Avgifter på flyplasser i Finland

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av sobjerke, 5 Januari 2018.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 10 medlemmar.
  1. sobjerke

    sobjerke Aktiv medlem

    Vår flyklubb vurderer å legge neste klubbtur til Mariehamn på Åland.

    Google tok meg til dette angående finske avgifter:
    https://www.finavia.fi/sites/default/files/documents/Finavia_Terms_of_Services_2018.pdf

    I følge dukumentet, beregnes avgifter for
    - Landing (min 30 euro)
    - Parkering (8.60 euro / 24t)
    - Passasjerer (8.20 euro / person)
    - Security (5.01 euro / person)

    En rask summering ga meg over 80 euro for en C172 med pilot og to passasjerer.

    Er det noen her på forumet som har erfaring med å fly til Finland og som kan si noe om jeg har forstått avgiftene riktig?
     
  2. Larscho

    Larscho Moderator

    Jag har varit på Åland några gånger och tror inte riktigt att det har varit så dyrt. Om du behöver tanka blir det väldigt dyrt eftersom 100LL kostar över 3 euro/liter! Så tanka i Sverige om ni kan. Men ni bör nog räkna med 35-40 euro per flygplan för landning.

    Prova att ringa tornet så får du svar direkt, det är uppe i tornet som man betalar landningsavgiften så de har koll på vad det kostar. Förutom priset på bränsle så skulle jag säga att kostnaderna är likvärdiga med liknande flygplatser i Sverige.

    Lycka till på er flygning!
     
    • Gillar Gillar x 1
  3. sobjerke

    sobjerke Aktiv medlem

    Takk for tipset.
     
  4. control

    control Välkänd medlem

    Eller landa/starta utanför tornets öppetider. Åtminstone förra året så var det gratis. Till höger om terminalbyggnaden finns en grind med kodlås (och koden på airside) :)
     
  5. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Gratis i år också -- det finns ju ingen som kan bokföra landningen eller rättare sagt starten...
    Fungerar inte grinden när tornet är öppet? Om den gör det så kan det inte bli fråga om några securityavgifter och knappast passageraravgifter heller eftersom man kommer direkt ut till plattan utan att ens passera terminalbyggnaden.
     
    • Gillar Gillar x 1
  6. sobjerke

    sobjerke Aktiv medlem

    Takk for tips.

    Dersom det er noen her som har lyst til å møte oss på Åland, så er foreløpig planen å dra 25. til 27. mai.
     
    • Gillar Gillar x 1
  7. Larscho

    Larscho Moderator

    Säg till någon vecka innan ni åker så kanske man kan dyka upp. :)

    Om ni har IR och vill träna på PBN så kan ni göra det samtidigt också eftersom det finns på Mariehamn.
     
  8. dypen

    dypen Medlem

    Da kjenner jeg en som blir glad
     
    • Gillar Gillar x 1
  9. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Jag var där i somras och fick betala drygt 50 € i landavgift. (Stannade bara en timme)
    Passageraravgift tror jag endast gäller för större plan men när jag tänker på det så var vi tre st totalt och enl din taxa här ovan så blir det då 54 €... Så kanske ändå att vi fick betala för antal pax. Är osäker där.
    Jag frågade lite fint om det gick att flyga hit när det är stängt och det gick ju bra. Man kan tala med Tampere (Tappere?) kontroll hela vägen ner isåfall. (De har en markantenn så de ska höra dig även på marken sa killen i tornet)
    Grinden till höger om terminalen är låst och har ingen kodläsare utan en simpel knapp för att komma ut.
    När ni ska in igen är det bara att sträcka in handen lite extra och trycka på knappen utifrån så öppnas den igen.

    På sommrarna så har de ofta öppet en timme åt gången flera ggr per dag så även om ni kommer dit när de har stängt, och åker in till stan några timmar så kan de se att ni är där... Vad som händer med ev betalning då vet jag inte.

    Men det är en mycket fin flygning över lite hav och in mot skärgården så det kan det vara värt att göra. Det finns även ett flygfält längre in mot Finland på en liten ö som kan vara värt en kort utflykt till, minns ej vad fältet heter, men det sägs vara väldigt fint.
     
