Rättning i Svenska Flygfält

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Thord, 18 December 2017.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 9 medlemmar.
  1. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Hej alla, i dag fick jag min första rättning till Svenska Flygfält och jag reagerade på att nästan alla blad såg ut att en annan skala mot det gamla bladet. Det står att det ska vara samma skala, men jag upplever det inte så. Synvilla, inbillning eller dags att besöka optiker?
     
  2. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Skala är ju enkelt att kolla; Bara att mäta mellan två punkter på bägge versionerna av korten och jämföra. Nu har jag ju inte korten framför mig, men det som brukar kunna vara är att man ändrar hur tecknen på kartan är gjorda (olika tjocklek på streck etc), så det kanske är det som förvirrar?
     
  3. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    De som har tagit över produktionen av blad till SvFF har också tagit tekniken in i 2000-talet, så kartbladen (streck, text) ser lite annorlunda ut än tidigare. Nu återstår bara för KSAB att göra om dem så att man har nån nytta av dem i SkyDemon också, idag visas framsidan av bladet vilket inte ger nån merinformation.
     
  4. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Nu hänger jag inte med riktigt. Framsidan är väl den man kan vilja se som overlay på en moving map? med framsidan menar du kartbilden över luftrummet )inte sidan med punktad information och bild över området för parkering) korrekt? Merinformationen som ges är position för inpasseringspunkter, väntlägen, mer detaljerad karta, etc. Jag kan inte se att jag någonsin skulle vilja ha punktlistan med information om PPR, telefonnr etc som overlay på den rörliga kartan.

    Jag misstänker att jag kanske missförstår dig?
     
  5. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Ja, det har du. För oss här nere i södern som kanske oftast inte flyger till platser med holding, inpassering med mera är framsidan på SvFF-bladen rätt meningslösa. Jag vill ha det som DFS-platarna. Bifogar 2 bilder som nog visar på vad jag menar. :) Den första över ESFA (inte närbelägna ESMK).


    Hässlehåla.jpg Ruegen.jpg
     
  6. Larscho

    Larscho Moderator

    Jag kan hålla med om att SvFF-pläjtarna inte tillför särskilt mycket när de läggs ovanpå SkyDemons egna karta. Det är samma information men i en mer familjär form eftersom vi alla börjat flyga med TMA-kartan. Sen finns ju möjligheten att få in info/layout om trafikvarv direkt i SkyDemon, något som jag hoppas att fler flygfält får in framöver.
     
  7. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Är det inte just för den typen av info som man köper plejtar?
     
  8. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Hmmn, jo på små fält så ger ju SvFF-korten inte så mycket extra info om själva flygfältet. Däremot fortfarande en mer detaljerad karta som märker ut saker som kan nämnas på en klubbs hemsida eller liknande. Men visst hade det varit fint om de haft banan/stråket utritat och bannummer utskrivet även för små fält, samt även faktiska trafikvarv i de fall den informationen finsn tillgänglig. Finns ju en del fält där man har ganska knepiga varv för att inte störa omnejden, och då hade det ju varit perfekt att se det direkt på kartan.

    Men då är jag nog med! Jag trodde först du menade att du ville ha baksidan (så som de är i dagsläget) från SvFF som overlay och det slog mig som väldigt konstigt. Tackar för förtydligandet!
     
  9. Larscho

    Larscho Moderator

    Precis det där går ju att få till i Skydemon utan att ha SvFF eller liknande. Gå in i din SkyDemon och titta t.ex. på Eslöv och Landskrona. Där finns trafikvarvet med "bullerområden" utmärkta, riktigt snyggt.
    upload_2017-12-23_12-13-20.png upload_2017-12-23_12-14-21.png


    Det där vore bra om fler hade på "sina" fält. Jag tror man måste kontakta SkyDemon för att få in det men hittar ingen publicerad procedur för det, kanske någon annan gör det?
     
  10. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Om vi återgår till SvFF och lämnar funktioner i SkyDemon därhän så tycker jag nog att det är dags att göra en rejäl revidering av kartbladen. Till och med i flygplanet är framsidan egentligen bara ett särtryck av TMA-kartan med lite extra information inritad. Utan att specificera vad som är bäst så tycker jag nog att annan information är mer relevant, eftersom nästan alla har en GPS eller padda med sig som innehåller mer uppdaterad information än vad man kan trycka på ett kartblad. Kanske är det bättre med en annan skala så att det är varvsinfo, taxibanor, uppställningsplats etc som visas på bladen, så får man s.a.s. "hitta dit" med andra hjälpmedel.
     
