Krav på karta vid sträckflygning?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Fredrik, 28 Juni 2018.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 6 medlemmar.
  1. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Hur ser de formella kraven ut i regelverket på fysisk karta till hands vid sträckflygning?
     
  2. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Du kan ha med vilken karta du vill så länge du kan garantera att den avbildar det du behöver veta om resan. Elektronisk, på papper, eller handritad, det går lika bra.
     
    • Gillar Gillar x 1
  3. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Tack för det svaret. Jag ska göra en transportflygning i bekant område och ville bara dubbelkolla så jag är compliant med regelverket.
     
  4. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Nästan så man vill ha en handritad karta med sig vid varje flygning och bara hoppas på att man åker på en rampcheck så man initialt kan räcka fram enbart den. Den ska såklart vara så amatörmässigt gjord som möjligt. =)
     
    • Gillar Gillar x 1
  5. Larscho

    Larscho Moderator

    Såhär säger regelverket:
    upload_2018-6-29_9-38-31.png
     
    • Gillar Gillar x 1
  6. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Glöm inte punkt (b) i GM1 till NCO.GEN.135. Det är en sak som många undrar över:

    The documents, manuals and information may be available in a form other than on printed paper. An electronic storage medium is acceptable if accessibility, usability and reliability can be assured.

    Det är med andra ord helt ok med elektroniska kartor om man är säker på att de kommer att gå att använda under flygningen. Hur man gör det är upp till piloten, men i praktiken lär det innebära att man måste ha två elektroniska enheter med kartor (eller en elektronisk enhet + papper som reserv) -- och att man vet hur man skall använda dem ;). Dessutom så måste man se till att strömmen inte kan ta slut genom att ta med sig powerbank e.dyl.

    Man kunde tänka sig olika kartprogramvaror i de två enheterna också, men det är kanske att gå lite väl långt.
     
    • Gillar Gillar x 1
  7. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Jag har träffat en pilot som printade satellitbilder från Google Maps och handritade luftrummet ovanpå :)
     
  8. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    För den typ av flygning som jag ska göra borde jag alltså klara med en TMA-karta likt denna: https://aro.lfv.se/Editorial/View/4593/ES_AD_2_ESSP_4-1ny_en. De sjöar/vattendrag som finns i den kartan är tillräckligt tydliga för att jag ska kunna använda dessa som uppfång. Kommer nog flyga i G-luft så det handlar mest om att jag ska veta hur luftrummet ser ut runt omkring mig.
     
  9. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    • Gillar Gillar x 1
  10. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

  11. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Vi tillhandahåller endast kartor, inte verktyg. Men de används i andra verktyg som bland annat http://aopa.gr/aerogis (välj OFMA charts i base layer och dra kartan till Sverige).

    Kartorna finns också i rocketroute.
     
  12. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    • Gillar Gillar x 1
  13. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Tack för länkarna! Ska kolla närmare på dessa alternativ.
     
  14. Merf

    Merf Aktiv medlem

    En liten fråga: Är det "by design" att den gula färgen för tätbebyggt försvinner på högsta zoomnivån (alltså max inzoomat)? Näst högsta så ritas tätbebyggda områden ut med gult, men zoomar jag in sista steget så försvinner det.
     
  15. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Ja det är så, den interaktiva kartan är mer för att få en överblick, PDFarna lämpar sig bättre om man vill skriva ut någonting.
     
  16. Ejvind

    Ejvind Medlem

    Som lite kuriosa så flög jag för ett par vintrar sedan ner en liten kärra VFR från Sverige till Spanien. Jag tog beslutet att inte köpa papperskartor för sträckan utan istället köra dubbla IPad med två separata navigationsappar (Sky Deamon & Air Nav Pro) på varje samt även app på telefonen plus power bank och usb/cig-laddsladd.

    Även om man såklart är van vid att alltid ha papperskartor i reserv så var det i detta specifika fall inte rimligt då det skulle vara ganska otympligt att hålla reda på i en liten kockpit samt innebära ett betydande merarbete vid planering och flygning samt tveksamt huruvida det hade varit till någon flygsäkerhetsmässig fördel.

    Jag är tveksam till om papperskartorna hade varit till någon större hjälp om man sitter någonstans i Europa i lite halvdåligt väder och alla nav-skärmar hade dött samtidigt. Då går det nog snabbare att begära vektorer till lämpligt fält.

    På jobbet mitt så har vi gått ifrån papperskartor för 4 år sedan. Där kör vi kartor och manualer på dubbla iPads.
     
  17. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Jag minns när jag flög Uppsala - Lissabon på 1980-talet. En IFR- och en VFR-pilot så vi hade båda sorters kartor på papper för hela vägen. Plus Jeppesen och Bottlang flygfältsmanualer...
     
  18. Simon

    Simon Aktiv medlem

    Har varit med om att GPS:en lägger av mer än en gång under flygning så jag har alltid karta, jag ser det också som en extra säkerhetsgrej att inte vara helt beroende av GPS utan att man kan orientera sig med landmärken och kompass. Sen finns det såklart andra sätt att ha backup på men jag föredrar det gamla hederliga sättet.
     
    • Håller med Håller med x 1
    • Håller inte med Håller inte med x 1
  19. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    GPSen kan lägga av, men det betyder inte att plattan vägrar visa kartan som ser ut precis som vilken annan VFR karta som helst.
     
    • Håller med Håller med x 1
Laddar...

Dela sidan