Tull på flygplan

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Martenare, 31 December 2017.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 8 medlemmar.
  1. Martenare

    Martenare Medlem

    Jag sitter som så många andra och drömmer om att äga en kärra (vi borde alla göra 2018 till året då vi slutade drömma och slog till).

    Det finns ju ett väldigt mycket större utbud av flygplan i USA så det skulle eventuellt vara intressant att importera därifrån. Jag hittar dock inget om hur mycket tull och moms man får betala. Har någon koll på det?

    Jag har hört att veteranfordon i nära originalskick kan importeras tullfritt och bara 12% moms. Gäller månne detta även för gamla flygplan?
     
    • Gillar Gillar x 1
  2. Larscho

    Larscho Moderator

    Det jag fått fram är att du får betala moms på 25% av inköpsvärdet+fraktkostnaden vilket beslutas av Tullverket. Du slipper dock den rena tullavgiften eftersom det går under något som kallas "slutanvändning". Hittar på Tullens hemsida att det helt riktigt kan bli 12% moms på "samlarfordon"(kände inte till den tidigare), den kan man också tillämpa på flygplan efter följande kriterier:

    1. Nummer 9705 omfattar motorfordon och luftfartyg av historiskt eller etnografiskt intresse, för samlare, som är:

    a) i ursprungligt skick, utan omfattande förändringar av chassi, kaross, styrning, bromsar, överföring, fjädring, motor, vingar etc. Reparation och återställande är tillåtet, och defekta eller utslitna delar, tillbehör och enheter får ersättas under förutsättning att motorfordonen och luftfartygen bevaras och behålls i ett historiskt sett korrekt tillstånd. Moderniserade eller ombyggda motorfordon och luftfartyg omfattas ej;

    b) i fråga om motorfordon minst 30 år gamla, i fråga om luftfartyg minst 50 år gamla;

    c) av en modell eller typ som inte längre tillverkas.


    Följande egenskaper krävs för att ingå i en samling: objektet ska vara förhållandevis sällsynt, normalt inte användas för sitt ursprungliga ändamål, vara föremål för särskilda transaktioner utanför den vanliga handeln med liknande bruksföremål, och vara av större värde – vilket antas vara fallet för motorfordon och luftfartyg som uppfyller de tre kriterierna ovan. Under detta nummer betraktas även följande som samlarobjekt:

    —motorfordon och luftfartyg, oavsett när de är tillverkade, som bevisligen har använts i samband med en historisk händelse,

    —tävlingsmotorfordon och tävlingsluftfartyg som bevisligen har konstruerats, byggts och använts uteslutande för tävling och som har vunnit betydande framgångar vid prestigefyllda nationella eller internationella evenemang.


    Delar och tillbehör till motorfordon och luftfartyg klassificeras enligt detta nummer under förutsättning att de är originaldelar eller tillbehör, är minst 30 år gamla (för motorfordon) eller minst 50 år gamla (för luftfartyg) och inte längre tillverkas.

    Repliker och reproduktioner omfattas inte, såvida de inte uppfyller de tre kriterierna ovan.
     
    • Håller med Håller med x 1
  3. Martenare

    Martenare Medlem

    Tack så mycket för det utförliga svaret! Jag hittade ungefär samma text på Tullverkets sida men då benämndes bara fordon och inte luftfartyg.
    Det låter som att det smartaste är att helt enkelt räkna med 25% moms och om man sen får ner det till 12% så är det en bonus.
     
  4. odeheim

    odeheim Medlem

    Vart hittade du den där texten? Rikritgt skumt då jag ringde skatteverket om exakt samma sak för några veckor sedan och de sa då att samlarfordon inte gäller flygplan och att det var ett beslut från EU.
     
