Fördelar med att äga eget flygplan

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av hans_p, 25 Oktober 2018.

Taggar:
Bevakare:
Den här tråden bevakas av 20 medlemmar.
  1. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Startar en tråd som riskerar att bli hur lång som helst... Jag som många andra går i tankar att köpa ett eget flygplan (UL för min del). Vad ser ni som de största fördelarna med att göra så? Nackdelarna (läs: kostnad) är det första man får höra när man frågar men om man för tillfället bortser från dem? Blir det roligare att flyga jämfört med klubbflygplanen? Ni som äger själva - rekommenderar ni det?
     
  2. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Jag är nyfiken på eget eller andelsägande. För och nackdelar.
     
  3. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Självklart blir det roligare att flyga ett eget flygplan än ett klubbflygplan. Ett klubbflygplan är nästan alltid en kompromiss för att passa ett stort antal piloter med en bredd från nybörjare till superduktiga.
    Att köpa o flyga ett eget flygplan är att kunna köpa ett flygplan som är anpassat efter det JAG tycker är skoj/viktigt vill ha. Det kan optimeras på alla plan och blir därför roligare.
    Men att köpa ett flygplan likt det jag ändå kan hyra av klubben skulle jag aldrig göra förutsatt att det är en bra klubb som tillåter den typ av flygning jag vill göra. Då skulle jag heller lägga pengar på att hyra
     
    • Gillar Gillar x 1
  4. Dahlbäck

    Dahlbäck Aktiv medlem

    En viktig faktor är ju tillgängligheten och indirekt möjligheten att göra något roligare än dagsutflykter eller sanslöst väl planerade längre resor. Jag har lagt ut texten om detta på min blogg.

    http://wingtip.se/2018/04/29/varfor-ett-eget-flygplan/

    Så här med facit i hand har det inte riktigt uppfyllts, då maskinen stått på marken sedan en motorstörning sent i våras. Men jag tror fortfarande på konceptet...
     
    • Gillar Gillar x 1
  5. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Jag är ju rätt nybliven ägare... har inte ens hunnit flyga planet ännu (eftersom den väntar på lite jobb som på grund av livet i stort har tagit längre tid än jag anade) men det har ändå givit glädje jag inte fått ut av klubbflygplan. Glädjen är i form av lärande. Det är intressant att "utforska" sitt eget plan och lära sig om det... samtidigt som jag studerar för eget underhållsbevis. Öppnat dörren för mycket nytt man behöver kunna och har lett till lite nya interaktioner med andra inom flyghobbyn i form av underhållskurs. Jag gillar att pyssla med det mekaniska (min bil är 30 år gammal t.ex. och jag har en till lite äldre som jag fixat iordning och hoppas skall ersätta den jag kör runt i just nu) så både lärandet och potentialen att förbättra och anpassa en maskin så som jag vill ha den lockar.

    Planen med ägandet (utöver ovan nämnda intresset av det tekniska) var framförallt att få ett lite intressantare flygplan som var mer lämpat för småturer och att besöka små gräsfält (Det känns alltid som lite slöseri att köra runt med 180 hästar, 4 säten och lastkapacitet därefter när jag oftast flyger ensam eller med 1 passagerare). Klubbflygplan behöver av sin natur bli lite medelbra på det mesta för att passa så många som möjligt. En annan sak jag hoppas kunna uppnå med eget ägande är lite utflykter där maskinen blir stående några dagar utan att den flygs, vilket inte alltid är lämpligt med klubbflygplan.
     
    • Gillar Gillar x 3
  6. Tobias T

    Tobias T Ny medlem

    Jag är också nybliven ägare i augusti. Tillgänglighet var väl ledordet för mig.

    Intresset för mig att flyga privat hade efter 12 år gradvis gått ner till en nivå att det blev 3 studsar var 90:e dag och en ME/IR PC varannat år. Så när jag bestämde mig för att fortsätta flyga för en par år sedan så var det med ambitionen att flyga med ett syfte. I mitt fall firmaflyg och det tog c:a två år av mässor och provflygningar innan jag hittade en kärra som kändes rätt.

    I en flygklubb är det svårt att planera längre flygningar; andra bokningar, väder, service:ar, m.m. Så firmaflyg i klubbmiljö skulle helt enkelt inte gå. Det blev en hyffsat snabb UL-kärra för min del och ambition är att flyga 100h under 2019.

