Färdplan USA, frågor!

Diskussion i '060 Navigation' startad av Oliveeer_, 9 Maj 2018.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. Oliveeer_

    Oliveeer_ Ny medlem

    Hejsan,

    Jag och några vänner ska till USA en månad och timebuilda i Florida (Miami). Jag undrar om någon har några tips att ge till oss som är nya när det gäller luftrum, färdplan, trafikintesitet och allt där emellan i USA?

    • Hur lämnas en färdplan in i USA, vilken hemsida/organ? I Sverige används LFV, jag undrar vad som används där över?

    Tack på förhand,

    Mvh
     
  2. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Jag kan inte så mycket om USA men från video jag har sett de älskar "Traffic Following", d v s typ trafikinformation utan färdplan.
     
    • Gillar Gillar x 1
  3. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Rekommenderar Sporty’s Eller King School videos. Finns att köpa online. Jag körde typ denna första gången:

    http://www.sportys.com/pilotshop/flight-review-online-course.html

    Har inte lämnat färdplan någon gång endast använt flight following som funkar toppen. Färdplan känns mest viktigt om man flyger VFR och vill vara säker på att search and rescue är säkerställd.
     
    • Gillar Gillar x 1
  4. Adam Frisch

    Adam Frisch Aktiv medlem

    Du lämnar den i luften oftast, VFR. Kallas Flight Following. Så här brukar det låta:

    Du: N171AT, VFR request.
    ATC: N171AT, go ahead.
    Du: Just departed KSBA, 4000ft. We'd like flight following to KEMT, 7000ft.
    ATC: Squawk 1234.
    Du: Squawking 1234.
    ATC: Radar contact.

    Så enkelt är det. Ibland kommer han tillbaks och frågar hur många ombord, men oftast inte. Du behåller Squawken ända till destination (inte en miljon kodbyten vid varje sektor som i många delar av Europa). För det mesta är dom grymma på att hålla dig borta från annan trafik, men ibland när det är sjukt mkt att göra så hinner dom inte. Så man måste fortfarande hålla utkik.

    Man kan även lämna VFR Flight Plan innan, antingen genom att ringa 1-800-WX-BRIEF eller genom flera appar (ForeFlight etc), men i realiteten så är det ingen som ser den där färdplanen och du måste aktivera den via ATC ända, så det är lika bra göra det i luften till at börja med.

    Jag flyger i Los Angeles och det är liknande trafikmängd här som i Miami. Amerikansk ATC är mkt effektiv och demokratisk, men dom snackar snabbt och använder mkt slang, så man måste vara med litegrann.

    Om du har mer frågor så hjälper jag gärna till.
     
    • Gillar Gillar x 1
  5. Oliveeer_

    Oliveeer_ Ny medlem

    Tusen tack för feedback :D
     
  6. Oliveeer_

    Oliveeer_ Ny medlem

    Tack så jättemycket, det uppskattas :D
     
  7. Oliveeer_

    Oliveeer_ Ny medlem

    Wow, jättetack! Jag återkommer gärna med frågor om där dyker upp några :D
     
  8. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Kan instämma. De var väldigt trevliga och hjälpsamma de gånger jag använt det.

    Flög tillbaka VFR från Vegas (KHND) till LA (KEMT) för några år sedan i en riktigt trött Cessna. Min första längre flygtur i USA. Fick ligga on top pga av dåligt väder i LA samt att man passerar en bergskedja strax innan LA. Se sista biten på kartan i nedre vänstra hörnet. Högsta hinder är upp till 10400 fot! Jag flög dock in längre sydöst om färdlinjen på kartan.

    ATC var väldigt hjälpsamma och verkligen dubbekollade min höjd och alla hinder utan att jag egentligen bett om det. Fick sedan hjälp att hitta ett hål att dyka igenom för att nå flygplatsen. Sjukt kul resa!

    flight.jpg

    Du hittar Kartor och färdplanering på https://skyvector.com/

    Mvh

    Jonas
     
    Senast redigerad: 24 Maj 2018
    • Gillar Gillar x 3
  9. Oliveeer_

    Oliveeer_ Ny medlem

    Oj, vad utmanande. Kul! Tusen tack. Skolan vi har kontakt med i Florida säger att det är möjligt att göra utlandsflygningar till tex. Bahamas, cuba mm. Vet du om där krävs något mer än bara en "flight following"? EASAs regler är ju så att man ska lämna in tid för när man passerar FIRet.
    Hur är det med tankning där borta? Är det enkelt på de flesta flygplatserna?
     
  10. Adam Frisch

    Adam Frisch Aktiv medlem

    Oliveer - tyvärr måste du ha visum för att kunna korsa gränsen och sen komma tillbaks i småflyg. ESTA, som man gör när man flyger med flybolagen, gäller inte för småflyget. Men om du har studentvisum för att göra flygträning i USA, så räcker det. Om inte, så ansök om ett B1 visa på Amerikanska ambassaden innan du åker över om du vill kunna flyga till Bahamas etc. Det går rätt fort. Liten varning om Kuba också, även fast sanktionerna nu har lättats, så är det tal om att Trump ska återinföra dom, så Customs and Border kan vara extra petiga när du kommer från Kuba..

    Sen att korsa en gräns kan man inte göra med bara flight following. Där måste du vara på antingen en VFR eller IFR färdplan. Du måste också ha ifyllt en s.k. eAPIS online (en slags tulldeklaration där alla ombordvarande och flygplan nämns). Vid återkomst till USA måste allt detta vara aktiverat och du måste dessutom ha telefonerat CBP (Customs and Border) och sagt exakt när du landar så dom kan preppa sina agenter. Bara ett fåtal flygplatser är inkörsportar i Florida, så man kan inte flyga tillbaks till vilken flygplats some helst. Låter mer komplicerat än det är, men det är inte så farligt. Vidare så måste flygplanet tekniskt sett ha ett radiostationscertificat från FCC, försäkring och en CBP årsavgiftssticker klistrad på en av rutorna.

    Avgas finns precis överallt i USA. Dom flesta karibiska öarna har det också, med kanske undantag av Kuba.
     
    • Gillar Gillar x 1
Laddar...

Dela sidan