Bushflyg i Sverige

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Martenare, 27 December 2017.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 8 medlemmar.
  1. Martenare

    Martenare Medlem

    Jag hittade en fantastisk kanal på Youtube som jag verkligen kan rekommendera.
    https://www.youtube.com/channel/UC4SXMZsFPZMFN5-3UuF-k6w

    Killen flyger runt och landar lite överallt med sin modifierade kitfox. Frågan är: Går det här att göra i Sverige och är det någon som håller på med det?

    Så vitt jag kan förstå så kan allemansrätten utnyttjas även till att landa med flygplan och om man har markägarens tillstånd så ska det också gå bra.
    Vi har ju inte lika många bra landningsplatser som de har borta i mellanvästern i usa men det borde ju finnas en hel del landingsbara ställen även i sverige (inte minst i norrland längs med älvarna).

    Jag vill gärna höra om det är någon här som flyger på ett liknande sätt även här i Sverige!
     
  2. Larscho

    Larscho Moderator

    Jag har faktiskt också nyligen tittat på ett par avsnitt med honom och blir också inspirerad. Jag tror inte att så många håller på med det utanför Nordamerika alls.

    Vad gäller allemansrätten och flygplan så ska man fråga segelflygarna hur de hanterar det. Om jag inte minns fel så gäller allemansrätten inte för motorfordon vilket borde inkludera motorflygplan. Därför kan vi nog inte utnyttja allemansrätten på samma sätt, däremot är ju de flesta sjöar fortfarande tillgängliga. Segelflygare har ingen motor och kan därför hävda allemansrätten, problemet kanske snarare blir om man förstör grödor eller liknande vid en oplanerad utelandning, då får man ersätta markägaren för skadorna.

    Man bör nog läsa på lite på allemansrätten innan man ger sig iväg och alltid veta vem som äger marken man landar på, i grunden gäller ju fortfarande att man ska markägarens tillstånd när man landar. Det kan ju vara värt att hitta några ställen man kan åka till.
     
  3. control

    control Välkänd medlem

    Dels har vi möjligheten att landa på vatten (inkl. is)

    Sen vet jag att många landar på "mark" med skidor under vintrarna. Ska man göra det korrekt så ska man ha markägarens tillstånd om det är privat mark eller polisens tillstånd om det är allmän mark.
     
  4. Martenare

    Martenare Medlem

    Ja, visst blir man inspirerad. Han har ju onekligen tillgång till en fantastisk natur. Eftersom han flyger runt bland prärier, halvöknar och rena öknar så verkar det finnas många landingsbara ytor. Helt folktomt är det dessutom så det är ju ingen risk att han stör någon.
    Sen drar han full nytta av det faktum att man i USA bara behöver vara 500ft över byggnad eller folk. Man kan med andra ord flyga hur lågt man vill ute i bushen!!
    Ser fantastiskt roligt ut men kanske lite väl mycket risk i min smak.
     
  5. Mikael

    Mikael Medlem

    Som jag har förstått det så är bestämmelsen om krav på markägarens tillstånd för landning med motorflygplan avskaffad sedan några år.

    Numera gäller bara att man inte får orsaka någon större skada. Ungefär som med allemansrätten.
    Det är alltså ok att trampa ner enstaka grässtrån men inte att landa på en skördemogen åker.

    Sedan är det förstås alltid en utmärkt ide att ha markägarens tillåtelse.

    I städer och samhällen gäller strängare regler.
     
  6. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Jag kände inte riktigt igen det som du skrev om polisens tillstånd när det är allmän mark, så jag tittade i regelverket -- och insåg att det skall man nog göra då och då i alla fall, för det jag hittade nu är något ganska annat än vad jag fick lära mig när jag tog cert för sådär 35 år sedan.

    Om vi börjar med luftfartslagen:

    6 kap. 2§: ..... För start och landning får tillfälligt eller i begränsad omfattning även ett land- eller vattenområde användas som inte särskilt har inrättats för ett sådant ändamål. Skulle start eller landning innebära nämnvärd skada eller olägenhet för områdets ägare eller innehavare krävs dennes samtycke. I fråga om användande för start och landning av områden, som inte har inrättats för sådana ändamål eller som tillfälligt har inrättats för sådana ändamål, gäller de föreskrifter som meddelas av regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer. ...

    Hoppsan! "Samtycke" krävs alltså bara om det skulle innebära nämnvärd skada eller olägenhet!! Men regeringen eller "myndighet som regeringen bestämmer" kan ju meddela ytterligare föreskrifter, så låt oss se... Luftfartsförordningen säger bara att myndigheten ifråga är TS och att TS får utfärda föreskrifter och i vissa fall förbud.

    TS har en föreskrift 2007:17 "Luftfartsstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om användning av start- och landningsplatser" och där står bara att

    7§: Den som genomför flygning på en tillfällig start- och landningsplats som är belägen inom, eller i närheten av en tätbebyggd del av ett samhälle, eller i närheten av områden där större folksamlingar kan förväntas befinna sig, skall samråda med den lokala polismyndigheten.

    Hoppsan igen -- samråda med polismyndigheten. Jag hade fått lära mig att det krävs tillstånd.

    Men sedan har 2007:17 ändrats av 2016:60 så att den inte alls gäller för flygning enligt EASAs driftbestämmelser, speciellt del-NCO! Hoppsan för tredje gången -- det betyder att man inte ens behöver samråda med polisen i fallen ovan -- i EASAs driftbestämmelser hittar jag ingenting om detta, inte heller i SERA.
     