    I nuvarande klubbmiljö så skulle 100h under ett år kosta c:a 165,000kr. Jag har inte räknat så noga men är rätt övertygad om att jag flyger billigare, snabbare och bekvämare i eget flygplan. Längsta flygningen hittills 2h enkelväg vilket i bil skulle ta 7,5h. Så istället för en resedag, en mötesdag och en resdag hem igen så avverkar man allt på en dag. Oslagbart och planet är alltid redo när vädret tillåter.
     
    • Gillar Gillar x 6
  7. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Här har jag lite av en anekdot faktiskt som förstärkte lite känslan av att vilja köpa. Det var just i samband med att jag skulle fixa mitt köp. Maskinen stod ~200 sjömil bort. Så ungefär 2 timmar enkel resa med en vanlig klubb-flygmaskin... men ~5,5 timmar med bil. Problemet jag hade var att det flögs mycket den här sommaren och det var riktigt svårt att få till en bokning av klubbflygplan på en tid som passade både mig och säljaren för att kunna kika på maskinen etc. Nu har väl just denna sommaren varit lite speciell med ovanligt mycket bokningar på klubbens maskiner med mycket flyg både privat och för brandspaning, men det belyser lite frustrationen att planet inte finns tillgängligt på MINA villkor. Ju bättre flygväder eller ju intressantare at flyga (på grund av flyins eller vad som) ju större är risken att maskinerna då är uppbokade.
     
    • Gillar Gillar x 1
  8. LeifsHobby

    LeifsHobby Medlem

    För många år sedan så skulle jag för första gången flyga klubbens flygplan. Jag hittade knappt el-pumpen. Det var en massa brytare på rad, alla likadana, alla blänkande och fina. Andra gången jag skulle flyga hade jag med mig en svart plastgrej att sätta på en brytare. Så jag gjorde så. På klubbens flygplan. Nu hittar jag och andra el-pumpen mycket lättare. Sen köpte jag ett eget flygplan. Och sedan dess har jag fortsatt att förändra och förbättra. Det ger inspiration!
     
    • Gillar Gillar x 2
  9. Larscho

    Larscho Moderator

    Jag skulle säga såhär(som flygplansägare):

    Fördelar:
    • Frihet, frihet, frihet. Man flyger när man vill och kan vara borta hur länge som helst.
    • Man behöver inte städa undan andras skit, bara sin egen
    Nackdelar:
    • Kostnaderna blir högre
    • Risken är högre
    • Flygplanet flyger ofta för lite för att må riktigt bra

    För att få mest ut av sitt flygande, om man vill flyga något annat än PA28 eller C172, så är nog det bästa att hitta en grupp likasinnade och äga tillsammans.
     
    • Gillar Gillar x 1
  10. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Tack för alla svar hittills. Intressant! För egen del är det tillgängligheten som lockar, och lite som jekroth är inne på - att få ett flygplan som jag vill ha det. Klurigheten är att hitta ett objekt som passar i mallen men det får ju ta sin tid!
     
    • Gillar Gillar x 1
  11. Tobias T

    Tobias T Ny medlem

    Jag kan verkligen rekommendera Aeromässan i Friedrischafen. Där finns så gott som alla tillverkare av GA och UL-plan. Klämma, känna och till viss del provflyga. Jag åkte dit två år i rad och kunde plocka bort flera plan på min lista bara genom att provsitta å känna på kvaliteten. För trångt, för plastigt, osv. År 2 så hade jag bokat in tre provflygningar i förväg.

    Kan vara värt att veta att de flesta provflygningar sker från ett gräsfält 30-40 min utanför Friedrischafen så det är en bra idé att försöka ta dom samma dag. Helt galen vfr-flygning i mitt tycke. Typ 100+ småplan på ett litet gräsfält :)
     
    • Gillar Gillar x 2
  12. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Jag är delägare (5st). Riktigt bra kompromiss om man inte flyger 100-tals timmar per år. Bra tillgänglighet och helt andra möjligheter att vara borta längre perioder. Väldigt lärorikt att börja så om man absolut vill skaffa helt egen kärra längre fram.
     
