PA-28-haveri vid Svolvaer

Diskussion i 'Nyhetstips' startad av Dahlbäck, 12 Februari 2018.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 3 medlemmar.
  1. Dahlbäck

    Dahlbäck Aktiv medlem

  2. Merf

    Merf Aktiv medlem

  3. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Samma tidning har en publisering som bekräftar att det rör sig om just en PA-28 från Tromsö flygklubb.

    Länk: https://www.nordlys.no/flyulykker/n...r-i-tromso-flyklubb-en-tragedie/s/5-34-788365

    Det jag funderar lite kring är att det verkar som att man inte har fastställt identiteten på de omkomna. Borde man inte ha bokning från klubben som ger indikation på det, eller är det inte så vanligt som jag fått för mig att det hålls rätt bra koll på det på klubbar? Med det sagt så är det ju såklart inte en bekräftelse på att det faktiskt var de/den som bokade flygplanet som faktiskt flög vid tillfället, även om det finns en bokning. Fick ändå intrycket av att klubben nog har en ganska bra aning om vilka det rör sig om.Tragiskt hur som helst.

    Sen tid och kallt vatten. Verkar ju som att räddningsarbetet kom relativt snabbt, men ändå med en relativt lyckad "ditching" så tänker jag att man inte har långa stunden på sig i det vattnet vid den här tiden.
     
  4. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Tidningen skrev att identiteten inte var "formellt fastställd" men att man hade meddelat de man trodde var anhöriga till de omkomna. Det tolkar jag som att flygklubben hade bra koll på vilka som satt i flygplanet, men att polisen ville ha en oberoende bekräftelse.

    De blev upplockade 13 minuter efter larm, vilket måste sägas vara anmärkningsvärt snabbt. Larmet kom fem minuter efter att de startat, så de kan inte legat i vattnet mer än 18 minuter. Frågan är hur haveriet gick till -- om de fick några skador vid nedslaget, om de hade flytvästar etc. Det är ju inte säkert att de dog av nedkylning.
     
    • Gillar Gillar x 1
  5. FGUbeagle

    FGUbeagle Ny medlem

    Betänk att det är i Norge det händer. Där råder inte samma regler som här :)

    Däremot har man en räddningstjänst som med hästlängder slår den fjösiga långbänksmodell som vi har.

    Här hade ingen funnits på plats förrän tidigast 40-50 min efter larm, förutsatt att SOS alarm fattat vad, var och när det hela inträffat och det är mycket tveksamt om de inte fått in minst tre som ringt om samma händelse. Man blir helt förfärad när man tar del av larmsamtal och hör vilken dålig uppfattning man har och hur många omfrågningar man måste göra vid kritiska akutlarm. Ta del av de insatser som utfördes i samband med flera incidenter med skridskoåkare som gått genom isen, eller båtar i nöd. Fundera också ett tag vad det innebär att Sjöfartsverkets helikoptrar inte är i tjänst pga personalbråk och tekniska tveksamheter (ni minns papegojan - vi har fått de helikoptrar vi behöver), samt polisens problem med att få uppställningsplatser som ligger så nära att en tidig insats kan utföras.

    Man tar sig för pannan och undrar över regeringens fagra tal om vår välfärd. Den tycks inte gälla längre på det sätt vi uppfattar innebörden.
     

Dela sidan