Klubbar och rutiner vid ”uppdragsflygning”

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Fredan, 5 November 2017.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 8 medlemmar.
  1. Fredan

    Fredan Medlem

    Enligt de nya reglerna är det ju tillåtet att flyga runt kreti & pleti och ta betalt för det (inom rimliga gränser).

    Hur har era klubbar hanterat det? I slutändan är det ju pilotens ansvar, men samtidigt är det ju klubbens flygplan och de kan ju sätta strängare regler än vad regelverket medger. Om jag inte minns fel står det någon skrivelse att en klubb får begära ersättning för flygningar i marknadsföringssyfte. Men vad innebär det i praktiken i relation mellan pilot och klubb.

    Lite flummigt kanske men det jag är intresserad av är en allmän diskussion om hur ni och era klubbar diskuterat dessa nya möjligheter. T.ex krav på flygtrim, pax-briefing, hur aggressivt man bör marknadsföra det, var gränsen går i allmänhet osv...
     
  2. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Bra fråga! Jag funderade själv på den ganska nyligen, men i klubben har vi ännu inte diskuterat det. Det svåra blir gränsdragningen. Vad är skillnaden om jag tar med några kollegor från jobbet som jag känner ytligt eller om det är helt okända via Wingly? När blir det ett problem för klubben? Om enstaka medlemmar belägger flygplanen med Wingly-flygningar så att övriga medlemmar får svårare att hitta tider så blir det ett problem, men utöver det?

    Jag har inte svaren men ser fram emot diskussionen
     
  3. control

    control Välkänd medlem

    Det första viktiga att komma ihåg, är att det är klubben som får tjäna pengar på flygningarna, inte piloten.

    Sen håller jag inte med om att det är pilotens ansvar, det är klubbens ansvar att dessa intänkter håller sig inom gränserna, inte delas ut, inte står för för stor del av föreningens verksamhet osv.
     
  4. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Jag undrar om inte BosseB talar om kostnadsdelning medan Fredan talar om "introduktionsflygningar"? Det är olika saker med olika regelverk.

    Men för att svara på Fredans fråga så bifogar jag MUFK regler för detta som exempel.
     

    Bifogade filer:

    • Gillar Gillar x 1
  5. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    Det där var ett bra och gediget regelverk! Känns seriöst.
     
  6. Fredan

    Fredan Medlem

    Tack @Airborne again. Precis det jag var ute efter.

    Hur brett kan man töja begreppet introduktionsflygning? De flesta ”uppdragen” hos oss handlar mer om svensexor, födelsedagspresenter och dyl. Det är ju inte direkt personer som står på tröskeln till en pilotkarriär, men ändå kan man ju argumentera för att det är i allmänflygets intresse att så många som möjligt får uppleva det.
     
  7. Fredan

    Fredan Medlem

  8. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Yes, jag missförstod nog :)
     
  9. Larscho

    Larscho Moderator

    Japp, precis som @Airborne_again säger så får vi inte blanda ihop äpplen och päron. Introduktionsflygning och "cost-share" är två olika saker.

    En enskild medlem får absolut inte bedriva introduktionsflygningar på egen hand, detta kräver en organisation. Det kan alltså inte, lagligt, göras utan klubbens vetskap.

    Jag tycker att alla flygningar där man flyger från A till A mer eller mindre är introduktionsflygningar, och passagerarna behöver inte vilja bli piloter. Födelsedagsflygningar, svensexor/möhippor, aerobaticflygningar och sightseeing är definitivt introduktionsflygningar, jag tror det är bra om man annonserar det som just introduktionsflygning så det blir tydligt vilket regelverk man förhåller sig till. "Vill du ge bort en cool födelsedagspresent - spana in en introduktionsflygning hos oss på Grönköpings FK!".

    Man bestämmer själv hur mycket man vill marknadsföra det men det är bra att veta att det är absolut tillåtet att annonsera och sprida info till allmänheten om dessa flygningar.
    Det finns heller ingen gräns för hur mycket man kan ta betalt för en sån här flygning, det är marknaden som styr.