  5. Larscho

    Larscho Moderator

    Märkligt. Jag hittade den direkt via Tullverkets hemsida, här är en länk till just den texten: http://taricdok.tullverket.se/4.2fb28f80150fffc40f75bb.html

    När det gäller såna här momsfrågor så är det bäst att prata med Tullen och inte Skatteverket eftersom Tullverket är den berörda myndigheten. Vet inte vad som är korrekt men det här verkar ju ganska officiell information så vi får hoppas på det! :)
     
  6. Christian Guldberg

    Christian Guldberg Ny medlem

    Det ÄR komplicerat med både moms och tull vid import av flygplan och jag anser inte att SKVs eller TVs hemsidor är allt för enkla att tolka. Att Tullen i vissa fall skall uppbära momsen gör det inte mindre råddigt för importören. Det kan vara värt att när man har ett konkret importobjekt kolla direkt med de två verken.

    Några hållpunktr:
    Import från tredjeland, t.ex. USA, Norge eller Åland belastas alltid med 25 % moms på kostnaden för planet inkl. transport och försäkring till hemmafältet. Tullen fastställs i varje enskilt fall utifrån tillverkarland, importland, etc. Men, om man registrerar förvärvet i svenskt register kan man få tullfrihet via slutanvändarintyg. Men, tullbeloppet måste ändå deponeras tills slutanvändarintyget är beviljat.

    Import från EU, dvs. de delar av EU som delar frihandel, dvs. t.ex. inte Åland har två alternativ. Som vanlig dödlig skattebetalare betalar man säljandets lokala moms (som i vissa fall är 0 på flygplan). Om man är momsredovisningsskyldig hanteras importmomsen som vid import av alla andra varor som man nyttjar i verksamheten.

    Man skall nog inte försöka vara alltför kreativ i dessa frågor.

    /Christian Guldberg
     
  7. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Vilket EU-land har 0% moms på flygplan? Jag vet att Danmark haft det en kortare period, men i dag?
     
  8. Christian Guldberg

    Christian Guldberg Ny medlem

    Det finns två fall att beakta:
    1) Att ("små"-)flygplan inte är momspliktiga i ett visst land. Vilka dessa länder som kan ha det så har jag inte lyckats klarlägga. Men, man skall vara observant på att varje medlemsstat har stor frihet i att utforma sitt nationella regelverk.

    2) Att ("små"-)flygplan betraktas som vilken vara som helst i det nationella regelverket. I detta fall kan säljaren vara momsredovisningsfri, t.ex. som varande privatperson i likhet med att vi i Sverige inte skall ta ut eller dra av moms i våra privataffärer. Det kan också vara så att säljarens "affärsverksamhet" ligger under den nationella gränsen för att bli momsredovisningsskyldig.

    När jag skriver ("små"-)flygplan menar jag våra vanliga GA-kärror som vi i klubbar och privatpersoner håller oss med. "Stora" flygplan skattas på annat sätt.

    Eventuellt kommer det en artikel i någon av våra flygblaskor om moms & tull vid import av flygplan. Kruxet är att det är svårt att täcka in ämnet på ett begränsat tidningsutrymme utan att innehållet blir förtunnat till närmast homeopatisk dos.
     
    • Gillar Gillar x 1
  9. Martenare

    Martenare Medlem

    Verkar snårigt men tack så mycket för de utförliga svaren!
     
  10. Larscho

    Larscho Moderator

    Men det verkar ju ganska tydligt att det är 12% moms som gäller för flygplan som klassas som samlarfordon? Det är ju kanon om man ska plocka in typ en Piper Cub eller liknande från tredje land.
     
  11. Martenare

    Martenare Medlem

    Precis vad jag tänkte. Jag kikar lite på Taylorcraft BC12D och de är ju ofta från 40-talet. Frågan är dock om det är lönt att köpa från USA med dagens dollarkurs+frakt+moms.
     
  12. Larscho

    Larscho Moderator

    De kärrorna är inte så jättevanliga så man kanske måste leta borta i staterna för att hitta en i det skick man vill. Liknande flygplan är annars Piper Pacer/Tri-Pacer, Piper J3/Cub eller Aeronca Chief som dyker upp ibland. Men oftast vill man inte höra vilka liknande flygplan det finns när man väl siktat in sig på något! :)
     
  13. Martenare

    Martenare Medlem

    Såg att set fanns några taylorcraft till salu på afors.com.

