Hur passera restriktionsområden?

Diskussion i '010 Luftfartsystemet och säkerhetsstandarder' startad av Mikael, 31 Maj 2012.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 11 medlemmar.
  1. Mikael

    Mikael Medlem

    Hur gör man lämpligast när man flyger okontrollerad VFR och vill passera ett restriktionsområde?

    Att man ska kontakta trafikledningen är nog klart.
    Jag antar att det oftast blir Sweden Control man ska kontakta?

    Ska man bara fråga om området är aktivt eller ska man göra som när man vill passera genom ett TMA, alltså en förenklad färdplan?


    Jag har prövat den senare metoden vilket fungerade men de ville att jag skulle bekräfta att jag gick utan färdplan.
    Detta får mig att misstänka att jag krånglade till det onödigt mycket.

    Om man bara frågat om R-området är aktivt hur vet man då att det inte aktiveras medans man flyger igenom det?
    Kanske inget stort problem med ett snabbt plan och ett litet restriktionsområde.
    Men om man, som jag, har en marschfart på 50 knop minus eventuell motvind och restriktionsområdet är stort (t.ex. R22) då kan det ta en timme...
     
  2. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Svaret är solklart - du ska ha klarering före du flyger in i ett restriktionsområde. Sweden är ett bra ställe att begära klarering, närmare kontrollerade flygplats funkar givetvis bra. Du behöver inte ha färdplan inlämnad, det blir ju sas. en förenklad färdplan efter din dialog med flygledningen.

    "SE-KKK begär klarering genom restriktionsområde 35"

    Att fråga om R-området är aktivt är en helt annan sak. Restriktionsområde=alltid aktivt=alltid begära klarering. Flyger du igenom R-område bara efter att ha frågat om det är aktivt så gör du dig skyldig till luftrumsintrång.

    /hans
     
  3. Mikael

    Mikael Medlem

    >> "SE-KKK begär klarering genom restriktionsområde 35"

    Så du uppger inte position/höjd/antal ombord/väg genom restriktionsområdet etc för en förenklad färdplan då?

    När jag i samband med klareringen genom restriktionsområdet ombads bekräfta att jag inte går på färdplan, hur kan man då säga att jag ändå går på en (förenklad) färdplan?


    >> Restriktionsområde=alltid aktivt=alltid begära klarering.

    Mja, R14, R19, R21,R26 bara upprättade när så anges i notam.
    R15B är bara upprättat del av dygnet.
    Andra är upprättade bara del av året t.ex R25 under segelflygsäsongen och
    R31 under fågelsäsongen.
    Flera andra finns som bara är upprättade under begränsade tider.

    \Mikael
     
  4. Mikael

    Mikael Medlem

    Man ska _inte_ begära klarering utan man ska begära tillstånd vilket inte är samma sak.

    Hittade informationen här:
    http://www.aeroklubben.se/filer/B162-02.pdf

    Fast frågorna om hur länge jag får surra i restriktionsområdet och hur mycket uppgifter man ska lämna när man begär tillstånd är jag fortfarande oklar över.

    \Mikael
     
    • Gillar Gillar x 1
  5. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Ok. Min förutsättning är att din fråga gäller upprättade R-områden. Jag hade inte heller begärt någonting för att flyga över R-område i december om det bara är aktivt under april till juni.

    Min poäng med inlägget var att visa på att du inte får ta ett besked om icke-aktivitet som en klarering, vilket är ett vanligt fel tydligen.

    /h
     
  6. ankan

    ankan Medlem

    Jag tror att det är smart att alltid begära tillstånd från sweden eller liknande, och att stanna kvar på frekvensen. Ibland aktiveras ju R-områden medan man flyger, och då hjälper det inte att kolla NOTAM.

    En annan grej jag märkt är att R-områden ibland ändras i höjdled. Så t.ex kanske man tror att man är säker på 3000 fot över ett R-område med tak på 2000 fot, men ibland publiceras det i NOTAM att tak höjs. Och det kan väl i princip publiceras efter att man lyft.

    Så det är nog smart att begära tillstånd och att passa lämplig frekvens så länge man är i/över R-området.
     
  7. mrflygare83

    mrflygare83 Medlem

    Varför existerar i så fall begreppet att fråga om ett R-område är aktivt? Är det bara tillämpbart på tillfälliga R-områden där man är lite osäker?
    Då kan vi i så fall konstatera att för alla permanenta R-områden så ska det alltså alltid begäras tillstånd, således helt onödigt att börja fråga om det är aktivt...

    Jag skulle kunna tänka mig att jag någon gång ropat upp Sweden och frågat om R-området framför mig är aktivt och fått ett allmänt svar att "inga aktiva restriktionsområden mot :destinationen:" varpå jag fortsatt... oops! Dock ingen som hört av sig... :X
     
  8. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Exakt. Som jag skrev. Du får inte ta ett besked om icke-aktivitet (i ett upprättat R-område för sakens skull) som klarering att flyga igenom R-området. Och frågan om aktivitet är fullkomligt meningslös.

    /h
     
  9. mrflygare83

    mrflygare83 Medlem

    Tack för klargörandet! Är en relativt nykläckt flygare men nu har jag mer koll på R-områden iaf.
     
  10. stellann

    stellann Aktiv medlem

    R-områden(?)

