanns någon tydlig information om hur mycket det skulle kosta.

    Jag bestämde mig för att räkna med att det skulle kosta 100 000kr, arbetade några månader till och började sedan med PPL-teorin. På grund av att det inte fanns några tydliga uträkningar på internet om hur mycket certet skulle kosta bestämde jag mig för att dokumentera alla mina utgifter för att sedan kunna dela med mig av dem till alla er som sitter i samma situation som jag satt i för två år sedan.

    Jag bifogar en fil där alla utgifter står väl dokumenterade. Anser att detta är viktigt då de flesta flygklubbar endast fokuserar på utgifterna för flygtimmarna och teoriavgiften när de uppskattar ett pris för flygcertet. I mitt dokument finns alla utgifter från depositionsavgift för att få låna en nyckel till flygklubben till certifikattillverkningsaviften väl dokumenterade.

    Då vi bara har ett flygplan i flygklubben har jag haft flera lite längre uppehåll under utbildningen (eftersom planet ibland är fullbokat eller behöver servas). Detta är något man får räkna med om man ska ta sitt PPL i en lite mindre flygklubb som min. Under min utbildningstid hann planhyran sänkas och lärararvodet höjas. Prisförändringar är något man får räkna med. Speciellt om man inte har möjlighet att flyga på vardagar (som jag) och utbildningstiden på så sätt blir utdragen.

    Tack för mig,
    och fly safe!
     

    Bifogade filer:

  2. control

    control Välkänd medlem

    Saknar egentligen bara en sak som kan vara väl så viktig... kostnaderna för dina resor till flygplatsen, provlokaler etc.
     
  3. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Intressant, jag försöker också att följa upp mina kostnader för certifikatet. Jag har gjort ca 53 lektioner och är uppe i lite över 80 000:-. Jag har dock räknat med förbrukningsmaterial så som pennor, kartor samt läkarbesök. Jag måste göra läkarbesök varje år p g a min ålder och att jag väljer PPL. Och äntligen fick jag se vad det kostar för en uppflygning. Jag trodde även att vi var dyrast i landet för språkprovet, men det var vi inte. Jag har bara 9 km till fältet så jag har inte räknat på några transportkostnader.
     
  4. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det seriösa från klubbarnas sida är väl att ange totalkostnaden, antingen för minimiflygtid eller för någon genomsnittlig flygtid bara man är tydlig med vilket. Fast jag måste erkänna att min klubb har glömt depositionen för klubbhusnyckeln i sin kalkyl. ;)

    Kostnaderna för resor kan knappast klubben säga något om eftersom varierar så oerhört med var eleven bor, resesätt m.m.

    (Vad är det förresten för "uppvisning för fotograf" som ingår i certifikatkostnaden?)
     
  5. WilliamK

    WilliamK Ny medlem

    Absolut är det en stor kostnad för många. Jag hade turen att fortfarande gå i skolan när jag tog mitt cert. I och med att jag bor 2-3 mil från min dåvarande gymnasieskola fick jag ett "skolbusskort" som jag kunde använda till att resa till och från flygplatsen. Dock blir det desto dyrare om man börjar räkna på förlorad arbetstid. Tog ca 1,5-2h att åka till flygplatsen med buss så för en tvåtimmars flyglektion spenderade jag 3-4h på buss.
     
    • Gillar Gillar x 1
  6. WilliamK

    WilliamK Ny medlem

    Oj, det var utförlligt. 53 lektioner för 80 000 är inte dåligt. Jag hade 45,1h loggade när jag flög upp och ändå var ju mitt cert betydligt dyrare än ditt. Frågan är ju vad för kärra du flyger och vad timpriset för den ligger på? Är det en DA-20 kanske? När det kommer till läkarbesöken är det en kostnad jag slapp eftersom jag har släktingar som jobbat inom vården en väldigt lång tid. Jag fick faktiskt mitt medicinska klass 2 helt gratis! Mina planer för framtiden är att bli kommersiell pilot och för att bli det måste man ju ha ett klass 1 medicinskt samt ett godkänt flygpsykologiskt lämplighetstest. Gjorde testerna för en månad sedan och de landade på ca 15 000.
     