    Jag uppskattar alla tips eftersom jag inte riktigt har ställt in mig på en speciell typ än.
    Jag är sugen på en sporrhjuskärra med bra stol-prestanda och som är billig i drift och inköp. Taylorcraft passar ganska bra till det men egentligen ogillar jag att dem inte har spak.

    Jag har även tittat en del på Rans S-6, S-7 och Kitfox Mk 4+.
     
  14. Larscho

    Larscho Moderator

    Ska du använda den till bushflyg så är nog Aeroncan för svag. Den här ligger ute på planecheck nu: http://www.planecheck.com?ent=da&id=38845
    Verkar ju väldigt prisvärd, sedan vet jag inte vad den är i för skick såklart. Man bör kolla vad den skulle klassas som i Sverige, är det UL eller X-klass?
     
  15. Martenare

    Martenare Medlem

    Ja, den är helt klart intressant men jag tyckte faktiskt den var dyr med tanke på att den har en 582 motor.
    Den här finns på afors https://afors.com/aircraftView/41299 och då får man en 912 motor för samma pris.
    Jag har inte satt mig in så mycket i klassningen. Vad blir egentligen skillnaderna Ul vs X?
     
  16. C42

    C42 Medlem

    För privatpersoners införsel av transportmedel från annat land inom EU: läs broschyren SKV556. Det kan vara värt att notera att flygplan med startvikt under 1550 kg inte omfattas av den regleringen. Dessa räknas som vilken vara som helst och skall betalas moms för i det land de köps in på samma sätt som t.ex. kläder och korv.

    Dock bör man se upp om det är så att en klubb gör importen. Då gäller inte reglerna för privatpersoner utan man blir istället betraktad som juridisk person, vare sig man är momspliktig eller inte. Jag vill minnas att det är en gräns på 90 000 kronor. Om man för in varor för större värde än detta skall man betala moms i sverige, oavsett om man redan betalat momsen i inköpslandet.
     
    • Håller med Håller med x 1
  17. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Den broschyren gäller inte transportmedel vilka som helst, utan bara nya transportmedel.
    Som jag förstår broschyren så är enda frågan om man skall betala moms i det andra EU-landet eller i Sverige. Det normala inom EU är ju att moms betalas i det land där man köper in varan, men om det är ett luftfartyg med MTOM ≥ 1550 kg som är "nytt" så skall moms istället betalas i Sverige. Det är aldrig fråga om att betala moms i båda.
     
    • Håller med Håller med x 1
  18. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Allt sådant här krångel är verkligen både trist och avskräckande =/

    När det sedan gäller veteranflyg (och vad jag förstår allt Annex II?) så verkade det lite knepigt att sköta inregistreringen i Sverige också. Knepigt i det att man i princip måste avsluta affär och först därefter kan begära alla papper man behöver för att sköta inregistreringen... och då känns det som att man står där med svarte petter om det skulle vara något som felar.

    Checklistorna för import på transportstyrelsens sida listar ju blankett efter blankett efter blankett... Om man talar om saker som hämmar allmänflyget så skulle jag säga att här är en sådan sak. För få "kul" plan i Sverige och för besvärligt att fixa hit sådana.
     
  19. Larscho

    Larscho Moderator

    Jag skulle tro att det inte är så svårt att ta in ett Annex II-flygplan. Du kan få ganska mycket info sedan tidigare och de dyra grejerna borde man kunna kolla upp innan köpet. Sen är det alltid så att registreringen tar lång tid men det är svårt att påverka. Jag håller med om att det inte är ett lätt förfarande men jag hoppas inte att det avskräcker.
     
  20. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Då hoppas du förgäves, för det avskräcker helt klart mig!

    Det du skriver går lite emot sig självt tycker jag. Du tror inte det är svårt, men håller med om att det inte är ett lätt förfarande?
     
Laddar...

Dela sidan