Börja flyga igen och återta PPL efter långt flyguppehåll

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av psteen, 20 September 2018.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 3 medlemmar.
  1. psteen

    psteen Ny medlem

    Hej Allesamman!

    Jag har funderat på att börja flyga igen, återta mitt PPL.

    Jag har flugit en hel del hit och dit i fjällvärden kring Kiruna och en del turer till Gällivare och Luleå, i början på 90:talet, med C152 som jag var typinflugen på.

    Men har också erfarenhet av C150 och C172 plus några andra större högvingade kärror som jag flugit med dubbelkommando och pilotkompisar på den tiden, och landat på isbelagda sjöar och fjällsidor, riktigt kul.

    Vad tror ni ?
    Ska jag hoppa på den lokala flygklubbens utbildning (EMFK), dom flyger PA28 och har bara en kärra av vad jag kan se, dock ganska fin och välutrustad, det är ju alltid en början om man säger så.

    Det finns en flygklubb till i närområdet här som är väldigt aktiv, men det verkar vara mer segelflyg.

    Såg också att GreyBird finns på den lokala flygplatsen, även om de verkar ha fokus på yrkesflygare så har de även PPL i sitt paket, så jag drog iväg ett mail till dem.

    EMFK har för övrigt ett informationsmöte i kväll, ska se om jag hinner dit efter jobbet.

    Comments ?
    Någon av er som också planerat återta PPL eller har gjort det ?
     
  2. psteen

    psteen Ny medlem

    Uppdatering,

    Jag gick på EMFK informationsmöte, vi blev runt sex personer.

    Vi kollade på teoripaketet samt skolplaneringen för PPL och LAPL. 45 timmar för PPL och 30 för LAPL, vi pratade inte om UL-B.

    Det uppstod en del dialoger om vad det kostar och så, drygt 90kkr för LAPL och 120kkr för PPL, lågt räknat då och i bästa fall.

    Personligen tycker jag inte det är dyrt, särskilt om man sprider ut kostnaderna över 8-9 månader eller mera.

    Efter genomgång vad som krävs för flygcertifikat så fick vi kolla och provsitta PA28:an, riktigt välutrustad och fin, från 1999 tydligen.

    Kärran är alldeles för fin för mig måste jag säga :) nästan så man blir lite rädd att ha sönder något.

    Kursen startar i mitten av Oktober och vi ska helst svara nästa vecka eller senast i början av Oktober.

    Nu blir det upp till regeringen hemma, jag får ta fighten hemma.

    Antingen blir det nu eller så får det bli nästa höst.
     
    • Gillar Gillar x 1
  3. Larscho

    Larscho Moderator

    Beroende på när ditt PPL-cert gick ut så kan det skilja lite på kraven för att återta det. Börja med att kontakta Transportstyrelsen för att få ut den information som de har angående dig och om de kan se när ditt cert förföll, alternativt om du har det liggandes någonstans så att du kan se själv. Om det löpte ut innan millennieskiftet så kan det vara så att du behöver göra om teorin vilket helt klart blir en stor skillnad för hur mycket tid du behöver lägga på att återta det. Vill inte förstöra det roliga men kanske lika bra att få reda på det direkt.
     
  4. psteen

    psteen Ny medlem

    Jag hade med mitt PPL certifikat, det förföll strax innan millennieskiftet.

    Jag blev rekommenderad att ta kontakt med transportstyrelsen för att ta reda på exakt vad jag behöver göra.

    De hade haft några sådana fall nyligen i flygskolan, den ena personen behövde göra några lektioner med lärare och flygläkarbesök medan den andra personen fick göra om teorin, flygläkare, träningsflyga med lärare och flyga upp på nytt därefter.

    Jag återkommer med vad som behövde göras i mitt fall.
     
  5. Larscho

    Larscho Moderator

    Kul, kör hårt och lycka till!
     