  10. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Kan man verkligen komma åt knappen från utsidan!? I vilket fall som helst så finns ett mycket enklare sätt. Det finns ett kodlås på utsidan och koden är anslagen på insidan!
     
  11. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Ok. Ja då är ju det bättre.
     
  12. Mikael

    Mikael Medlem

  13. FarewellFire

    FarewellFire Aktiv medlem

    Jag planerade för Mariehamn för något år sedan och mejlade direkt till tornet. Fick snabbt svar med en exakt kostnad. Vill minnas att det låg på runt 30-40 euro, inklusive en terminal fee, eftersom jag ville göra en instrumentinflygning. Men kort sagt, testa att mejla tornet - adressen finns i AIP!
     
  14. control

    control Välkänd medlem

    Alla jag träffat i tornet på EFMA har varit väldigt trevliga, en lite typiskt finsk tystlåten och andra mer pratglada (på svenska) men som sagt, alla trevliga :)
     
    • Håller med Håller med x 1
  15. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    De har en väldigt bra restaurang i terminalen också, med rimliga priser.
     
  16. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Det jag slogs av som mest extraordinärt att flyga dit var inte att det tillhörde ett annat land (första och hittills enda ggn) eller att jag flög över hav (har gjort några ggr till Visby) utan att jag är van vid ganska korta kommandon via radion av Sthlm Ctr eller Ö-göta Ctr eller de olika tornen här hemma. Korta och enkla klareringar. Men där i EFMA kom en heeel radda klareringar och info. Det kändes som att jag fick lyssna i 20-30 sekunder mot kanske mer vanliga 5-10 sek och sedan fundera över vad jag skulle läsa tillbaka.
    Jag är inte direkt främmande för radiosnack (talar alltid engelska trots avsaknad av IR) men detta var jag inte beredd på.

    Nåja, jag läste tillbaka det jag kom ihåg och han i TWR verkade nöja sig med det, trots att jag förmodligen missade en del.
     
  17. Larscho

    Larscho Moderator

    En lustig grej i Finland är också att tornet alltid måste kvittera på slutet när de lyssnat på din motläsning.
     
  18. Mikael

    Mikael Medlem

    Hur är det numera,
    måste man fortfarande ha färdplan över gränsen till Åland
    och måste man landa på Mariehamns tullflygplats först eller får man landa på småflygfält direkt?

    Vissa länder t.ex Tjeckien ska ju ha släppt på kravet på färdplan över gränsen.
     
  19. Larscho

    Larscho Moderator

    Färdplan ska du ha men du behöver inte landa på tullflygplats inom Schengen. Det går jättebra att landa på småfält direkt i Finland.
    I Norge som inte är med i EU går det också bra att landa på småfält direkt men man måste anmäla till norska tullen vilket fält man landar på och när.
     
  20. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Jag tror nog att Larscho vet vad han menar, men detta är något som brukar skapa stor förvirring så jag vill förtydliga.

    • Du behöver inte starta/landa på tullflygplats vid resor inom EU.
    • Du behöver inte starta/landa på flygplats med passkontroll (immigration) vid resor inom Schengen.

    EU och Schengen är inte samma områden. T.ex. är Norge med i Schengen men inte EU. Storbritannien är med i EU (än så länge) men inte Schengen. Finland är med i båda.

    Flyger du t.ex. till Finland behöver du varken tull eller passkontroll.
    Flyger du t.ex. till Norge behöver du tull, men inte passkontroll.
    Flyger du t.ex. till Storbritannien behöver du inte tull (än så länge), däremot passkontroll.

    För att komplicera ytterligare så har vissa länder specialregler som kan innebära lättnader (t.ex. i relationen Sverige-Norge räcker det i många fall med att förvarna tullen) eller skärpningar -- som motiveras av "terrorskäl" eller helt enkelt för att länderna struntar i reglerna. T.ex. påstås Grekland kräva att man landar på flygplats med passkontroll även vid resor inom Schengenområdet vilket är direkt felaktigt. Men som sagt, de två punkterna ovan är grundreglerna.
     
    • Gillar Gillar x 3
Laddar...

Dela sidan