    • Gillar Gillar x 2
  7. Larscho

    Larscho Moderator

    Bra spanat @Airborne again! Jag kände inte heller till den exakta ordalydelsen i Luftfartslagen. En annan viktig sak att komma ihåg är att förarbetet till Luftfartslagen också är ett viktigt dokument som väger tyngre än TS förordning om det är ord mot ord.

    Bra att veta vad som gäller. Men som vanligt ska man nog som pilot tänka att det som vanligt är frihet under ansvar som gäller. Visar vi respekt mot markägarna så har vi mycket att vinna.
     
  8. control

    control Välkänd medlem

    Intressant! Jag har bara hört det sägas med så självklar/myndig ton att jag aldrig fått för mig att efterfråga källa eller ifrågasätta ;)
     
  9. Martenare

    Martenare Medlem

    Mycket intressant!! Tack så mycket för att du grävde fram det.

    Var hittar du förresten dessa föreskrifter och lagar?
     
  10. Martenare

    Martenare Medlem

    Man blir onekligen sugen på att skaffa sig en kitfox eller någon annan typ av stol-kärra och börja utforska vårt långa land. Kombinationen natur och flyga är nog oslagbar.

    Jag skulle dock inte ge mig ut helt själv. Till att börja med skulle jag se till att gå en ordentlig kurs i bushflygning och sen hade det ju varit rolig att starta upp en svensk bushflyg-klubb så att man kan dela med sig av erfarenheter, bra landningsplatser och inte minst ge sig ut och flyga tillsammans.
     
  11. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Luftfartslagen och luftfartsförordningen hittar man enklast genom att googla deras namn. För Transportstyrelsens föreskrifter kan man utgå ifrån deras "Regelpaket för allmänflyg" här: https://www.transportstyrelsen.se/sv/Regler/Regler-for-luftfart/Regelpaket-allmanflyg. EASA-regelverket i sig är lätt att hitta, men det är svårare att veta var i det man hittar olika saker. Lite hjälp får man av nedanstående text som jag skrev i ett annat forum häromåret:

    A quick guide on how to find EASA regulations.

    First know what you’re looking for. The most relevant regulations for private pilots/owners concern:
    • Licensing rules (“part-FCL”)
    • Traffic rules (“SERA”)
    • Operational rules (“part-NCO”)
    • Maintenance rules (“part-M”)
    Secondly, you should have a basic understanding of the structure of EASA regulations.

    Each regulation consists of a number of “articles” followed by “annexes”. The articles cover things like applicability of the rules, entry into force, derogations, definitions etc. and can usually be skipped. The actual rules are in the annexes.

    Associated with the regulations are separate “AMC/GM” documents (Acceptable Means of Compliance / Guidance Material). These are not themselves law (they are sometimes called “soft law”) but clarify the regulations and give advice on how to comply with them. You generally have to follow the AMCs.

    When a regulation is changed, it it usually not reissued. Instead a change regulation is issued. This can make it a pain to read regulations with several changes as you must cross-reference several documents as you read.

    Fortunately, EASA publishes “consolidated versions” of some regulations where all changes have been incorporated. There are also “Easy Access” versions which consolidate both the original regulation, any changes and the AMC/GM into a single document. The Easy Access versions are also the only ones to include a table of contents.

    If there is an Easy Access version, use it! Otherwise use consolidated versions, if available.

    Now how to actually find the regulations:

    Go to the EASA web page (www.easa.europa.eu). Click on “Regulations”.

    Scroll down to the appropriate section: “Continuing Airworthiness” for part-M, “Aircrew” for part-FCL, “Air Operations” for part-NCO and “SERA – Standardised European Rules of the Air” for SERA. Then click “Show Regulations” for that section.

    You’ll see links to the regulation, including any change regulations. If there are consolidated or “easy access” versions, you’ll find links to them, too. Finally the coloured boxes link to the AMC/GM.

    Regulations and (usually) consolidated versions are available in all EU languages. You get to choose which language version you want. Easy Access versions and AMC/GM are only available in English.

    Some of the regulations are very large (1000+ pages) because they include rules for both private and commercial operations, both aircraft, helicopters, gliders, ballons and (yes!) airships in the same document. The table of contents in the Easy Access versions come in handy!

    The readability of the rules vary. Generally more recent rules seem to be more readable then older ones. Part-M is absolutely horrible, part-FCL less so while SERA and part-NCO are actually quite ok.
     
    • Gillar Gillar x 1
  12. Larscho

    Larscho Moderator

  13. KKJ

    KKJ Medlem

    Sverige består bara av skog. Ingenstans att landa.
     
    • Gillar Gillar x 1
  14. Larscho

    Larscho Moderator

    Ok, då kan tråden stängas.
     
  15. Olle#one

    Olle#one Medlem

    På vintern finns det gott om sjöisar.
    Det finns en mängd klubbfält med relativt korta gräsfält.

    Till detta kommer ett okänt antal privata fält som är mer eller mindre knepiga.
     
  16. Martenare

    Martenare Medlem

    Nog finns det gott om ställen man skulle kunna landa på i Sverige. Hur är det med stränder, sjöstränder och sand/grusbankar? Får man landa där?
     
  17. Mikael

    Mikael Medlem

    Hm, då skulle man kunna landa på Tullinge igen :)
     
  18. Larscho

    Larscho Moderator

    Ja, men det kan nog diskuteras att det ligger nära bostäder nu och skapar "olägenhet". :)
     
  19. Christer82

    Christer82 Ny medlem

    Glöm hjullandningar i utanför fält, flyg sjö och skidflyg! Oändliga möjligheter i Sverige. /100h sjö/skidor per år
     
    • Håller med Håller med x 1
  20. Larscho

    Larscho Moderator

    Ja, det tror jag är grymt men det ena behöver inte utesluta det andra heller.
     
Laddar...

Dela sidan