  6. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det är klart att du skall ta tillbaka ditt certifikat. Har du haft cert förut så behöver du inte flyga i närheten av minimitiderna för ett nytt certifikat. Jag gjorde ett uppehåll på 17 år och fick tillbaka mitt PPL efter bara 4 timmars skolning. Det beror förstås på hur mycket man flugit. Jag hade c:a 600 timmar när jag slutade. Den tunga biten är teorin, för om du inte flugit sedan början av 90-talet så måste du ganska säkert göra om alltihop.
     
  7. psteen

    psteen Ny medlem

    Vi får se hur det blir för min del, jag missade att ringa Transportstyrelsen idag så det får bli på Måndag.

    Som ren kuriosa för "intresseklubben" hittade däremot alla mina gamla skolkärror :) utom Cessna 150.
    SE-KEB Typ: Cessna 152 II c/n: 152-80199 Tillverkad år 1978
    SE-KDI Typ: Cessna 152 c/n: 152-83093 Tillverkad år 1979
    SE-IFE Typ: Cessna F172N Skyhawk II c/n: F172-2014 Tillverkad år 1980 i Reims, Frankrike
     
  8. psteen

    psteen Ny medlem

    Uppdatering, idag ringde jag till transportstyrelsen.
    Jag behöver göra om teorin men angående flygtimmarna kunde hon inte ge ett exakt svar utan det kan mycket väl bli en bedömningsfråga i från fall till fall.

    Nu är det upp till mig att börja!
     
  9. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Inte bara kan -- det är en bedömningsfråga. Flygskolan avgör.
     
  10. psteen

    psteen Ny medlem

    Jag har börjat arbetet att återta PPL, idag kom jag igång med teorin efter att suttit och sneglat på bokhögen ett tag.

    Det kändes inte så inspirerande till att börja med, men efter läsande och några övningsuppgifter börjar det bli riktigt roligt.

    Allt känns bekant sedan tidigare och jag kommer ihåg det mesta, känns som en lättare repetitionsövning.

    Jag börja varva med praktik också, för mig funkar teorin och praktik bäst när de blandas.

    Sitter nu och är riktigt flygsugen, så detta kommer inte att stoppa här.

    Som parantes läser jag samtidigt till radioamatör, så det blir mycket bokmalande denna höst och vinter.
     
    • Gillar Gillar x 2
  11. Merf

    Merf Aktiv medlem

    -... .-.. .. .-. / -... ..- ... . -. -.- . .-.. - / .- - - / .. -.. . -. - .. ..-. .. . .-. .- / ..-. -.-- .-. .- .-. / ... . -.

    =)

    Sen vet jag iofs inte om det är något krav på morse numera? Har för mig att det varit det.
    Var faktiskt lite inne på radioamatör tills jag upptäckte att närmsta flygfältet hade skolning. Då blev det flyga för hela slanten istället!
     
  12. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det har varit krav på morse för IFR. Jag vet inte om det kravet finns fortfarande.

    Anledningen är att man skall kunna identifiera radiofyrar, men man har egentligen aldrig behövt kunna morse för det eftersom fyrarnas morsekod varit utsatt på kartorna.
     
  13. psteen

    psteen Ny medlem

    Min flyglärare nämnde i förbigående att morsekravet är borta, jag är dock osäker om det stämmer och det bör kollas upp.

    Personligen tycker jag det är praktiskt att kunna lite morse både med tanke på radiofyrar och annat.

    För radioamatörer finns inget krav på morse i Sverige längre, dessutom har man rationaliserat certifikatet till ett enda,
    inte klasser (T-cert, A, B och C) såsom tidigare med olika frekvensband och effektklasser.
     
    • Gillar Gillar x 1
  14. Larscho

    Larscho Moderator

    Jag tog mitt IR 2010/2011 och jag behövde aldrig lära mig morse. Jag gjorde iofs teori och praktik på olika skolor vilket kanske hade något att göra med det. Men det är väl också rimligt att det inte krävs längre. Man är inte lika utsatt längre under IFR-flygning så att morse skulle vara livsviktigt.
     
    • Gillar Gillar x 3
Laddar...

Dela sidan