    • Gillar Gillar x 2
  13. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Det är förvisso begagnatmarknaden som intresserar mig men viss är Aero, och andra mässor, ett bra tillfälle att se & känna! Vissa tillverkare är ju också väldigt bra på andrahandsmarknaden, jag har haft mycket kontakt med TL Ultralight som har ett bra urval begagnade maskiner på sin webb, och personer som verkligen svarar på frågor kring dem. Annars känns det som att flygmarknaden skulle behöva gå en grundkurs i säljteknik, vissa företag tillverkar flygplan som kostar över miljonen, men det är stört omöjligt att få fram vettig information om produkterna, annat än att "du kan få den här med Garmin G1000" när man egentligen vill veta grundtomvikt och storlek på bränsletank för basmodellen. Det är väl så det är när marknaden globalt är ganska liten.
     
  14. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Var samma för mig. Priset var/är ganska viktigt för mig då jag för första ägande letade explicit efter något som var billigt för att känna på det där med ägande. Är det billigt kan man kosta på sig att gå på en del minor, medans om man lägger ut sådana summor att stora lån är obligatoriska ja då blir det hela en mycket mer involverad process tycker jag.

    Man blir ju än mer styrd av vad som finns att tillgå dock. Speciellt om man vill handla inom Sverige, då kan utbudet bli väldigt smalt och man behöver liksom övervaka under tid och hoppas på att något som passar ens definierade uppdrag dyker upp.

    Haha, det där har jag också tänkt på. Det jag oftast vill veta är det jag behöver för att kunna svara på frågorna "Hur länge kan jag flyga?", "Hur långt kan jag flyga?" och "Vad/vilka kan jag ta med mig?". Men det är klart, flygplan är ju kompromissmaskiner så de vill ju såklart bara marknadsföra just det som de optimerat för. Då vill man kanske inte skriva ut storlek på bränsletanken t.ex. om räckvidden baserar sig på att maskinen är optimerad för att flyga fort på höjd (och därmed inte kan vara uppe så många timmar om man puttrar runt på låg höjd för att titta runt lite).
     
  15. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Jotack. Jag minns senaste gången jag var på Aero-mässan och ville ha data om en utställd DA40. Skyltarna visade bara landningsrullsträcka, inte landningssträcka från 50 ft. Fastän Diamond hade en stor utställning så var det ingen av personalen/säljarna som kunde svara. (De envisades också med att kalla det "landing over obstacles" som om det normala vore att sätta flygplanet vid bantröskeln.) Till slut var det någon som hittat en flyghandbok på webben (!!) som hade den uppgiften.

    Anledningen till att de inte ville skylta med uppgiften var förstås att – precis som på de flesta moderna plastflygplan – den sträckan är väldigt mycket längre än både landningsrullsträckan och startsträckan till 50 ft.
     
    • Gillar Gillar x 1
  16. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Varför blir det så med moderna plastflygplan? Är de för hala?
     
  17. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Ja.
     
    • Gillar Gillar x 1
  18. Per-B

    Per-B Medlem

    Luftbromsar som på segelflygplan borde kanske oftare finnas på sådana "hala" kärror egentligen, finns redan på enstaka UL och är guld för att göra branta inflygningar.
     
  19. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Ska man vara helt ärlig så ligger problemet att hantera ett halt plan helt på piloten. Det är inte svårare att landa kort med ett halt plan än något annat, det gäller bara att planera inflygningen och hålla hastighet utnyttja klaffar samt i vissa fall vingglida. Vi som flugit UL och då komposit kärror har lärt oss hur dessa fungerar och tycker tvärtemot att det är ett helsike att flyga vanliga p28 mm då det inte finns något glidtal i dom
     
  20. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Här håller jag nog inte med helt. Det finns begränsningar för vad ett flygplan klarar av. Flygplan är ju i mångt och mycket kompromissmaskiner och optimerar man mycket för en sak ja då blir det lidande på en annan front. Visst kan pilotens skicklighet påverka och kanske oftast långt mer än man först tror... men det finns en gräns. Det blir inte heller lättare för en pilot att bilda sig en uppfattning om dessa när företag bara visar glädjesiffrorna och gärna gömmer de siffror som gör att piloten måste "hantera det" i större utsträckning.
     
Laddar...

Dela sidan