Hur angöra medvind?

Diskussion i 'Flygsäkerhet' startad av andreasvibo, 15 April 2018.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. andreasvibo

    andreasvibo Aktiv medlem

    Vilken procedur är vanligast i Sverige? Vilken lärs ut? I USA verkar B vara vanligast och anses av många vara säkrast. Dels ansluter man medvind i 45 graders vinkel vilket ger bra uppsikt, dels får man längre tid på sig att sjunka 500 ft från att man passerar fältet på trafikvarvshöjd+500ft tills dess att man ansluter medvind på trafikvarvshöjd.
    [​IMG]

    (bilden är från denna diskussion: https://aviation.stackexchange.com/...-join-a-traffic-pattern-when-passing-overhead)
     
    • Gillar Gillar x 1
  2. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Din procedur "B" tillämpas vad jag vet bara i USA: Det jag fått lära mig är "A".
     
  3. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Har också lärt mig A en gång i tiden. (Har för övrigt svårt att inse fördelen med att svänga upp till rakt motsatt riktning mot annan trafik i varvet. Det förutsätter ju att man verkligen har tagit sig tillräckligt långt ut från fältet. 45 grader kan man ju åstadkomma ändå, och dessutom vill man väl helst se trafiken åt den sida man normalt sitter som PIC.) Men visst kan det finnas en tanke även med B.
     
  4. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det hela kompliceras också av att trafikreglerna säger att man skall "utföra alla svängar åt vänster vid inflygning till landning och efter start, om inte annat föreskrivits eller medgivits av flygkontrollenheten".

    Strängt taget är alltså inte alternativ B ovan tillåtet. (Bilden visar ett högervarv så jag antar att det har "föreskrivits" i exemplet. ;) )
     
  5. charliebrown

    charliebrown Ny medlem

    Instämmer. Det är lätt att tänka sig en situation där man hamnar på direkt kontrakurs mot de som redan ligger på medvinden.
     
    • Gillar Gillar x 3
Laddar...

Dela sidan