  7. WilliamK

    WilliamK Ny medlem

    Ja, det som jag saknade var egentligen inte en totalkostnadsuppskattning utan snarare en utförlig beskrivning av vad pengarna skulle gå till.
    När det kommer till "Uppvisning för fotograf" är förklaringen att en journalist från en lokaltidning skulle skriva en artikel om flygklubben. Jag fick göra några studsar för att hon skulle få bra bilder till tidningen! :)
     
  8. Larscho

    Larscho Moderator

    Grattis till certet! :)
     
  9. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Till dags dato nu när jag räknat lite så har jag gjort 58 lektioner som blir 41.1 tim och med ett antal timmar oreglerad lärararvode så är jag uppe i 84 808:- Det är ca 40 tim lärararvode som saknas i den balansräkningen. :(
     
  10. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Jag gjorde också en kalkyl när jag tog mitt PPL för två år sedan (klar juli 2015, började juli 2014). Bifogar det här =)

    Lärararvode ingår i flygtimmen.
     

    Bifogade filer:

  11. control

    control Välkänd medlem

    95 var imponerande speciellt efterssom jag tycker att utrustningen för totalt över 10000 bör tas bort från beräkningen :)
     
  12. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Får man ta med EK-tårtan som utbildningskostnad ;)
     
  13. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Ja det skulle man kunna plocka bort och ändå få ett PPL =)
     
  14. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Har för mig att jag landade på 120.000:-. Detta var 2012 och jag läste teorin på Flygteoriskolan vilket sannolikt är lite dyrare än klubbteori. Flög exakt 45 timmar och har räknat med Medical och alla andra avgifter för prov och what not.
     
    • Gillar Gillar x 1
  15. Karl-David

    Karl-David Ny medlem

    Det är ju lite olika timpriser på olika klubbar också. Till exemepel; i Kalmar - http://www.kfk.se/Flygskola (där jag gjorde första hälften) skolar man i en DA-20 för 1600 kr/h inklusive lärare. På Skå-Edeby (THF-flyg http://thf-flyg.se/skolning/index.html) skolar jag nu i PA28 för 1250 kr/h för flygplanet + 600 kr/h för läraren. Om man gör 45 h så skiljer det alltså ca 11 000 kr mellan de två.
     
  16. citroengen

    citroengen Ny medlem

    har kikat runt lite pa CPL-utbildningar och undrar vad denna tarta ar for nagot?! haha. ursakta tangentbordet...
     
  17. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Efter att ha flugit ensam utan instruktör bredvid för första gången förväntas man fira genom att ta med tårta och bjuda instruktör, övriga elever och andra som kan tänkas vara i närheten i klubblokalen för tillfället.
     
  18. citroengen

    citroengen Ny medlem

    Är detta ett skämt?!
     
  19. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Nej, varför skulle det vara ett skämt? Om du önskar fortsätta diskutera EK-tårtan får du skapa en separat tråd. Den här tråden handlar om vad ett PPL kostar.

    /Fredrik, Moderator
     
  20. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Mer en lite tamare version av äldre traditioner som att klippa bakstycket på skjorta/tröja eller tömma en hink vatten över den lycklige eleven. Har också sett att det firats genom att hiva eleven i närbeläget vattendrag för de klubbar som har ett sådant.

    Det är ju en milstolpe som avklarats så att fira på något sätt kan man ju unna sig. Tårta är gemytligare än de tidigare insparksliknande traditionerna kan jag tycka. Jag tänker mig att det inte heller är något man sysslar med när det handlar om integrerade kurser där utbildningen är mer en institutionsprocess heller. Säkert mer en klubb-grej. Även där kan du säkert låta bli att köpa tårta, men ska man lägga över 100k på sin hobby kan man tycka att en tårta för att liva upp stämningen kan vara rätt trevligt, även om det kan bli mycket tårta om många flyger EK inom kort tid =)

    EDIT: Skrev samtidigt som moderatorn. Verkar inte hitta något sätt att ta bort meddelandet, så en moderator får gärna göra det om det känns lämpligt!
     
    • Gillar Gillar x 2
Laddar...

Dela sidan