Landning IFR med stängd trafikledning

Diskussion i 'Instrumentflygning' startad av durandal101, 26 Januari 2018.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 7 medlemmar.
  1. durandal101

    durandal101 Ny medlem

    Bor just nu i USA men funderar på att ta IR här i USA inför hemflytt om ett par år till Sverige. Jag har en liten undran om hur det fungerar när tornet är stängt på kontrollerad flygplats i Sverige. Här i USA har man publicerade approacher även till okontrollerade flygplatser, men kan man landa i Sverige om tornet är stängt?

    Tänker som exempel, NOTAM för ESKM:

    AFIS HOURS OF OPS/SERVICE MON-WED 0520-0615 0755-0915 1540-1635
    1745-1905 THU 0520-0615 0755-0915 1025-1225 1540-1635 1745-1905 FRI
    0520-0615 0755-0915 1540-1635 1745-1905 SAT CLSD SUN 0945-1145
    1330-1425 1530-1650

    Vad händer om man blir försenad och kommer fram i någon av "gluggarna" i öppettiderna?
     
  2. control

    control Välkänd medlem

    Ja! Sen ganska nyligen så är det faktiskt mer liberalt här i Europa än i USA. Du kan flyga apch även när tornet är stängt och behöver inte ens ha någon som kan se att banan är fri. :)
     
    • Gillar Gillar x 1
  3. durandal101

    durandal101 Ny medlem

    Strålande - kul när saker blir bättre med tiden!
     
  4. Adam Frisch

    Adam Frisch Aktiv medlem

    Hur avslutar man färdplan? Ringer man nånstans?
     
  5. durandal101

    durandal101 Ny medlem

    I alla fall på den tiden jag flög VFR i Sverige ringde man FPC på Arlanda. Samma för att starta färdplan på marken.
     
  6. andreasvibo

    andreasvibo Aktiv medlem

    Jag har lärt mig att ringa in färdplaner till FPC men ringa och avsluta till Malmö ACC eller Sthlm ACC.
     
  7. Larscho

    Larscho Moderator

    Ja, man ringer till "Sweden Control" och stänger dem.

    När man landar utanför öppettiderna i Sverige på vintern får man ju ha i åtanke att det kanske inte är snöröjt och sånt bara. Annars funkar det bra. Men det är inte så många som vet att det är tillåtet än. Jag flög till Finland för ett tag sedan och där sa de klart och tydligt till mig att jag inte fick landa IFR om tornet var stängt, sen blev de lite osäkra när jag sa att jag visst fick det. :p
     
    • Gillar Gillar x 1
  8. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Jag skulle gissa att de flesta trafikledare inte känner till det -- och det gäller ju bara privatflyg, inte kommersiellt flyg. Transportstyrelsen har ju inte heller varit direkt angelägna om att informera om det. Jag har diskuterat det med några personer på TS och mitt intryck är att de inte är jätteförtjusta, men de försöker inte heller obstruera. (Som en del utländska myndigheter gör när EU-beslut innebär lättnader i regelverket -- se t.ex. på IFR i klass G i Tyskland.)
     
  9. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Alla färdplaner kan stängas antingen med telefon till ACC i Malmö eller Stockholm, alternativt på radio i luften. Alla färdplaner kan också aktiveras på radio i luften.

    Däremot går det bara att aktivera färdplaner per telefon som man lämnat in via AROweb eller per telefon till FPC och då aktiverar man hos FPC.
     
    • Gillar Gillar x 1
  10. Anders Lidén

    Anders Lidén Aktiv medlem

  11. durandal101

    durandal101 Ny medlem

    Ah, så är det förstås, minnet svek mig den här gången!
     
  12. Adam Frisch

    Adam Frisch Aktiv medlem

    Verkar vara olika regler beroende på vart man är i EASA-land. Vilka länder tillåter IFR landning/start utan torn förutom Sverige, Finland? I England är det omöjligt, men sen är dom ju lite speciellt jobbiga. Tror inte Tyskland tillåter det heller - vet att dom inte tillåter IFR start från okontrollerat.
     
  13. control

    control Välkänd medlem

    Här handlar det om utbildning, England och Tyskland kan inte förhindra detta regelmässigt, om de förhindrar det så måste de gå omvägen genom att ex. förbjuda det för sina statliga flygplatser. Men om det finns en privat IFR flygplats i UK så kan myndigheterna inte hindra piloter och flygplatsen från att tillämpa detta.
     
  14. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det är i högsta grad tillåtet i England. Mer än i andra EASA-länder och med att det "alltid" uttryckligen har varit tillåtet t.o.m. med hemsnickrade procedurer till VFR-fält även innan del-NCO gjorde det möjligt i hela EASA-land.

    Tyskland har mjuknat på senare år och tillåter nu officiellt IFR till- och från vissa okontrollerade flygplatser med AFIS.

    Men reglerna är egentligen inte olika i olika länder i EASA-land. Precis som control skriver så är det tillåtet överallt, men en del nationella myndigheter låtsas inte om det eller obstruerar.
     
  15. Adam Frisch

    Adam Frisch Aktiv medlem

    Men är det inte så att detta bara gäller under förutsättning att du är i G-flygrum i England, dvs helt okontrollerad? Tror inte du kan landa på en flygplats inom annat luftrum IFR efter att tornet gått hem. För att inte nämna att det är nästan omöjligt att PTT-tända banljus där, vilket omöjliggör nattlandningar.
     
  16. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Om tornet stänger så är väl inte luftrummet upprättat längre och då handlar det om G-luft? Brittiska CAA har någon sort noja på PCL, ja...
     
  17. durandal101

    durandal101 Ny medlem

    Nu blev jag intresserad, är "hemmasnickrade" procedurer numera tillåtna i Sverige?
     
  18. Larscho

    Larscho Moderator

    Allt är tillåtet tills motsatsen är bevisad. :)
     
  19. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    I SERA står att minimflyghöjden för IFR får underskridas där det är nödvändigt för start eller landning. Det står inget alls om procedurer. I del-NCO står det så här:

    NCO.OP.115 Start- och inflygningsprocedurer – flygplan och helikoptrar
    1. a) Befälhavaren ska tillämpa de start- och inflygningsprocedurer som fastställts av den stat där flygplatsen är belägen, om sådana procedurer har offentliggjorts för den bana eller de start- och landningsområden (FATO) som ska användas.
    (Min fetstil.)

    Sedan får man tolka det som man vill, men man kan jämföra med motsvarande regel för kommersiell luftfart:

    CAT.OP.MPA.125 Procedurer för instrumentstart och instrumentinflygning
    1. a) Operatören ska se till att de procedurer för instrumentstart och instrumentinflygning följs som fastställts av den stat där flygplatsen är belägen.
     
    • Gillar Gillar x 3
  20. durandal101

    durandal101 Ny medlem

    Spännande och praktiskt!

    //K
     
Laddar...

Dela sidan