Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. andreasvibo

    andreasvibo Aktiv medlem

    1. Om jag flyger enligt VFR-färdplan i okontrollerad luft, så måste jag väl ändå av flyginformationsfrekvensen begära tillstånd att passera ett R-område?

    2. Som fråga 1 men i kontrollerad luft? (Här spelar det väl ingen roll om jag flyger på färdplan eller inte? Eller rättare sagt så flyger man ju alltid på färdplan, antingen en fullständig ATS-färdplan eller förkortad.)

    3. Om jag flyger VFR på ATS-färdplan i kontrollerad luft och närmar mig en luftrumsgräns till annan kontrollerad luft, som styrs av annan frekvens, ansvarar flygledningen för att säga till när jag ska byta frekvens? Lämnar de alltid över mig i tid, så att säga? Kan det i praktiken inträffa att de inte säger något? I så fall ska jag väl be dem om att få byta frekvens i tid? För annars skulle jag ju komma in i nästa luftrum utan klarering. Inte ska man väl fortsätta enligt färdplanen, bara?

    4. Om jag flyger VFR på ATS-färdplan i okontrollerad luft, visst är det väl så att ATS ofta ger flyginformation (varnar för andra flygplan, segelflygaktiviteter m.m.) men att de egentligen inte har skyldighet att göra detta?

    5. Som fråga 4 fast i kontrollerad luft? VFR-piloter har ansvar för att sköta separeringen mellan varandra i kontrollerad luft, väl, så även här gäller väl att de ofta ger flyginformation men har egentligen inte skyldighet?
     
  2. Merf

    Merf Aktiv medlem

    1. Ja, du måste begära tillstånd att passera om området är aktivt (även lämpligt att fråga ATS om det är aktivt. Även om du kollat upp innan så kan saker ändras).

    2. Om din klarering tar dig igenom ett R-område skall detta räcka. Klareringen är ditt tillstånd att passera (men är det lite oklart skadar det inte att fråga. Typ "Klar blablabla. Bekräfta tillstånd att passera R-xxxx, SE-ABC").

    3. Det är DITT ansvar som befälhavare att se till att du har klarering innan du flyger in i ett luftrum. ATS brukar oftast lösa detta åt dig, men var på din vakt och ropa upp om de verkar glömt. Du får INTE flyga in i annat luftrum utan klarering.

    4. Trafikinformation till VFR-flygare ges i mån av tid. Även i de fall du får trafikinformation (vilket enligt min erfarenhet är i princip alltid, även om det ibland dröjer lite för att de har mycket att hantera just när man ropar upp) så kan inte ATS ge dig all info då det är helt okay att flyga utan transponder eller radiokontakt i G-luft så du behöver ändå hålla ögonen öppna.

    5. Det beror på luftrumsklassen. I kontrollerad luft i Sverige upprätthåller ATS separation mellan IFR-IFR samt IFR-VFR (separation VFR-VFR är alltså upp till dig, även om i praktiken så hjälper ATS väldigt mycket även här enligt min erfarenhet). I andra länder kan annat gälla och beroende på vilken luftrumsklass det handlar om.
     
    • Gillar Gillar x 1
  3. andreasvibo

    andreasvibo Aktiv medlem

    Tack så jättemycket, AIP-MERF 1.1 :)

    Då var det som jag hade för mig då på alla frågorna. Fast att det är som du skrev på 2:an hade jag i och för sig inte koll på. Tack!
     
  4. Dahlbäck

    Dahlbäck Aktiv medlem

    En viktig aspekt av det här som nyligen påpekades i någon annan tråd är att ATS inte nödvändigtvis (läs, oftast inte) har snorkoll på din exakta färdlinje mellan punkterna i en ATS-färdplan (än mindre vid förkortad färdplan med klarering av karaktären, "klart lämna TMA:t österut, 2 500 fot eller lägre"). Det är då inte säkert att ATS inser att din tänkta färdlinje kräver tillstånd att passera R-område. En annan sak är att ATS iaf. enligt min erfarenhet är väldigt angelägna om att informera piloter som tassar i närheten av R-områden om att de är "aktiva" (vad nu egentligen det innebär).
     
  5. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Jag har för mig att om du får klarering i kontrollerat luftrum som innehåller R-områden så får du automatiskt tillstånd att passera dessa R-områden oavsett färdlinje. I fall ATC inte vill ha dig i R-området så måste de explicit säga att du inte får tillstånd.

    Jag har råkat ut för det i Rönne CTR. De sa något typ som: "After Hasle, cleared approach RWY 11, R96 is active". Min färdlinje var långt ifrån R96.

    ronne.png
     
  6. Dahlbäck

    Dahlbäck Aktiv medlem

    Jag har uppfattat det som att en klarerad färdväg som passerar R-område innebär tillstånd att passera det. Möjligen kanske man kan anse att om ATS ger en "slarvig" (eller "grov"/"vid") klarering som du skulle kunna anses följa även om du råkar slingra dig in i ett R-område, som med god vilja kan anses ingå i klareringen, så har du tillstånd att passera det.

    I ditt fall skulle jag dock snarare tolka ATS upplysning om att R96 är aktivt som att du förväntas hålla dig på behörigt avstånd. Din nuvarande position i förhållande till klareringen (inflygning) är ju relevant här. Om man får klart inflygning så betyder det ju att man förväntas gå (någorlunda) direkt in i varvet från nuvarande position och inte att man får ta en svängom i CTR lite som man vill längs vägen.
     
  7. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det knepiga med R-områden är deras olika status. Ett R-område kan till att börja med vara "upprättat" eller ej. Om det är upprättat så kan det vara aktivt eller ej.

    "Upprättat" betyder att restriktionen gäller. Är det inte upprättat så kan man alltså flyga rakt igenom utan något tillstånd. I AIP står om ett R-område är upprättat på begränsade tider eller t.o.m. enbart enligt NOTAM.

    "Aktivt" betyder att det faktiskt pågår en verksamhet som motiverar restriktionen. Den informationen har bara trafikledningen (även om *planerad* aktivering av restriktionsområden finns på AROweb). Ett icke aktivt R-område får du alltså tillstånd att flyga igenom, medan ett aktivt R-område får du normalt inte tillstånd att flyga igenom. (Jag skriver "normalt", för ibland kan trafikledningen samordna med verksamheten i R-området så att du kan få tillstånd ändå.)
     
  8. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    Min uppfattning är att man alltid uttryckligen måste få klarering genom ett R-område för att kunna passera, dvs det räcker inte med en vanlig VFR-klarering där färdlinjen råkar gå igenom R-området. FL måste säga "Klart passera R xx" eller liknande.

    För att ha min rygg fri ser jag alltid till att få det när jag flyger.
     
  9. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Från KSABs senaste bok. Jag är medveten att boken inte ersätter regelverket men det låter upp till någon annan att kolla upp.

    rområde.jpg
     
    • Gillar Gillar x 2
  10. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    AIP ENR 5.1 är tydlig, tycker jag.

    2.1.2 Sammanfaller ett restriktionsområde eller en del därav med kontrollerat luftrum, innebär klarering för flygning inom det kontrollerade luftrummet även tillstånd för flygning inom av klareringens berörd del av restriktionsområdet.
     
    • Gillar Gillar x 4

Dela sidan