  11. Larscho

    Larscho Moderator

    Låter klokt. Driften och uppdateringarna av SvFF har ju nyligen övertagits av samma gäng som gör PPL-appen. Det tror jag är kanonbra och gör att man har all möjlighet att nå fram med den typen av synpunkter.
     
  12. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Jag säger samma sak som tidigare... Jag tycker att KSAB skall lägga ned produktionen av SvFF och istället fungera som faktaleverantör till Jeppesens VFR-manual.

    Vad är det för vits med att man gör samma sak på två ställen? Informationen på Jeppesens flygplatskort är av högre kvalitet än SvFF. Jag gav upp på SvFF för några år sedan när jag vid stickprovskoll mot AIP och flygplatsernas webbplatser hittat fel på var och varannat flygfältskort. Jeppesens svaghet är att de ofta saknar "inofficiell" information, men just det skulle KSAB kunna förse dem med.
     
  13. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Kan nog vara en idé, men jag undrar om Jeppesen är intresserade av det? Som jag upplevt det tidigare är väl dessutom Jeppesens i huvudsak inriktade på IFR-service? (Åtminstone när jag flög IFR som mest var dom dessutom svindyra men det kan ju han ändrats.) Hur ser en kostnadsjämförelse ut för dom som helt eller huvudsakligen flyger VFR men fortfarande vill ha tillgång till pappersplejtar? Det kanske är helt överspelat numera men pappersplejtarna känns fortfarande trygga som referens, särskilt för oss som är allergiska mot fruktkompaniet. Finns verkligen alla svenska småflygplatser i Jeppesens VFR-manual? Åviken? Gargnäs? Vollerim och annat "exotiskt"? (Jag har ingen erfarenhet av Jeppesens VFR-manual - visste inte ens att den fanns - så jag kan vara totalt ute och cykla).
     
  14. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Om Jeppesen är intresserade vet man inte innan man frågat...

    Jeppesen har en fullständig VFR-manual för hela Europa -- de köpte vid något tillfälle upp tyska Bottlang som haft en Europeisk VFR-manual sedan åtminstone 1980.

    Jepp VFR finns i flera olika varianter. Jag använder deras elektroniska standardprenumeration som kostar c:a 1500:-/år för hela Skandinavien + Finland och Baltikum. Då får man fyra installationer som går att köra på både Windows och iPad med möjlighet att skriva ut pappersplejtar från Windows. Jämför gärna kostnaden med KSABs SvFF-app som kostar 1290:-/år för enbart Sverige med EN installation. (Kan man skriva ut från den? Jag vet inte.) Om två personer delar på en Jepp-prenumeration så kan var och en för 750:-/år ha en installation på två plattor eller på en Windowsdator (för utskrift, t.ex.) och en platta.

    Vill du ha Jepp VFR på papper så kostar det c:a 1100:-/år (av någon anledning utan Baltikum). SvFF för Sverige på papper + app kostar 1490:-.

    När jag bytte till Jeppesen för några år sedan så hade de VFR-kort för 155 svenska flygplatser medan SvFF hade 166. Ingen större skillnad alltså (men siffrorna kan förstås ha ändrats) och Jeppesen skulle säkert lägga till de fält som saknas om SvFF lades ned. Av de tre fält du nämner har Jeppesen just nu Gargnäs, men inte Vuollerim eller Åviken.
     
    • Gillar Gillar x 2
  15. Larscho

    Larscho Moderator

    Jag kör SvFF som tillägg till SkyDemon och tycker det funkar bra. Kostar ca 800 kr/år har jag för mig. Skulle man "sälja sig" till Jeppesen så får vi enbart en stor drake på marknaden vilket det kanske finns en risk med. Jag tror nu att det finns möjlighet för SvFF att bli bättre, det vore snyggt om man kunde få in hela Norden i samma samarbete.

    Om vi är duktiga på att rapportera fel i SvFF så kommer det att bli en bättre produkt också. Nu när det är digitalt så kan också uppdateringarna ske mer eller mindre direkt. Jag tror att det är enklare för oss att påverka KSAB än att påverka Jeppesen, därför ser jag gärna att det finns kvar här.
     
