Avsluta eller avbryta ATS-färdplan

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Thord, 9 Juli 2018.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 2 medlemmar.
  1. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Vi säger att du har aktiverat en färdplan. Efter ett tag så kan du inte fortsätta din resa som planerat utan måste avbryta flygningen och kontaktar då ATC. Avslutar du då färdplanen? En färdplan ska ju avslutas när du är på marken igen. Eller avbryter du då färdplanen?
     
  2. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    AIP talar om avsluta respektive annullera. Annullera avser nog främst om du inte har aktiverat färdplan. Du avslutar färdplan så att kommande ATC vet om att du inte förväntas komma, sen kan du ju fortsätta prata med ATC för att hantera den situation som uppkommit, tex. för att få hjälp med att hitta en lämplig flygplats att gå ner på.
     
  3. eerriikk

    eerriikk Medlem

    Går att avsluta färdplan i luften också
     
  4. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Om du avser landa på annan flygplats än du planerat så skall du informera ATS om det (gärna med reviderad landningstid). Sedan avslutar du färdplanen på vanligt sätt när du landat.
     
  5. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Ja det går, men bör ju undvikas för att det är ju din säkerhet att du har kommit fram som du ska.

    Jag har flugit några vändor som spanare på brandflyget och har då förstått att vissa brandflyg gör slingan med färdplan och andra väljer att inte ha färdplan. Jag antar då att det finns för och nackdelar med båda sätten, men om du då ser något på håll och flyger med färdplan så måste den väl avbrytas eller?
     
  6. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Nej, du kan meddela ATS att du avviker från slingan.

    En färdplan är information till ATS om en planerad flygning -- den innebär (i de flesta fall) ingen skyldighet att flyga exakt så.
     
    • Gillar Gillar x 1
Laddar...

Dela sidan