    Det här är ett bra sätt för oss att sprida flygning utanför vår sfär.
     
  10. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Däremot finns det en gräns för hur stor del av verksamheten introduktionsflygningarna är. I regelverket står att det skall vara en "marginell" del av organisationens verksamhet. Däremot vet jag inte om det finns siffror någonstans för vad "marginellt" betyder. Är 1% marginellt? Säkert. 5%? Troligen. 10%? Tveksamt.
     
  11. Larscho

    Larscho Moderator

    Det där är ju något som inte är prövat och i och med det inte fastställd. Jag tror inte många flygklubbar har det problemet men man skulle kunna argumentera för att 49% är marginell. Sedan är ju frågan om man menar omsättning eller flygtimmar? :)
     
  12. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Nja, argumentera kan man ju för vad som helst, men så här definierar NE marginell:

    "marginell är någonting som är litet, obetydligt och inte särskilt viktigt"
     
    • Gillar Gillar x 1
  13. Larscho

    Larscho Moderator

    Nu är det ju förvisso inte NE som definierar EASA-regler. Man skulle kunna använda ett AltMoC för definiera det för sin verksamhet.
     
  14. stellann

    stellann Aktiv medlem

    OK, jag vet inte om du skojar med oss, men ordet "marginell" kan nog inte definieras på så många sätt. Det är ju ingen speciell juridisk eller teknisk term.

    Om din arbetsgivare räknar fel på din lön (kanske till din nackdel!) med 49% tror jag vdb skulle ha svårt att ens bli tagen på allvar om han/hon argumenterade att felet var marginellt! En domstol skulle i alla fall definitivt inte bli imponerad! Marginell ligger nog snarare under än över 5% även om det i någon mån kan bero på sammanhanget. Men; den här diskussionen tenderar nog att bli lite marginell! (Se t ex NE:s definition) :)
     
    Senast redigerad: 2 December 2017
  15. Larscho

    Larscho Moderator

    Det var nog inte ett skämt men vi får väl hoppas att myndigheten inte behöver definiera det här åt oss utan att vi kan köra på i den omfattning vi önskar.
     
  16. control

    control Välkänd medlem

    Jag skulle också vilja påstå att det är lite skillnad på tolkning av exempevis engelskans "marginal" och svenska "marginell" så det kan bli riktigt intressanta tolkningar och innan ett fall gått hela den juridiska vägen så lär vi inte veta.

    Min högst personliga tro/tolkning är att den klubb/förening som håller sig till under 10% av antalet flygtimmar eller under 10% av intäkterna ligger väl på den säkra sidan.
     
  17. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    I så fall kan det bli riktigt intressant, ja, eftersom alla språkversioner av EU-forordningar har samma giltighet. Det finns dock ett GM om detta som säger:

    The term ‘marginal activity’ should be understood as representing a very minor part of the overall activity of an organisation, mainly for the purpose of promoting itself or attracting new students or members. An organisation intending to offer such flights as regular business activity is not considered to meet the condition of marginal activity. Also, flights organised with the sole intent to generate income for the organisation, are not considered to be a marginal activity.
     
    • Gillar Gillar x 1
  18. Larscho

    Larscho Moderator

    Ah, det fanns ett GM också. Det förklarar allt och i så fall behöver vi inte diskutera vad marginell betyder. :)
    Det här var ganska tydligt om än lite för strikt i mitt tycke.
     
  19. control

    control Välkänd medlem

    Tycker inte det citerade klargör om det är 1%, 5%, 10%, 15% eller mer....

    Men sista meningen kommer bli "intressant" för ex. flera fallskärmshopparföreningar om/när liknande bestämmelser kommer för dem.
     
  20. Larscho

    Larscho Moderator

    Nu verkar det som att Transportstyrelsen bestämt sig för att göra en tolkning av vad "marginell" betyder:
    LÄNK TILL INFO

    8% av det årliga timuttaget verkar alltså vara att anta som marginellt. Jag tycker såklart att det är lite väl snävt men visst, nu finns det iaf där.
     
    • Gillar Gillar x 3
Laddar...

Dela sidan