    Det verkar vara en viss förvirring (även hos flygledningarna) beträffande R-områdena och även fraseologin.
    Det är väl som framgått ovan t ex inte helt självklart att man inte får gå genom ett R-område. I ENR 5 sägs:

    "Inom dessa områden upprättade av regeringen enligt SFS 2005:801 med ändring enligt SFS 2008:1147"... (som finns uppräknade tidigare i paragrafen före och som är ganska många)....
    "är luftfart tillåten utan särskilt tillstånd, om inte annat har tillkännagivits genom NOTAM eller AIP SUP".

    Dessutom är trafikledningarnas praxis nog inte alltid i enlighet med vad som sagts här tidigare i tråden.

    Exempelvis kring mitt hemmafält finns R-området R07 (ett skjutfält delvis inom kontrollzonen). Det används numera sällan eftersom den militära aktiviteten i princip är nedlagd men det händer nån enstaka gång.

    Jag har nog alltid om jag gått VFR, frågat tornet om R07 är aktivt, och oftast då fått till svar att det inte är det, med den underförstådda meningen att det är fritt att passera igenom. Formellt borde jag alltså begära tillstånd att passera genom R07, och få en formell bekräftelse från tornet. Vi har nog alltså från båda håll använt felaktig fraseologi. Alternativt har tornet inte brytt sig.
    Såvitt jag förstår så finns väl - åtminstone inofficiellt? - begreppet aktivt och aktivera, men det kanske inte har nån betydelse? Militären måste dock uppenbarligen - aktivera/anmäla/meddela/? - om området ska användas. Men, såvitt jag förstår så är alltså alltid området "upprättat" men inte så ofta "aktivt"??
    Hm...
     
  11. ankan

    ankan Medlem

    Innan jag åkte och flög i Finland nyligen, passade jag på att ställa en fråga till "Trafi" (deras LFV, typ) om vad som egentligen gäller. Anledningen var att jag visste att jag inte skulle kunna undvika att flyga igenom D-områden på väg från Helsingfors söderut till Estland.

    Detta gäller alltså D-områden, i Finland, men det kanske kan vara relevant för den här tråden:

    * Om man flyger i TMA med kontakt med flygledningen, så ser flygledningen till att man har nödvändig separation till alla aktiva D-områden. Icke-aktiva D-områden är helt fritt att passera, utan något tillstånd från flygledning.

    * Om man flyger i okontrollerad luft, och D-området helt eller delvis är i okontrollerad luft, så är piloten skyldig att se till att han är utanför D-området när det är aktivt.


    Men sen tillägger Trafi att man alltid ska kolla NOTAM och "NAV WRNG" innan flygning, men även med flygledare "in flight" för att få uppdaterad information.


    Så åtminstone i Finland, och åtminstone för D-områden, gäller att man formellt mycket väl kan fråga om ett område är "aktivt", och alltså inte behöver klarering ifall det inte är det.

    Spred kanske inte så mycket ljus över frågan. Min gissning är att samma sak gäller R-områden, och detta även i Sverige, men det är ju bara en gissning.
     
  12. jimmyekdahl

    jimmyekdahl Medlem

    Om jag förstått rätt, enligt AIP, så: om jag flyger på VFR-färdplan i kontrollerad luft och fått klarering från en punkt till en annan punkt och jag där emellan kommer att passera genom ett R-område, så har jag därmed också fått tillstånd att passera genom R-området i och med klareringen?
     
  13. wernvik

    wernvik Medlem

    Vi har ett R-Område precis i närheten av vårt flygfält. När jag närmar mig det och vill passera så frågar jag om området är aktivt. Svaret brukar då alltid bli antingen Ja, området är aktivt eller Nej området är inte aktivt och du har tillstånd att passera. Det tolkar jag som en klarering genom området.
     
    • Gillar Gillar x 1
  14. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Så brukar det låta när jag ropar upp också.
     
  15. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det stämmer.
     
    • Gillar Gillar x 1
  16. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Klarering kan du bara få i kontrollerad luft. Du har fått ett tillstånd att passera -- inte en klarering.
     
  17. jimmyekdahl

    jimmyekdahl Medlem

    Ok, bra!
    Men eftersom jag inte känner till i detalj hur de arbetar, egentligen, så kommer en följdfråga, törs man lita på att de ser att jag kommer passera genom R-området? Om området skulle vara aktivt, kommer de att tala om det för mig och be mig gå utanför/runt det då?
     
  18. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Om din klarering innehåller en rutt så är det glasklart skulle jag säga. Men det är ganska vanligt när man flyger VFR att få en klarering som bara säger att det är ok att flyga utan närmare precisering. Då är det mera oklart och jag skulle be trafikledningen bekräfta.
     
    • Gillar Gillar x 2
  19. charliebrown

    charliebrown Ny medlem

    Jag är inte hundra på vad som rent juridiskt gäller i fallet ovan, men jag skulle aldrig flyga in i ett R-område utan att uttryckligen fått klartecken. (Jag flyger bara VFR.)
     
  20. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Alla R-områden är förstås inte upprättade H24. En del är bara upprättade genom NOTAM, andra bara vissa tider/dagar. Är ett R-område inte upprättat så behöver man inte fråga någon.

    Det är kanske inte allmänt känt förresten, men i AROweb så kan man se planeringen av användning av R-områden dag för dag. (Meny AIS -> Restriktionsområden.) Det ersätter förstås inte kravet på att ha tillstånd för passage, men man kan se om man kan räkna med att få passera eller inte.
     
Laddar...

Dela sidan