LAPL - utnyttja 10 paxtimmar till något bra?

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av JCollin, 15 Februari 2018.

Taggar:
Bevakare:
Den här tråden bevakas av 9 medlemmar.
  1. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Intressanta punkter du tar upp. Intressant att få fler vinklingar på LAPL! En stor del av det som gör att LAPL för mig verkar onödigt, trots att jag inte svarar ja på dina frågor för PPL och JA på en del av frågorna på LAPL, och det är just det att jag ju gillar att flyga och lära mig mer så de där "extra" timmarna som krävs för PPL inte känns som en kostnad riktigt, det är ju bara mer av det jag ändå tänker göra och som resultat får jag ett mindre begränsat cert.

    De stora vinsterna med LAPL verkar som sagt handla om att göra det billigare att hålla aktivt om man inte flyger så mycket. Räkna all tid senaste 24 månaderna är inte en så stor fördel om man ändå planerar att flyga mer än 12h per år. Fördelarna med medical spelar mindre roll om man är under en viss ålder. Certifikat som gäller livet ut? Uh... det gör PPL också (det är ju bara klassbehörigheten som måste förnyas). För dessa "vinster" har man begränsningar som gör att om man skulle få möjlighet att flyga ett tyngre plan, ja då kan man inte det. Skulle basic IR bli vettigt, eller man ändå känner för att gå för IR ja då kan man dra igång med det direkt utan att behöva uppgradera sitt cert först. Annan användare har också tagit upp saker som sjö-flyg och FFK.
     
  2. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Ska man vara petig så är du pic under EK, men det texten pekar på att man ska ha minst 10 Tim pic efter uppflyttning. Däremot så kan du tillgodoräkna dig tiden om du haft LAPL S sedan tidigare och efter att det utfärdats flugit mer än 10 Tim.
    Det var så det tolkades då jag gick från LAPL S till LAPL A för 2 år sedan. Och rent logiskt är det vettigt. Har du gått om TMG flygtid sedan tidigare så har du en mycket bättre grund att stå på än en ny certad, även om UL inte räknas i detta sammanhang så ger det rutin. Om man inte ska kunna räkna tidigare flygerfarenhet så bör man också införa liknande 10 Tim karens innan man får ta pax när en LAPL/PPL flyger in sig på ny typ
     
  3. Larscho

    Larscho Moderator

    Det är på gång att ändras för LAPL, tror det sker nu den 8e april.

    Har FFK för avsikt att tillåta LAPL eller åtminstone ta i frågan tillsammans med TS? För mig känns det som att man ska kunna tillåta LAPL i framtiden.

    Inflygningar gör man inte på PPL. Men det här kan man lära sig oavsett vilket cert man har. :)


    Dina frågor är bra. I synnerhet den om FFK.
     
  4. Larscho

    Larscho Moderator

    Så skrev jag inte. Jag skrev:
    Jag tror att vi om 10 år har LAPL som standardcertet och att man sedan uppgraderar till PPL när man flugit några år.
     
    • Gillar Gillar x 1
  5. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Nu får du ursäkta om jag blir lite hård, du skriver visserligen att du bara flugit 16 Tim än och då har du minst halva utbildningen ķvar. Det finns inga garantier att du flyger upp vid 30 tim det är lärarens bedömning som gäller, det kan bli både 40 o 50 Tim.

    Jag är själv flyglärare och om en elev säger till mig att den p.g.a. osäkerhet inte gärna vill flyga utan att ha lärare med i planet så är man inte färdig för uppflyttning. Jag släpper inte ens eleven EK om eleven själv känner minsta tvivel på sin förmåga. Det är mycket möjligt att tryggheten infinner sig när du kommer längre in i utbildningen men annars är du nog på rätt väg, med tanken att fortsätta till PPL just p.g.a. den längre utbildningstiden
     
  6. JCollin

    JCollin Medlem

    Först en kommentar om sjö och FFK.
    Jag pratade med en man på TS för ungefär en månad sedan angående LAPL sjö. Enligt honom fanns det ingenting som talade för att det skulle bli möjligt i framtiden. Efter att ha läst lite andra trådar här på forumet verkar det dessvärre som att man ska ta TS svar med en nypa salt...

    Sedan pratade jag med en person på FFK och enligt honom fanns det inga planer på att släppa in LAPL i FFK. Om jag förstod honom rätt satte Transportstyrelsens regler stopp för LAPL. Däremot tyckte han att LAPL var en bra väg att gå. Att flyga på sig bra rutin innan jag gick vidare till PPL och FFK.

    Och angående inflygningar så kom det upp när jag pratade med min lärare om LAPL vs PPL. "Då har vi tid att köra lite ILS-inflygningar, det är bra att kunna!"

    Och jekroth, jag vet. Kanske är det så att mina lärare tror lite mer på mig än vad jag själv gör och de tror att jag kan klara det på 30 timmar.
    Jag känner undan för undan hur jag blir tryggare i flygandet och jag var aldrig orolig under de första EK-flygningarna. Men det är en viss skillnad på att sitta ensam mot att att ha familjen med sig i kärran.

    Jag vill bli en så duktig pilot som möjligt och det känns som att PPL ger mer. Hade jag kommit från UL eller TMG hade LAPL vara det självklara alternativet.
     
  7. Larscho

    Larscho Moderator

    För att ändra regler så släpper EASA ett regelförslag som kallas Opinion. En sådan släpptes förra året under namnet Opinion 05/2017. Den innehåller ganska många ändringar, bland annat att Sjöflygbehörighet kan läggas till LAPL.
     