    • Gillar Gillar x 1
  16. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Du får inte blanda ihop initialkostnad med abonnemanget. SvFF kostar 890:- i abonnemang och då får man både papper och app. 1490:- är väl vad det kostar första gången?
     
  17. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det har du kanske rätt i.... Jag tog det pris som stod på www.pilotshop.se. Vid närmare kontroll så har du rätt i att det är initialpris, men det finns inga abonnemangspriser angivna.
     
  18. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Lite märkligt att de inte skrivit ut det. Känns som ett hyggligt bra säljargument :) Det står 890:- på min faktura för förnyelse som kom häromveckan, så jag är helt säker på att i alla fall jag bara betalar så mycket per år
     
  19. Hej alla! Martin Trankell på Svenska Flygfält här.

    Roligt att se mer diskussion om SvFF. Som Larscho skriver så är vi ett relativt nytt gäng som styr skeppet och vi är intresserade av feedback på hur saker kan bli bättre. Som många av er säkert har märkt har vi också genomfört en modernisering av grafiken på framsidan vilket har harmoniserat grafiken i SvFF med grafiken i TMA-kartorna.

    För att ge lite mer information om några saker som diskuterats i den här tråden redan:
    Det är riktigt att framsidorna mest innehåller en representation av officiell data. Då SkyDemon baserar sin grafik på samma data blir det snarlik information. På några fält finns dock speciella symboler, som inpasseringspunkter som ej finns i annan data (se Optand, Säve), radiobortfallsprocedurer i grafisk form och nytt är också att vi nyligen fått data på bullerområden från LFV. Detta är några exempel och mer kommer successivt införas i takt med att vi trycker nya plåtar. Vi jobbar på att få med ytterligare merinformation på framsidorna.

    Hur detta jämför sig med grunden i SkyDemon lämnar jag osagt men vi är alltid öppna för utvecklingsförslag!

    Som det är i dagsläget publicerar vi denna typ av information på baksidan av plåten (trafikvarv, taxibanor, etc). Inser att det ger en del problem vid användandet av SkyDemon med framsidan. Det är något jag tar med mig så ska vi kika på hur vi ev. kan förbättra framsidan i SkyDemon i framtiden.

    När jag med kollegor tog över SvFF för drygt ett år sedan gjorde vi samma kontroll. Det blev en "helkörare" igenom hela pärmen med en check mot AIP och det är helt sant att vi kom till samma slutsats som du gjort. Det fanns skillnader vilket inte är acceptabelt. I många fall har det även visat sig att AIP haft "fel" då man på många fält hört av sig till endast en part (KSAB) utan att uppdatera AIP via LFV. Där stöttar vi numera fältrepresentanter med att hitta rätt väg för att göra relevanta uppdateringar i AIP, som alltid kommer vara officiell data och det vi kommer att förhålla oss till på SvFF.

    I dagsläget är kontrollen klar. Vi arbetar nu efter en modell där vi naturligtvis bevakar AIRACs men också har en tydligare uppföljning av ändringar som ej införts till dags dato. Dessa sparas i ett internt digitalt system vi tagit fram för denna uppföljning och skickas även ut som handrättningslistor till alla prenumeranter (och uppdateras i appen+SkyDemon).

    Svenska Flygfält har blivit bättre och vi är på god väg att göra den ännu bättre. Vi en del av allmänflygsverige och jag upplever en god relation med våra flygfält härhemma i landet, vilket gör bra grogrund för att sprida information som ej hör hemma i officiell AIP-data. Kombinerat med en höjd kvalité i det officiella datat så är jag övertygad om att SvFF har en plats i flygväskan framgent.

    Jag hoppas du i framtiden är sugen på att prova att komma tillbaka och själv avgöra kvalitén på SvFF.
     
    Senast redigerad: 30 December 2017
    • Gillar Gillar x 4
  20. Jonas S

    Jonas S Ny medlem

    Har reagerat på att bladen som man får som rättningar är av sladdrigare kvalitet än de som sitter i den ca 1 år gamla pärmen. Är detta den kvalitet som kommer gälla på papper i fortsättningen?
     
Laddar...

Dela sidan