    • Gillar Gillar x 1
  8. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Jag känner inte dig och vet inte hur du utvecklas så se inte mina inlägg som påhopp för så är se inte menade. Jag reflekterar bara över det du skrivit och hur jag själv agerar som lärare. Och kanske kan jag bidra med någon ny syn på vissa saker
     
  9. JCollin

    JCollin Medlem

    Du, det är helt lugnt, jag känner mig inte det minsta påhoppad! :)

    Alla tips och råd är välkomna.
     
  10. Fredan

    Fredan Medlem

    Är också nyfiken på FFK:s inställning till LAPL.
    I praktiken ser jag inte att det ska vara någon skillnad på en LAPL-pilot jämfört med en PPL-pilot efter 200-300 timmar då de som sagt till 95% flyger samma plan.
     
  11. Larscho

    Larscho Moderator

    Jag skickade ett mail till FFK idag och kanske man få igång en diskussion om just det.
     
  12. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det är inte FFK som bestämmer det utan Transportstyrelsen och de har sagt att de inte tänker godkänna LAPL.

    Tänk på att FFKs verksamhet är kommersiell (även om den drivs utan vinstintresse), så man skall man egentligen ha ett CPL. Att PPL-piloter får flyga för FFK är genom en dispens som motiveras bl.a. med flygtidskraven (min 100 timmar för brandflyg och 200 timmar för övrig FFK-verksamhet) och FFKs internutbildningar. TS tycker helt enkelt att gapet mellan LAPL och CPL är för stort.
     
  13. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Vilket är ett litet konstigt sätt att se på det kan jag tycka. Det är ju ingen avancerad flygning det handlar om i fallet brandflyg t.ex. Har svårt att se hur LAPL-piloter skulle ha något som helst problem med det. Har man klarat sin uppflygning så bör man klara av att flyga en navigationsslinga (där det inte ens handlar om någon precisionsnavigering), prata med relevanta ATC-enheter samt fixa att cirkla punkter på marken vid behov. Det är liksom ingen avancerad flygning det handlar om... Inte heller riskerar man att lura med sig någon oinsatt som passagerare eller något sådant.

    Det som kan komma att påverka är saker som press att flyga när man egentligen inte borde. Ser tyvärr inte hur timmar utan någon kvalifikation eller PPL istället för LAPL på något vis fungerar som en barriär mot det dock.

    Men ja, precis som Airborne again nämner så är det säkert inget som kommer ändras i en handvändning, vilket gör att det rent praktiskt blir ett argument för PPL om man tänkt sig att delta i FFK (även om det rent praktiskt inte känns som att det borde vara det).
     
    • Gillar Gillar x 1
  14. JCollin

    JCollin Medlem

    Systemet att en PPL-pilot med 100 flygtimmar får flyga brandflyg men inte en LAPL-pilot med säg 500 timmar är som sagt svår att förstå. Men eftersom det är Transportstyrelsen som bestämmer så lär det inte ändras i första taget.
    Jag frågade FFK-killen vad som händer om tio år om LAPL slår stort och allt färre tar PPL. "Vi vet inte men då får vi stora problem!" blev svaret.
     
  15. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Lugn vi är i början av LAPL tiden jag är liksom Larscho skrev tidigare säker på att LAPL så småning om kommer att bli det dominerande certert för normalklass piloter.

    Tittar vi på vad som är tillåtna behörigheter idag och vad som skulle tillåtas i LAPLs planeringsstadie så är min övertygelse att det kommer att ramla in mer med tiden.

    Var ska FFK få piloter om de flesta "bara" har LAPL någon typ av IR, man vill ju sänka ribban och få fler piloter att utbildas för instrument flygning. Viljan att underlätta i regelverket är bara i sin vagga och jag är övertygad att det kommer nyheter även om kvarnen mål långsamt.
     
  16. JCollin

    JCollin Medlem

    Men då känns det ju som att ppl är rätt väg nu och om några år kan jag istället "nedgradera" till LAPL om det skulle behövas!?
     
    • Gillar Gillar x 2
  17. control

    control Välkänd medlem

    Helt rätt inställning, välj baserat på vilka behov du har, vilka planer du har och vad som gäller idag, inte vad som eventuellt kan bli aktuellt om några år....

    Se på UL, för 2-3 år sedan lät det på många som att UL skulle få göra mer än vad dagens LAPL får göra. förutom viktökning som är på G så blev det intet och det är fortfarande ett nationellt cert... Sen har ju UL "räddats" av att att det numera gåra att komma över till LAPL rätt enkelt :)
     
    • Gillar Gillar x 1
  18. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Nu är du nog ute och cyklar.
    UL har inte förväntat sig vare sig mörker eller IR någonsin och de diskutionerna har aldrig förts. UL är däremot vad många inte vet godkänt för AVA. Så de förväntningar som länge funnits inom UL är högre viktgräns och det är på väg. UL har aktivt jobbat för att inte bli EASA klassad utan har hela tiden velat fortsätta vara nationellt och det fortsätter vi att vara så vad menar du
     
  19. control

    control Välkänd medlem

    Du har uppenbarligen inte läst samma forum, varit med i samma diskussioner som mig eller så har du dåligt minne ;)
     
  20. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Jag är nog ganska väl informerad när det gäller UL då det är där jag lägger 90% av min flygning. Så vilka behörigheter menar du att vi hoppats på som jag skall ha "glömt"
     
Laddar...

Dela sidan